۰ زمان تقریبی مطالعه ۶ دقیقه

خواص درمانی ماهی تیلاپیا

خواص درمانی ماهی تیلاپیا باعث شده است که پژوهشگران و بیماران توجه خاصی به این نوع ماهیان داشته باشند. به طور کلی، ماهی تیلاپیا منبع خوش طعم و ارزان پروتئین است. این ماهی دومین ماهی پرورشی در جهان است و منشا آن آفریقا و خاورمیانه محسوب می شود. با این حال، نگرانی ها در مورد نسبت  اسیدهای چرب و مسمومیت با فلزات سنگین در مورد ماهی تیلا پیلا وجود دارد. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله خواص درمانی، ارزش غذایی و حتی عوارض مصرف آن را بررسی کنیم.

تیلاپیا از خانواده سیکلیدها است. این یک ماهی آب شیرین است که در حوضچه ها، رودخانه ها، دریاچه ها و جریان های کم عمق در دمای گرم رشد می کند و طعم مطبوعی دارد. شبیه ماهی آفتاب است و دارای نوارهای جانبی و باله پشتی بلند است. چهار گونه تجاری تیلاپیا تیلاپیا موزامبیک، تیلاپیا آبی، تیلاپیا قرمز و تیلاپیا نیل وجود دارد. تاریخچه تیلاپیا نیل را می توان در فرهنگ مصر باستان جستجو کرد.

جالب اینجاست که تیلاپیا، نماد تولد دوباره محسوب می شود. این روزها در مزارع پرورش داده و ماهی های هیبریدی تولید می شوند تا نیازهای روزافزون بازار را برآورده کنند. اما غالباً هورمونهای رشد به آنها تزریق می شود که ممکن است تأثیر سوء بر روی انسان داشته باشد.

 ارزش غذایی ماهی تیلاپیا

محیط پرورش تیلاپیا در سراسر جهان وجود دارد. ماهی آب سرد را تحمل نمی کند، بنابراین پرورش معمولاً در آب و هوای گرم انجام می شود. استانداردهای پرورش ماهی با توجه به کشور و مزرعه متفاوت است.

محیط پرورش تیلاپیا در سراسر جهان وجود دارد. ماهی آب سرد را تحمل نمی کند، بنابراین پرورش معمولاً در آب و هوای گرم انجام می شود. استانداردهای پرورش ماهی با توجه به کشور و مزرعه متفاوت است.نوشته های مشابه

تیلاپیا ماهی بسیار جان سختی است که می تواند در شرایط مختلف زنده بماند. اما این وضعیت می تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا آنها می توانند به گونه ای مهاجم تبدیل شوند. در ایالات متحده، پرورش ماهی تیلاپیا برای جلوگیری از فرار ماهی، در مخازن بسته انجام می شود.

افزایش تیلاپیا در شرایط تنگ می تواند منجر به بیماری و ازدحام بیش از حد شود. تیلاپیا جلبک می خورد اما می تواند با انواع غذاها زنده بماند. یک رژیم غذایی با کیفیت خوب و یک محیط تمیز و جادار به طور کلی ماهی سالم تری تولید می کند.

ماهی تیلاپیا سرشار از پروتئین، کالری کم و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است. ارزش غذایی ماهی تیپلا، عبارتند است از:

آیا تیلاپیا حاوی دیوکسین است؟

دیوکسین ها مواد شیمیایی سمی هستند که باعث آلودگی محیط زیست می شوند و برای سلامتی مضر هستند. آنها می توانند در بافت حیوانات، ماهی ها و صدف ها، که ممکن است مردم بخورند وجود داشته باشد. اکثر کشورها مواد غذایی را از نظر آلودگی با دیوکسین بررسی می کنند. خوراک دام آلوده، منبع مشترک دی اکسین است. تا زمانی که مزارع از خوراک مناسب استانداردهای ایمنی استفاده می کنند، بعید است حاوی مقادیر مضر دی اکسین باشد. ماهی تیلاپیا بیشتر از هر نوع ماهی دیگری حاوی دیوکسین نیست.

۸ خواص درمانی و فواید ماهی تیلاپیا

مناسب برای رشد و نگهداری استخوان ها

ماهی تیلاپیا برای استخوان های شما مفید است. این ماهی حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است که برای رشد و نگهداری استخوان مورد نیاز می باشند. چند مطالعه اخیر نشان داده است که کلاژن ماهی تیلاپیا نوع ۱، در پزشکی  بسیار مفید است.

 پیشگیری کننده از بیماری هایی مانند سرطان

تیلاپیا مانند چندین نوع ماهی دیگر، حاوی سلنیوم و آنتی اکسیدان هایی است که با سرطان مبارزه کرده و بیماری های مربوط به قلب را درمان می کنند. سلنیوم، فعالیت رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. حتی از جهش سلولهای سالم به سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، دانشمندان دریافته اند که یک پپتید ضد میکروبی (زنجیره اسیدهای آمینه کوتاه)، هپسیدین ۱-۵، دارای اثرات ضد التهابی است و می تواند به عنوان یک درمان جدید برای سرطان استفاده شود.

کاهش وزن

تیلاپیا، همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم می تواند به تقویت تلاش های کاهش وزن کمک کند. از نظر پروتئین بسیار بالا و کالری بسیار کمی دارد. این ترکیب می تواند یک روش عالی برای کاهش کالری دریافتی و همچنین تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.

کمک به بهبود بیماران تیروئیدی

تیلاپیا حاوی سلنیوم است که نقش مهمی در تنظیم غده تیروئید دارد و عملکردهای هورمونی را نیز بهبود می بخشد. عملکرد منظم غده تیروئید  متابولیسم بدن شما را افزایش داده و از افزایش یا کاهش وزن یا هر بیماری دیگر مربوط به عملکرد نامناسب تیروئید پیشگیری می کند.

محافظت از عملکرد مغز

مصرف تیلاپیا می تواند عملکرد مغز را تقویت کند. زیرا حاوی امگا ۳ فراوانی است که عملکرد عصبی را افزایش می دهد. تیلاپیا همچنین مملو از سلنیوم است که ثابت شده است از مغز در برابر بیماری های مختلف مانند آلزایمر، پارکینسون و صرع محافظت می کند. جریان اکسیژن به مغز را افزایش می دهد، که به تعادل مایعات در بدن کمک می کند. این ماده علاوه بر رساندن مواد مغذی به سیستم، وضوح ذهنی را نیز افزایش می دهد.

محافظت از کارکرد قلب

یکی دیگر از فواید ماهی تیلاپیا این است که از قلب شما به خوبی مراقبت می کند. اما  تیلاپیا های وحشی در مقایسه با اسیدهای چرب دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستند. طبق یک مطالعه اخیر، امگا ۳ می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و از حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین پیشگیری کند.

مبارزه با پیری

تیلاپیا حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین E بوده که برای پوست مفید است. آنها چهره شما را بهبود بخشیده و پوست شما را درخشان می کنند. هر دو ویتامین آنتی اکسیدان قوی هستند، به این معنی که در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر موثر هستند. در نتیجه به کاهش التهاب و استرس کمک می کنند. آنها همچنین از پوست در برابر آسیب نوری محافظت می کنند .آسیب پوستی ناشی از اشعه های مضر UV  در نتیجه پوست، استخوانها، اندامها و سلولهای شما فعال و جوان باقی می مانند .

التیام دهنده زخم ها

دانشمندان دریافته اند که پپتید کلاژن دریایی از تیلاپیا نیل، نقش مهمی در بستن زخم های خراشیده در حیوانات آزمایشگاهی دارد.

عوارض مصرف ماهی تیلا پیلا چیست؟

خطر مسمومیت با آرسنیک

دانشمندان ماهی پرورشی تیلاپیا را در تایوان ارزیابی کردند. طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد در آرسنیک نگهداری می شود. آرسنیک یک متالوژن ایجادکننده سرطان است و قرار گرفتن مزمن در معرض آرسنیک خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

خطر مسمومیت با جیوه

ممکن است در مورد مسمومیت با جیوه مربوط به ماهی تیلاپیا یا ماهی به طور کلی شنیده باشید. درست است. دانشمندان دریافته اند که آب شیرین و ماهی تیلاپیا می تواند در تجمع زیستی جیوه نقش داشته باشند. با این حال، تیلاپیا آب شیرین در مقایسه با مسمومیت جیوه ناشی از تیلاپیا پرورشی، حدود ۵٪ خطر مرگ و میر کمتری دارد.

افزایش التهاب

تیلاپیا به دلیل محتوای پروتئین و فواید بی شماری که برای سلامتی دارد به مرغ آبزی نیز معروف است. اما تیلاپیا پرورشی می تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود. این به نوبه خود می تواند باعث بروز آرتروز، افزایش وزن و بیماری قلبی شود.

عدم تعادل امگا ۳ و نسبت امگا ۶

نسبت ایده آل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ یک به یک است. اما در تیلاپیا پرورشی، نسبت ۲: ۱ یا ۴: ۱ است که ممکن است باعث بیماری های زیادی از جمله فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود.

خطر مسمومیت فلزات سنگین

ماهیان پرورشی در معرض فلزات سنگین قرار می گیرند که سرانجام وارد سیستم انسان می شوند. مصرف بیش از حد آنها منجر به جهش در DNA و سرطان می شود.  علاوه بر این، همه ماهیان پرورشی در شرایط سالم و بهداشتی پرورش نمی یابند، در نتیجه منجر به بسیاری از بیماری ها می شوند. محققان دریافته اند كه ماهی تیلاپیا كه در مزارع پرورش می یابد حاوی آلاینده های زیادی مانند بی فنیل های كلر كلره (PCB)، كلرگان ارگانوكس (OC)، ارگانوفسفر (OPS)، هگزاكلروبنزن (HCB) و سموم دفع آفات تری فلورالین است .

گزینه های جایگزین تیلاپیا چیست؟

ماهی لاغر حاوی مقدار نسبتاً کمی چربی و کالری است و باعث می شود یک انتخاب سالم تر باشد. تیلاپیا ماهی بدون چربی است، اما ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستند. ماهی های کم چربی و کم جیوه دیگری با محتوای امگا ۳ خوب وجود دارد که می تواند گزینه سالم تری نسبت به ماهی تیلاپیا باشند، از جمله:

 سخن آخر

تیلاپیا ماهی با سهولت تهیه و نسبتاً ارزان است که بسیاری از مردم از خوردن آن لذت می برند. با این حال، برخی گزارش ها در مورد شیوه های پرورش ماهی تیلاپیا باعث نگرانی مردم در مورد ایمن بودن یا نبودن خوردن این ماهی شده است. به طور کلی، تیلاپیا منبع بسیار خوبی از پروتئین بدون چربی، چربی های سالم و آنتی اکسیدان است. اما مراقب باشید که از کجا تهیه می کنید. از فروشنده ماهی محلی یا یک شرکت معتبر تقسیم ماهی خریداری کنید.

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، افراد می توانند حداقل هفته ای دو بار ماهی لاغر بخورند. تیلاپیا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که هر دو برای سلامتی مهم هستند. زنان در دوران بارداری خود بهتر است، قبل از مصرف تیلاپیا با پزشک خود مشورت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *