How To Adjust Water PH

آموزش ساده نحوه تنظیم pH آب برای هر کاربرد

درجه pH یک واحد سنجش کیفیت آب است که عددی بین 0 تا 14 بوده و مقدار اسیدی یا قلیایی بودن آب را اندازه‌گیری می‌کند. درجه قلیاییت آب بسیار مهم است و در زندگی موجودات مختلف تاثیر بسزایی دارد. حتی در صنعت نیز تنظیم PH آب میتواند بسیار مهم باشد. درموارد ذیل ممکن است نیاز به دانستن PH آب داشته باشید:

در هریک از موارد بالا عموما نیاز است که سطح pH آب را در یک محدوده مشخص، تنظیم و ثابت نمایید.اولین مرحله لازم است با اندازه‌گیری سطح pH شروع کنید. پس از آنکه میزان PH را بدست آوردید، میتوانید با استفاده از روشهای ساده، درجه قلیاییت آب را افزایش و یا کاهش دهید.

اگر آب اسیدی است و این برای شما مشکل ساز شده است، باید سطح اسیدی آب را کاهش دهید. بنابراین یک ماده قلیایی کننده مانند جوش شیرین را به آب اضافه نمایید. اما اگر آب قلیایی است و نیاز دارید اسیدیته آب را افزایش دهید، کافیست یک ماده اسیدی مانند آب لیمو را به آب بیافزایید.

در این مقاله روشهای ساده ای را برای تغییر در PH آب به شما اموزش میدهیم:

1. تنظیم pH آب آکواریوم

برای تنظیم PH آب آکواریوم ، زغال سنگ یا پت موس را به آکواریوم اضافه کنید : ماهی ها به pH آب بسیار حساس هستند و اگر آب بیش از حد اسیدی یا بیش از حد قلیایی باشد، می میرند. بیشتر گونه‌های ماهی در آب نسبتا خنثی، و در محدوده pH نزدیک به 7 زندگی می‌کنند. اگر آب بیش از حد اسیدی شده است، برای کاهش PH آب ، زغال سنگ اضافه کنید. اما اگر آب قلیایی بود، لازم است در هر 19 لیتر آب، یک قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) جوش شیرین اضافه کنید تا pH را افزایش دهید.

Aquarium Water Measurement with Lithmus Paper اندازه گیری آب آکواریوم با کاغذ تورنسل

2. تنظیم pH آب برای گیاهان:

تنظیم pH آب برای آبیاری گیاهان یا باغچه : بیشتر گیاهان آپارتمانی در آب کمی اسیدی با pH بین 5.5 و 6.5 رشد می‌کنند. اگر آب شیر را اندازه‌گیری کرده و متوجه شده‌اید که آب قلیایی (یا خیلی اسیدی) است، باید پیش از آبیاری گیاهان سطح pH آب را تنظیم کنید. مقداری لیموترش یا خاکستر چوب را می‌توان به ظرف 3.8 لیتری آب اضافه کرد تا pH آب افزایش یابد. برای کاهش pH ، میتوانید اسید فسفریک یا قرص طراحی شده برای کاهش pH را به آب اضافه کنید.

اگر شما در مورد سطح ایده آل pH برای آب دادن نوع خاصی از گیاه مطمئن نیستید، به صورت آنلاین بررسی کنید یا از کارشناس کشاورزی بپرسید. برخی از گیاهان به pH آب بسیار حساس هستند و نیاز به مقدار دقیقی از pH آب دارند. به عنوان مثال، پیاز، هنگامی که PH  آب قلیایی بوده و بیشتر از 6.5 یا 7 باشد، رشد می کند.

3. تنظیم pH آب استخر

تنظیم pH آب استخر : استخرها باید در pH اندکی قلیایی بین 7.2 تا 7.8 نگهداری شوند. pH استخرها معمولا به خودی خود افزایش می‌یابد، بنابراین احتمالا باید گهگاهی pH آب استخر را پایین بیاورید. بدین منظور سازندگان استخر مواد شیمیایی مخصوص کاهش ph را می‌سازند. دو مورد از معمول‌ترین این مواد بی سولفات سدیم sodium bisulfate و اسید چرب muriatic acid هستند. هر کدام از این مواد باید به طور مستقیم و جداگانه به آب استخر اضافه شود.

4. تنظیم pH آب آشامیدنی

 تنظیم pH آب آشامیدنی : اگر آب آشامیدنی اسیدی یا قلیایی است، ابتدا آن را تصفیه کنید. آبی که می‌نوشید باید خنثی باشد، یعنی میزان  pH آن خیلی نزدیک به ۷ باشد. اگر pH آب آشامیدنی خود را آزمایش کرده‌ و متوجه شده‌اید که اسیدی یا قلیایی است، تنظیماتی انجام دهید تا pH آب را متعادل کنید. اگر آب آشامیدنی اسیدی (pH پایین) است، قطره مخصوص ph و یا قرص pH را تهیه کرده و به آب اضافه کنید تا اسید خنثی شود. اگر آب آشامیدنی شما قلیایی است (pH بالا)، چند قطره عصاره لیمو اضافه کنید که بصورت طبیعی یک ماده اسیدی محسوب میشود.

Measurement of drinking water ph with lithmus paperاندازه گیری ph آب آشامیدنی با کاغذ لیتموس
Measurement of alkaline water ph with lithmus paper اندازه گیری ph آب قلیایی با کاغذ تورنسل
Measurement of acidic water ph with lithmus paper اندازه گیری ph آب اسیدی با کاغذ لیتموس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *