ماهی تیلاپیا

غذاهای دریایی دارای مزایای فراوانی است. گوشت ماهی بزرگ‌ترین سهم را در غذاهای دریایی به خود اختصاص داده است و خوشبختانه انواع زیادی از ماهی‌های خوراکی در ایران وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای تأمین مواد مغذی بدن خود استفاده کنید. از جمله ماهی‌ها، ماهی تیلاپیا است. امروز در جیمیتو به بررسی خواص تیلاپیا خواهیم پرداخت.

تیلاپیا
تیلاپیا، ماهی متعلق به خانواده سیکلید (Cichlid) است و در آب‌های شیرین به مانند استخرهای پرورش ماهی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جریان‌های کم عمق در دمای متعادل رشد و نمو پیدا می‌کند. طعم گوشت این ماهی معمولی و کاملاً ملایم است. ماهی تیلاپیا دارای شکل ظاهری کمی متفاوت است. بدن ماهی تیلاپیا مستطیلی شکل و داری فلس‌های رنگی فراوان به همراه باله و سوراخ‌های بینی دوگانه در طرفین بدن است.

تیلاپیا دارای ۴ گونه مختلف است: تیلاپیا موزامبیکی، آبی، قرمز و نیلی. تیلاپیا نیلی در رودخانه نیل وجود دارد و می‌توان تاریخ رشد و مصرف آن را به دوران مصر باستان نسبت داد. ماهی تیلاپیا نمادی از رشد دوباره و تولد مجدد است. این ماهی در بیشتر مزارع کشت ماهی وجود دارد و بازار ماهی‌های دنیا نیز نیاز روز افزونی به آن پیدا کرده است. البته در میان مزارع کشت تیلاپیا، تعدادی محدود از پرورش دهندگان از هورمون‌های رشدی که برای بدن انسان مضر است، استفاده می‌کنند.

گوشت ماهی به شدت سموم را به خود جذب و در بدن آزاد می‌کند، از این رو می‌بایست در خرید ماهی تیلاپیا یا هر ماده غذایی دریایی به صورت پرورشی دقت کرد. بدون توجه به مضرات ناشی از پرورش مصنوعی تیلاپیا به بررسی خواص آن خواهیم پرداخت.

خواص ماهی تیلاپیا

خواص ماهی تیلاپیا

ارزش غذایی تیلاپیا
تیلاپیا به مانند همه ماهی‌های دیگر دارای پروتئین کافی، کالری کم، ویتامین‌های ضروری برای بدن و مواد معدنی است. در ادامه ارزش غذایی ماهی تیلاپیا در ۳۰ گرم از گوشت آن را مشاهده می‌کنید:

کالری ۳۶ واحد
پروتئین ۷٫۳ گرم
چربی ۰٫۷ گرم
اسید چرب امگا ۳ ۶۷٫۲ گرم
اسید چرب امگا ۶ ۸۴ گرم
کربوهیدرات ۰ گرم
کلسیم ۳٫۹ میلی‌گرم
منیزیم ۹٫۵ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۰۶ میلی‌گرم
سلنیوم ۱۵٫۲ میلی‌گرم
ویتامین E 0.2 میلی‌گرم
نیاسین ۱٫۳ میلی‌گرم
فولات ۱٫۷ میلی‌گرم
ویتامین B12 0.5 میکروگرم
اسید پانتونیک ۰٫۲ میلی‌گرم
ویتامین ب ۵ یا اسید پانتونیک ترکیبی محلول در آب است که معمولاً در بیشتر مواد غذایی وجود دارد. با توجه به ارزش غذایی تیلاپیا آیا مصرف این ماهی می‌تواند مزایای سلامتی برای بدن داشته باشد؟

خواص ماهی تیلاپیا
ماهی تیلاپیا منبع مناسب و خوشمزه‌ای برای پروتئین است. محبوبیت این ماهی زمانی جهانی شد که خواص فوق‌العاده آن توسط محققان کشف و معرفی شد. زادگاه اصلی ماهی افریقا و خاورمیانه است و اکنون در تمام جهان شما می‌توانید تیلاپیا تازه میل کنید. سرعت رشد و نمو تیلاپیا بسیار زیاد است و بر خلاف بسیاری از ماهی‌ها نیاز به شرایط خاص برای رشد ندارد.

در طول سال‌های گذشته نگرانی‌هایی در مورد مصرف ماهی تیلاپیا در میان مردم شایع شده است که نیاز به بررسی و روشن نمایی دارد. در این مقاله فواید تیلاپیا، دستور پخت و سوالاتی که در مورد آن وجود دارد را مطرح خواهیم کرد تا بتوانیم به نتیجه کلی در مورد مصرف یا عدم مصرف این ماهی برسیم.

سلامت استخوان
ماهی تیلاپیا برای سلامتی استخوان‌ها مفید هست چرا که دارای کلسیم و فسفر کافی در خود برای جذب در استخوان‌ها است. کلسیم و فسفر علاوه بر جذب در استخوان، به حفظ سلامتی آن نیز کمک می‌کنند. مطالعات اخیر در مورد تیلاپیا نشان داده است که کلاژن نوع ۱ موجود در تیلاپیا برای سلامت استخوان‌ها مفید و ضروری است. مطالعات آزمایشگاهی از نتایج امید بخشی در مورد مصرف گوشت ماهی تیلاپیا و ترمیم استخوان‌های آسیب دیده پرده برداشته است. همچنین مصرف تیلاپیا، مواد مغذی لازم برای رشد دندان‌هایی محکم‌تر را در خود دارد.

خواص ماهی تیلاپیلا و مواد مغذی درون آن
اگر بخواهید در مورد خواص ماهی تیلاپیلا تحقیق کنید به مطالب عجیبی بر خواهید خورد از جمله اینکه ماهی تیلاپیلا به شدت سمی است و می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شود. مسلماً ماهی از جمله جاندارانی است که سموم و همچنین مواد مضر برای بدن انسان را می‌تواند به سرعت جذب و در گوشت خود ذخیره کند اما اگر پرورش تیلاپیلا به صورت بهداشتی انجام شده باشد، در این صورت خواص ماهی تیلاپیلا بیش از دیگر آبزیان خواهد شد.

برای درک درست از خواص ماهی تیلاپیلا لازم است که یک به یک مواد مغذی موجود در گوشت آن را با هم بررسی و فواید هر کدام از آن‌ها را به صورت موشکافانه بیان کنیم. حوصله به خرج دهید و با ما در ادامه مقاله خواص ماهی تیلاپیلا همراه باشید.

ماهی تیلاپیا
سلامت عمومی
همانند سایر ماهی‌ها، تیلاپیا نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی فراوان به همراه مقادیر کافی سلنیوم در خود است که عامل مهمی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های شایعی به مانند سرطان و انواع مشکلات قلبی است. سلنیوم عنصری فعال در بدن است که علاوه بر کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد، موجب فروکش کردن واکنش و تنش‌های اکسیداتیو در سطح سلولی می‌شود. تنش‌های اکسیداتیو عامل اصلی بروز سلول‌های معیوب و رشد سرطان در قسمت‌های مختلف بدن است.

علاوه بر این دانشمندان دریافته‌اند که تیلاپیا حاوی نوعی پپتید ضد میکروبی (اسیدآمینه کوتاه زنجیر) به نام هیسیدین ۱-۵ (hepcidin 1-5) با خواص ضدالتهابی است. این ماده راهی جدید برای درمان سرطان و پیشگیری از آن نیز محسوب می‌شود.

خواص ماهی تیلاپیلا به دلیل پروتئین فراوان
بر اساس آمار و گزارش‌های به دست آمده از تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده است که پروتئین موجود در ماهی تیلاپیلا به سرعت در بدن جذب می‌شود. همان‌طور که اطلاع دارید پروتئین یکی از مهم‌ترین عناصر سازنده ساختار سلولی و همچنین عضلات است.

می‌توان گفت که تمامی آنزیم‌ها و هورمون‌ها در بدن شما از پروتئین ساخته شدند لذا نباید در مورد خواص ماهی تیلاپیلا و اهمیت آن در سلامتی بدن شک داشت. علاوه بر موارد گفته شده پروتئین به عنوان یک عامل میانی در تولید و سوخت و ساز بدن نیز شرکت دارد.

در اثر کمبود پروتئین که خواص ماهی تیلاپیلا نشان از جایگزین شدن راحت آن دارد، بدن شما دچار کاهش قدرت تنفسی، افت سیستم ایمنی، اختلال در عملکرد ارگان‌های مختلف و در نهایت مرگ می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلای معمولی ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد.

عملکرد مغز
مصرف ماهی تیلاپیا برای افزایش عملکرد مغز و سلامت عمومی آن کاربردی است. دلیل اصلی فواید ماهی‌هایی به مانند تیلاپیا، وجود مقادیر فراوان اسید چرب امگا ۳ است که موجب افزایش عملکرد صحیح سلول‌های عصبی و روابط بین آن‌ها می‌شود. علاوه بر این تیلاپیا، مقدار کافی سلنیوم برای مبارزه با بیماری‌های شایعی به مانند آلزایمر، پارکینسون و صرع در اختیار دارد و با مصرف متوالی آن را در اختیار بدن قرار می‌دهد.

مصرف ماهی تیلاپیا، موجب بهبود جریان اکسیژن‌رسانی به مغز است. تأمین اکسیژن و مواد مغذی برای مغز دلیل روشنی برای افزایش تمرکز و قدرت ادراک مطالب است.

خواص ماهی تیلاپیلا به دلیل امگا ۳
سال‌های است که امگا سه به عنوان یک ماده مغذی که باید در رژیم غذایی انسان وجود داشته باشد شناخته می‌شود. قرص‌های امگا ۳ که در داروخانه‌ها وجود دارند، از روغن ماهی و ترکیبات آن تشکیل شدند، پس چرا نتوانید مصرف آن‌ها را با گوشت ماهی جایگزین کنید؟

خوش اقبالی است که بدانید یکی از مهم‌ترین خواص ماهی تیلاپیلا دارا بودن مقدار کافی امگا ۳ و انواع مختلف از آن از جمله EPA (ایکوزا پنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزا هگزانوئیک اسید) است.

بدن شما قادر نیست که این اسید چرب را تولید کند و نیاز دارید که از خواص ماهی تیلاپیلا یا دیگر موجودات آبزی استفاده کنید. وجود مقدار کافی امگا ۳ در بدن از بروز مشکلاتی همانند بیش فعالی، آلزایمر، دمانس، دیابت و همچنین آرتریت جلوگیری می‌کند.

در مقام مقایسه خواص ماهی تیلاپیلا به واسطه دارا بودن امگا ۳ باید اعتراف کرد که میزان امگا ۳ آن نسبت به دیگر ماهی‌ها کمتر است اما در مقایسه با دیگر گوشت‌ها ماهی تیلاپیلا مقدار بیشتری امگا ۳ در خود دارد.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلا، ۰٫۲۴ گرم امگا سه وجود دارد.

ماهی تیلاپیا


سلامت قلب
از دیگر خواص ماهی تیلاپیا می‌توان به فواید آن برای قلب اشاره کرد. تصوری در مورد ماهی‌های تیلاپیا وحشی موجود در طبیعت وجود دارد. اعتقاد بر این است که تیلاپیا وحشی، مقادیر بیشتری اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ با توجه به عدم مصرف مواد شیمیایی و مکمل‌های صنعتی دارد. باید گفت که حق با شماست. ماهی تیلاپیا وحشی، اسید چرب امگا ۳ بیشتری نسبت به تیلاپیا پرورشی دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده روی اسید چرب امگا ۳، مصرف متوالی و دوره‌ای آن باعث کاهش احتمال بروز فشار خون، سکته قلبی، سکته مغزی و انسداد عروق می‌شود.

خواص ماهی تیلاپیلا و ویتامین ب ۲
ریبوفلاوین گونه دیگری از ویتامین ب است که در گوشت تیلاپیلا به مقدار کافی از آن وجود دارد. کاتاراکت عاملی است که در بدن شما با مصرف کردن ویتامین ب ۲ تغییر و افزایش پیدا می‌کند و باعث بهبود تراکم استخوانی می‌شود.

خواص ماهی تیلاپیلا به علت وجود مقدار کافی ویتامین ب ۲ در خود، این است که می‌تواند تراکم استخوانی را در دوران رشد افزایش دهد. همچنین بر اساس مشاهداتی که انجام شده است خواص ماهی تیلاپیلا به دلیل وجود ویتامین ب ۲ این است که از بروز کم خونی نیز به صورت اندکی جلوگیری می‌کند.

در هر ۱۰۰ گرم از گوشت ماهی تیلاپیلا مقدار ۰٫۰۶ میلی‌گرم ریبوفلاوین وجود دارد و شما باید از خواص ماهی تیلاپیلا برای تأمین سلامتی و میزان این نوع از ویتامین باید خاطر جمع باشید.

کهولت و پیری پوست
تیلاپیا دارای ویتامین C و E است. این دو ویتامین آنتی اکسیدانی قوی برای دفاع از پوست در برابر واکنش‌های اکسیداتیو هستند. این دو ماده رنگ پوست شما را روشن‌تر می‌کند و تحمل آن در برابر حملات رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. پوست، اولین سپر دفاعی بدن است و با گذر عمر و افزایش سن، نمایش اولیه از افزایش سن با پدید آوردن چین و چروک روی خود است. وجود ویتامین‌های مختلف در ماهی تیلاپیا، باعث حفظ رطوبت و فعالیت فولیکول‌های پوستی است که در نهایت باعث افزایش شادابی و کاهش اثرات ناشی از افزایش سن و پیری می‌شود.

ماهی تیلاپیا
خواص ماهی تیلاپیلا و ویتامین ب ۳
ویتامین ب ۳ یا تیامین از انواع دیگر ویتامین‌های ب است. کمبود این ویتامین حالت‌هایی همانند ضعف عضلانی، بی اشتهایی، سوء هاضمه، بثورات جلدی و بیماری پلاکر ایجاد می‌کند. یکی دیگر از خواص ماهی تیلاپیلا در این است که باعث می‌شود سطح ویتامین ب ۳ یا تیامین در بدن شما افزایش پیدا کند.

مشاهدات نشان می دهد که در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلای شامل، ۴ میلی‌گرم نیاسین وجود دارد که تأمین کننده مقدار مناسبی از نیاز روزانه شما به تیامین می‌تواند باشد.

کاهش وزن
ماهی تیلاپیا می‌تواند دوست صمیمی برای کسانی باشد که علاقه‌مند به کاهش وزن هستند. این ماهی دارای پروتئین زیاد به همراه مقدار اندکی کالری است. با مصرف مقادیر زیاد تیلاپیا، شما نه تنها چاق نخواهید شد بلکه انرژی لازم روزانه خود را به دست می‌آورید. گوشت ماهی تیلاپیا، غذایی مناسب برای کسانی که تصمیم به برگشتن اندام سابق خود گرفته‌اند، است.

خواص ماهی تیلاپیلا و ویتامین ب ۶
نمی‌توان از میان انواع ویتامین‌های ب، به ویتامین ب ۶ کم اعتنایی کرد. پیریدوکسین یا ویتامین ب ۶ در ساختار بیش از صد نوع آنزیم وجود دارد. برای سنتز روابط عصبی انواع مختلفی از ویتامین ب لازم است که در این میان ویتامین ب ۶ نیز حضور دارد.

همچنین گزارش شده است که برای تبدیل موادی همانند تریپتوفان به نیاسین، گلیکوژن به گلوکز، ساخت غشاء سلولی و همچنین تنظیم کننده هورمون‌های استروئیدی نیاز به ویتامین ب ۶ وجود دارد.

اگر بدانید که در هر ۱۰۰ گرم از گوشت ماهی تیلاپیلا، ۰٫۱۶ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ وجود دارد، مطمئناً از خواص ماهی تیلاپیلا غافل نخواهید شد.

تیروئید
گوشت ماهی تیلاپیا، مقادیر زیادی سلنیوم در خود دارد. سلنیوم، ماده‌ای مؤثر در تنظیم عملکرد غده تیروئید و افزایش عملکرد هورمونی در بدن است. ترشح میزان صحیحی از تیروئید، تضمین کننده سوخت و ساز عادی بدن و جلوگیری کننده از افزایش وزن و چربی در بدن است. خوردن ماهی تیلاپیا باعث پیشگیری از بیماری‌های مربوط به تیروئید و افزایش وزن می‌شود.

خواص ماهی تیلاپیلا و زینک فراوان
زینک به عنوان یک عامل ساختاری و تنظیمی در بدن عمل می‌کند. همچنین روی ساختار پروتئین‌ها در بدن و همچنین عملکرد ایمنی بدن و کپی برداری از ژنتیک سلولی تأثیر می‌گذارد. کمبود روی یا زینک در کودکان موجب بروز کوتاه قدی می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلا شما شاهد وجود حداکثر ۰٫۳ میلی‌گرم روی خواهید بود. به همین دلیل است که در تأمین زینک یا روی بدن همیشه سختی از خواص ماهی تیلاپیلا وجود دارد.

ترمیم زخم
محققان طی تحقیقات مختلف در مورد تیلاپیا به این نتیجه رسیدند که خوردن این ماهی موجب تسریع روند بهبود زخم‌های پوستی در بدن می‌شود. از این رو مصرف ماهی تیلاپیا و سایر ماهی‌های دریایی را به کسانی که به تازگی عمل جراحی داشته‌اند می‌توان توصیه کرد.

دانستن خواص تیلاپیا، به تنها برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. لذا در ادامه با شما خواهیم بود تا روش‌هایی برای طبخ آن پیشنهاد دهیم.

خواص ماهی تیلاپیلا و پتاسیم کافی
کلسیم کم در بدن، ضعف و خستگی، یبوست، اریتمی قلب و در نهایت می‌تواند مشکلات روانی به دنبال داشته باشد. وجود مقدار کافی پتاسیم در بدن به اکسیژن رسانی عروق به مغز کمک کرده و میزان مایعات در بدن را به تعادل می رساند.

اگر نگاهی به ارزش غذایی ماهی تیلاپیلا داشته باشد مشاهده خواهید کرد که در هر ۱۰۰ گرم از گوشت ماهی تیلاپیلا، ۳۰۲ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد. در مورد خواص ماهی تیلاپیلا می‌توان اضافه کرد که علاوه بر پتاسیم، سلنیوم هم وجود دارد که این ماده نیز تأثیر بسیار زیادی روی غزه تیروئید و همچنین بهبود عملکرد آن دارد.

تغییرات در ترشح غده تیروئید باعث خواهد شد که اضافه وزن به صورت تدریجی در بدن به وجود اید. لذا اگر می‌خواهید بدن سالم‌تر داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم که از خواص ماهی تیلاپیلا و مواد غذایی مشابه آن استفاده کنید.

تأمین فسفر
کمبود فسفر در میان افراد سالمند بیش از افراد نوجوان است از این رو می‌توان گفت که به دلیل دارا بودن ۱۷۰ میلی‌گرم فسفر در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلا، مصرف گوشت این ماهی می‌تواند برای این افراد بسیار مهم باشد. کمبود فسفر باعث خواهد شد تا سنتز عوامل مؤثر در متابولیسم بدن دچار تغییر شوند و این خود دلیلی بر کاهش سوخت و ساز بدن، استحکام استخوانی و رشد ناخن‌ها است.

خواص ماهی تیلاپیلا و کلسیم کافی
کلسیم عاملی است که وجود آن تنظیم کننده انتقال پیام‌های عصبی و تنظیم کننده عملکرد ماهیچه‌های دریچه قلب است. آمار و ارقام بررسی شده در مورد گوشت ماهی تیلاپیلا نشان می دهد که در هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیلا تقریباً ۱۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که این مقدار از کلسیم برای مصرف روزانه یک فرد کافی و بهینه است.

ویتامین ب ۱
بدن شما برای تولید و سنتز رابط‌های عصبی خود نیاز به ویتامین ب ۱ دارد. ویتامین ب ۱ یا تیامین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی است که باید در طول هفته آن را دریافت کنید. کمبود این ویتامین باعث بروز واکنش‌های اکسیداتیو در سطح مغز شده و در نهایت تجمع اسید لاکتیک در بدن آسیب‌های جدی به تالاموس وارد می‌کند و مغز شما دچار اختلال می‌شود.

برای اینکه خیال شما بابت استفاده از خواص ماهی تیلاپیلا برای دریافت میزان کافی از ویتامین ب ۱ راحت باشد، باید بدانید که در ۱۰۰ گرم از گوشت ماهی تیلاپیلا، ۰٫۰۴ میلی‌گرم تیامین یا ویتامین ب ۱ وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *