تیلاپیا در جهان تنها مصرف خوراکی ندارد
پوست ماهی تیلاپیا شفابخش سوختگی در بدن انسان و حیوان

پزشکان و دامپزشکان برزیلی و آمریکایی برای درمان سوختگی افراد و حیوانات، اقدام به تولید بانداژ از پوست ماهی تیلاپیا نموده اند. پوست این ماهی حاوی مقادیر زیادی از پروتئین کلاژن است و از این رو می تواند شفابخشی مناسب برای سوختگی باشد.

ماهی تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان پس از خانواده کپور ماهیان است و طبق اعلام سازمان فائو تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به اولین ماهی پرورشی جهان خواهد شد.

گوشت این ماهی سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب غیراشباع، نیاسین و ویتامین دی است. به همین دلیل نهادهای مختلف داخلی از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان بهداشت کشورمان و سازمان فائو(خواربارجهانی)، سازمان غذا و داروی آمریکا، انجمن قلب آمریکا و آژانس بهداشت و محیط زیست فرانسه کیفیت گوشت این ماهی را تایید و به مادران باردار و شیرده و کودکان و همچنین سالمندان توصیه کرده اند.

تیلاپیا تنها مصرف خوراکی ندارد

با این حال تیلاپیا در ۱۸۰ کشور دنیا تنها برای مصرف خوراکی بکار نمی رود بلکه از صنایع تبدیلی آن برای افزایش درآمد از طریق صادرات استفاده می کنند، به طوری که در چین و تایوان از پوست و پولک ماهی تیلاپیا پروتئینی به نام کلاژن بدست می آید که در قالب نوشیدنی های خوشمزه به اروپا صادر می شود.

یکی دیگر از کاربردهای کلاژن این است که به عنوان مرطوب کننده پوست بکار می رود. همچنین این محصول برای پارچه های محافظتی، پارچه های ضد الکتریسیته ساکن و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کشورهای زیادی از پوست ماهی ارزشمند تیلاپیا برای ساخت لوزام جانبی زنانه و مردانه نیز مانند کیف، کمربند، کیف پول و بسیاری از چرمی جات دیگر استفاده می کنند. همچنین یکی دیگر از محصولاتی که از پوست ماهی تیلاپیا بدست می آید، لنز قرنیه چشم است.

درمان سوختگی، یکی از کاربردهای مهم تیلاپیا

با این حال عمده کاربردی که در بیشتر کشورها به جز مصرف خوراکی ماهی تیلاپیا صورت می گیرد، درمان سریع سوختگی انسان و حیوانات دیگر از طریق پوست ماهی تیلاپیا است که در ادامه به نمونه های از این کار اشاره خواهد شد.

نمونه اول: درمان دو خرس سوخته شده در آتش سوزی توماس در کالیفرنیا

آتش سوزی توماس یکی از آتش‌سوزی های عظیم و گسترده‌ای بود که شهر ونتورای کالیفرنیا را در سال ۲۰۱۷ سوزاند، این آتش سوزی به جنگل ملی لس پادرس زبانه کشید و سپس بسیاری از کوهپایه های ناهموار این شهر را سوزاند به همین دلیل بسیاری از حیوانات موجود در آن جنگل سوختند.

اما برخی از این حیوانات از جمله دو خرس، یک گربه وحشی و یک شیر توسط محیط بانان نجات پیدا کردند و بعد از این که پای سوخته شده آنان با پوست ماهی ارزشمند تیلاپیا بهبود پیدا کردند و در دامن طبیعت رها شدند.

نمونه دوم: بهبود زخم های ناشی از سوختگی در گربه وحشی

این گربه وحشی در آتش سوزی شهر سانتا پائولا دچار سوختگی هر چهار پای خود شد اما با استفاده از بانداژی از پوست ماهی تیلاپیا که حاوی کلاژن است توانست پس از دو هفته بهبود یابد.

نمونه سوم: پزشکان برزیلی برای درمان سوختگی از پوست ماهی تیلاپیا استفاده می کنند

اما اولین بار پزشکان برزیلی موفق شدند برای درمان و پانسمان سوختگی شدید از پوست ماهی تیلاپیا استفاده کنند. آن ها معتقدند که پوست ماهی تیلاپیا به طور قابل توجهی در فرایند بهبود و درمان زخم های شدید ناشی از سوختگی موثر است.

Image result for ‫درمان سوختگی شدید با پوست ماهی تیلاپیا‬‎

درمان سوختگی شدید با پوست ماهی تیلاپیا‬‎

آن ها بر این نکته نیز اذعان کردند که پوست ماهی تیلاپیا تقریبا به همان اندازه که یک کرم موضعی سبب بهبود سوختگی بیماران می شود، کاربرد دارد. اما این تکنیک جایگزین مزایای دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه موجب کاهش آسیب و درد بیماران مبتلا به سوختگی می شود و برخلاف کرم موضعی نیاز نیست روزانه تعویض شود، بلکه با یکبار استفاده کردن تا پایان دوره سوختگی روی بدن می ماند.

پزشکان برزیلی می‌گویند استفاده از پوست تیلاپیا که در واقع جزو ضایعات حوضچه‌های پرورش ماهی است ۷۵ درصد از درمان‌های رایج ارزان‌تر است و نیازی به کرم سولفادیازین هم نیست که معمولا در برزیل برای پوشاندن سوختگی استفاده می‌شود.

منابع:

خبرگزاری نیوزبیتز

سایت سی فود سورس

سایت فاکس ۲۶

خبرگزاری ای بی سی سون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *