حداقل سرمایه برای پرورش ماهی قزل آلا
زمانی که ما در مورد سرمایه‌گذاری در پرورش ماهی صحبت می کنیم شاید خیلی ها فکر کنند میزان سرمایه گذاری باید بسیار بالا باشد اما اصلاً اینگونه نیست و ما باید طرز فکر های قدیمی را کناربگذاریم، اگر کسی قصد این را داشته باشد که شغل پرورش قزل آلا را برای خودش انتخاب کندباید بداند که با هر سرمایه‌ای می تواند وارد این شغل پرسود شود.

نکته اینجاست که اگر ما با هر میزان سرمایه وارد این کار شویم صد در صد اگر طبق اصول پیش برویم به سود خواهیم رسید و تفاوتش در این است که اگر سرمایه ما کم باشد میزان سود ما کمتر واگر سرمایه گذاری ما بیشتر باشد طبیعتا میزان سود ما بیشتر خواهد بود پس شما با هر میزان سرمایه از یک میلیون تومان در مقیاس خانگی تا بالای ۱۰۰ میلیون تومان در مقیاس صنعتی می توانید این کار را انجام بدهید.

اگر نوع پرورش شما به صورت خانگی باشد که به طرح های توجیهی نیازی ندارید ولی اگر نوع پرورش شما به صورت صنعتی باشد می توانید از طرح های توجیهی که در مدل های مختلفی وجود دارند استفاده کنید و ما در کاردارشو خوشحال می شویم که در این زمینه هم شما را راهنمایی کنیم.

وام برای پرورش ماهی
قبل از اینکه شما به دنبال وام برای پرورش ماهی باشید باید برای خودتان یک طرح توجیهی تهیه کنید و بعد آن را به اداره شیلات محل زندگی خودتان ارائه می دهید و آن ها با بررسی طرح شما میزان دریافت وام را برآورد خواهند کرد در مرحله بعدی شما را برای دریافت وام به بانک معرفی می‌کنند.

شما باید توجه داشته باشید که مبلغ وام شما کاملاً بستگی به وسعت طرح پرورش شما دارد، افراد زیادی مثل آقای مجید ماهیجانی یا آقای غلامرضا ملکی و بسیاری دیگر برای شروع کار خودشان از وام استفاده کرده‌اند، معمولاً تا ۸۰ درصد تسهیلات برای پرورش ماهی پرداخت می‌کنند.

هزینه احداث پرورش قزل آلا
اگر بخواهیم به صورت جزئی وارد مبحث هزینه ی احداث شویم باید حتما به بعضی ازموارد توجه زیادی داشته باشیم و قبل از شروع کار پرورش آنها را مورد بررسی و محاسبه قرار دهیم مسائلی همچون تعداد حوضچه ها، امکانات موجود برای پرورش ماهی قزل آلا، اهداف طرح، هزینه های ثابت، هزینه های جاری، هزینه های ساخت استخر، هزینه های کارمندان و …..

تعداد حوضچه ها
شما در این زمینه باید بدانید که به چه تعداد حوضچه برای پرورش قزل آلای خود نیاز دارید و چه تعداد حوضچه ی ورودی آب باید ساخته شود.

امکانات موجود
مثلا تعداد استخر پرورشی، تعداد کانال برای ورودی و خروجی آب، تعداد دستگاه های موتور برق،تعداد دستگاههای هواده .پمپ ها و… همه جزو امکانات موجود دز مزرعه پرورش میباشند.

امکانات استخر پرورش قزل آلا

اهداف طرح
یعنی قرار است چقدر به درآمد برسیم و در چه مدت زمانی این طرح تحقق می یابد و برای چند نفر ایجاد اشتغال می کند، چه قدر تولید کنیم، هزینه تغذیه ماهیان ما چه مقدار می شود و…

هزینه های ثابت
هزینه های ثابت به هزینه هایی گفته می شود که همیشه در استخر پرورش قزل آلای ما از اول باید به طورثابت وجود داشته باشد و هیچ وقت تغییری در آن ها ایجاد نمی شود، مثل خرید ژنراتور،پمپ آب، فیلتر، دستگاه های هواده،شیرهای آب،لوله ها، هزینه ساخت استخر ها، ساخت کانال ها،ساخت انبار، ماشین آلات، وسایل اندازه گیری، ساچوک و….

هزینه های جاری
هزینه های جاری به مواردی گفته می شود که هزینه های ثابت و متغیر هستند، یعنی همیشه هستند اما مقدار آن متفاوت است به طور مثال هزینه غذای ماهی،هزینه برق،گاز ، بنزین برای موتور برق ها، بچه ماهی، داروها و….

هزینه کارمندان
مثل مقدار حقوق ثابت برای کسانی که درآنجا مشغول به کار هستند ، پاداش، عیدی، بیمه و…..

( همه این موارد در صورت پرورش صنعتی است)

ریسک پرورش قزل آلا

معنای ریسک ،خطر کردن و احتمال واکنش‌های خارج از کسب و کار ماست، ریسک به دو صورت است:

مدل اول از بی نظمی و کار بلد نبودن خودمان نشات می گیرد و مدل دوم از دست ما خارج و علت آن تغییرات بازار می باشد

ما برای اینکه در پرورش قزل آلا ریسک کار را به مقدار خیلی زیادی پایین بیاوریم باید مدیریت ریسک داشته باشیم، مدیریت ریسک به این معناست که نقاط خطر آفرین و نقاطی که برای ما در کار پرورش ریسک و ضرر دارد را شناسایی کنیم. به طور مثال قبل از اینکه کار پرورش را آغاز کنیم هم مسائل جزئی و هم کلی را مورد بررسی قرار دهیم.

مسائل جزئی مثل اندیشیدن تمهیداتی برای زمانی که برق مجموعه پرورش قزل آلا قطع شده است یا در زمان بیماری چه کارهایی باید انجام دهیم یا اصلاً برای پیشگیری از بیماری ها باید به چه نکاتی توجه کنیم و بسیاری از مسائل جزئی دیگر.

در مسائل کلی هم مثلا اگر یکی دو مشتری و بازار را در منطقه خود از دست بدهیم چه کاری باید انجام دهیم، حتماً از قبل یاد بگیریم سبد مشتریهای متنوعی برای خودمان ایجاد کنیم ما بایدهمیشه اقدامات حفاظتی برای خود طرح ریزی کنیم.

البته کاردارشو در حال آماده سازی آموزشی در زمینه فروش در داخل کشور و صادرات به خارج از کشور است که به زودی در سایت منتشر و تقدیم شما عزیزان میشود .

در زمینه پایین آوردن میزان ریسک در یک کسب و کار باید شما حتما مهارتهای آن را فرا گرفته باشید یعنی اول از همه بتوانید تشخیص دهید نقاط ریسک کسب و کار شما کجاست، در مرحله دوم این قدرت را داشته باشید همان نقاط را ارزیابی و بررسی کنید و تصمیم درست را بگیرید، در کار پرورش ماهی قزل آلا اگر شمابه تمام نکات گفته شده توجه کنید ریسک پرورش شما تقریبا به صفر می رسد.

سود هر کیلو ماهی قزل آلا
طبیعتاً سود هر کیلو ماهی قزل آلا در بازار امروز هر لحظه تغییر می کند اما آن چیزی که مسلم است و در اکثر مواقع تغییری نمی کند درصد سود آن است شما هر میزان که در پرورش قزل آلاسرمایه‌گذاری بکنید حداقل دو برابر آن می‌توانید سود ببرید و این در صورتی است که شما فقط در بازار داخلی فعالیت کنید اما اگر صادرات داشته باشید مطمئناً سود بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت.

مزایا و سود کلی پرورش قزل آلا
مزایا و سود پرورش قزل آلا

پرورش قزل آلا سود بسیار خوبی را ازآن پرورش دهنده ی خود میکند و اگر فروش خود را به صورت صادر کردن به کشور های اطراف از جمله روسیه ،عراق ،گرجستان و… انجام دهیم ،درصد سودی که از این کار بدست می آوریم تا چند برابر افزایش پیدا میکند.

از طرف دیگر هزینه پرورش ماهی قزل آلا خیلی کمتر از هزینه پرورش حیوانات دیگر میباشد به صورتی که ضریب تبدیل غذایی آن ۱ به ۳ است، مطلب بعدی اینکه ماهی قزل آلا نسبت به اکثر حیوانات سود بسیار بیشتری دارد که اگر ما بخواهیم فقط از نظر تعداد تخم و مقدار فضا مقایسه کنیم این برتری را متوجه میشویم:

قزل آلا در سال ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تخم

مرغ در سال ۹۰ جوجه

گاو در سال یک گوساله

گوسفند در سال ۳ بره

فضای پرورشی:

ماهی کمتر از ۲ متر

مرغ ۵ متر

گاو ۴۰۰۰ متر

امروزه صادرات قزل آلا تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده و کسی نباید این فرصت را از دست بدهد، پرورش ماهی قزل آلا در همه جای جهان روز به روز در حال گسترش است و در حال حاضر در ایران تقاضا برای ماهی قزل آلا بسیار بیشتر از تولید است.

از مزیتهای دیگر انتخاب این شغل:

_ پرطرفدار بودن این ماهی در سراسر جهان

_ مقاوم بودن آن به انواع شرایط محیطی

_ تغذیه راحت

_ مقاومت در مقابل انواع بیماری ها در قیاس با ماهیان دیگر

_ رشد سریع این ماهی

_ ریسک پایین

_ و… است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *