انواع ماهی قزل آلا در ایران چیست؟
در سراسر جهان انواع مختلفی از ماهی قزل آلا زندگی می کنند که خصوصیات زیستی و نژادهای بسیار مختلفی دارند، اختلاف انواع نژاد قزل آلا در نوع غذا، نوع آب، مکان زندگی، بیماری ها، عمرماهی، میزان اکسیژن و ph آب، اندازه و بعضی مسائل دیگر است.

از جمله نژاد های مختلف این ماهی میتوان به قزل‌ آلای ببری، قزل آلای کت رویت، قزل آلای پولادسر، قزل آلای پشت آبی، قزل آلای گاوی، قزل آلای طلایی، قزل آلای آپاچی و قزل‌آلای جویباری اشاره کرد ،اما دو گونه بسیار مهم که در کشور ما مورد استفاده و پرورش قرار میگیرند قزل آلای رنگین کمان و قهوه ای یا ( خال قرمز ) است.

در بین نژاد های مختلف این دو گونه بسیار مناسب برای محیط جغرافیایی کشور ما می باشند . از نوع رنگین کمان آن با توجه به شرایط مختلف بیشتربرای پرورش دادن استفاده می شود.

ماهی قزل آلای رنگین کمان

ماهی قزل آلای رنگین کمان یکی از بهترین انواع نژاد برای پرورش در سراسر دنیا می باشد و از اساسی ترین ماهی ها برای تولید است،از نظر مشخصات قزل آلای رنگین کمان دارای بدنی کشیده، دو باله در سینه، دو باله در شکم، یک باله در پشت وسط است، همچنین دارای دهان بزرگ(که باعث صید بهتر می شود)، فلس دایره ای،نوار رنگین کمانی در دو طرف ماهی و دندان های تیز در سقف دهان می باشد.

ماهی قزل آلای رنگین کمان بیشتر در مناطق آمریکا زیست می کند و ایران هم یکی از مکان های عالی برای این ماهیست که در سالهای اخیر روز به روز پرورش قزل آلا در کشور ما زیادشده و ارزش آن بالا رفته است،نهایت وزنی که برای قزل آلای رنگین کمان در منابع مختلف آورده شده است ۶ کیلوگرم و نهایت طولی که برای این ماهی گزارش شده ۷۰ سانتی متر می باشد.

این ماهی در آبهای سرد زندگی می کند و محیط زندگی آن هم سنگلاخی و شنی است، درجه حرارتی که مناسب زندگی این ماهی باشد۱۴تا۱۷ درجه سانتیگراد است که باید میزان اکسیژن آب۷ میلی گرم و ph آب نیز بین ۵/۸_۵/۶ باشد.

ماهی قزل آلا از حشرات و موجودات ریز رودخانه ها تغذیه می کند و بسته به محل پرورش زمان تخم ریزی آن متغیر است در بعضی از مناطق در فصل بهار و در بعضی مناطق در فصل پاییز و زمستان تخم ریزی انجام می گیرد.

از مزایای پرورش این ماهی رشد سریع و مقاوم بودن به کمبود اکسیژن است در صورتی که در طبیعت و درشرایط غیر پرورشی در دوره اول به ۴۵۰گرم و طول آن ۳۵تا۴۰سانتی متر و در سال چهارم به ۶ کیلوگرم هم می رسد. البته این زمان در شرایط پرورشی بسیار کوتاه تر است.

ماهی قزل آلای خال قرمز

قزل آلای خال قرمز به خاطر نوع خصلت هایی که دارد مناسب برای پرورش نمی باشد زیرا این ماهی در طبیعت دارای حالت تهاجمیست و از دست انسان هم غذا نمی خورد.

محیط زندگی قزل آلای خال قرمز در آب‌های شیرین، رودخانه ها و دریاچه هاست، منطقه زندگی این ماهی در ابتدا اروپا بود اما بعدها کم کم به امریکا و سایر مکان‌ها برده شد .

از خصوصیات ظاهری قزل آلای خال قرمز میتوان به رنگ سبز نزدیک به قهوه ای بدن او اشاره کرد که زیر شکم آن به رنگ طلاییست و خال های مشکی و قرمز هم روی بدن این ماهی دیده می شود.

در شرایط معمولی این ماهی ۱۴ سال عمر میکند و طول آن به ۷۰ تا ۱۳۰ سانتی متر و وزن آن هم۱۷کیلو گرم خواهد رسید. جنس ماده آن در سال سوم و جنس نر در سال دوم به بلوغ میرسند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *