تحلیل اثر کاربرد خوراک اکسترود شده در تولید آبزی پروری ماهیان خاویاری

سلام من امین کیمیائی هستم من این مطالب را برای علم بیشتر درباره ماهیان خاویاری مخصوصا فیلماهی که در حال پرورش ان می باشم جمع اوری می کنم و در اینجا ذخیره می کنم شما در صورتی که از ازمایشات و تیمارها سر دربیاورید می توانید از این نوشته ها استفاده کنید در غیر این صورت باید حتما با یک دامپزشک مشورت نمایید


  در سال های اخیر با توسعه شدید آبزی پروری تجاری ماهیان خاویاری، گسترش مستمر گونه های پرورشی و مقیاس پرورش ماهیان خاویاری و بهبود درجه فشرده پرورش مصنوعی، نقش خوراک بیش از پیش مهم شده است. بیش از 45 درصد از کل هزینه پرورش.تکنولوژی تولید خوراک و کیفیت خوراک نه تنها تا حد زیادی با موفقیت یا عدم موفقیت اصلاح مرتبط است، بلکه با مشکل آلودگی محیط زیست نیز مرتبط است.

  ماهیان خاویاری یک ماهی گوشتخوار است که به دلیل رشد، فیزیولوژی و عادات غذایی منحصر به فرد، غذای ماهیان خاویاری نه تنها نیاز به تغذیه جامع، متعادل و پروتئین بالا دارد که نیازهای رشد و نمو در مراحل مختلف را برآورده می کند، بلکه نیاز به طراوت بالایی نیز دارد. دارای بوی تند مواد غذایی و پایداری خوبی در آب است و در عرض 30 دقیقه نرم می شود و بیش از 2 ساعت فرو نمی ریزد و آلودگی به کیفیت آب ندارد.

  با ارتقای توان تحقیق و توسعه صنعت خوراک کشورم و ارتقای بیشتر سطح فناوری تولید خوراک، خوراک اکسترود شده دارای ضریب هضم و بهره برداری بالا، راندمان تولید آبزی پروری بالا، اندازه ذرات مناسب، ذرات متراکم و یکنواخت، کم است. نرخ پودر شدن و آلودگی محیطی کمتر پرورش ماهیان خاویاری مورد علاقه اکثر کشاورزان بوده و به تدریج جایگزین خوراک سنتی پلت شده است. این آزمایش اثر کاربرد خوراک اکسترود شده در کشت قفس ماهیان خاویاری را مورد بررسی قرار داد تا زمینه ای علمی برای انتخاب خوراک برای پرورش ماهیان خاویاری در آینده فراهم کند.

  1 مواد و روش ها

  1.1 ماهی و محیط زیست تجربی

  ماهی مورد آزمایش اولین نسل از فرزندان هیبریدی ماهیان خاویاری 2 ساله (♀) × ماهی خاویاری شی (♂) بود که توسط شرکت ماهیان خاویاری hydrofarm پرورش داده شد، با میانگین اندازه فردی 1.31 کیلوگرم. ساکن در بخش بالایی پروژه کنترل آب و در منطقه مخزن ، و پایگاه پرورش ماهیان خاویاری نی ریز. مساحت مخزن 1347 میلی متر مربع، میانگین دمای سالانه 16.5 درجه سانتی گراد، دمای آب سطحی 10-30 درجه سانتی گراد و دمای آب 3.5 متر زیر سطح آب 11-26 درجه سانتی گراد است.

  قفس در آب ساخته شده است، از سه طرف توسط کوه احاطه شده است، محیط آرام است، حمل و نقل راحت است، باد و امواج اطراف قفس کم است، جریان آب کند است، محیط زیست محیطی خوب است، کیفیت آب تازه، فاضلاب صنعتی و آلودگی زباله خانگی وجود ندارد، سطح آب پایدار است، افت زیاد نیست، و اکسیژن محلول کافی است. L، نیتروژن نیتروژن ≤0.1mg/L. گونه‌های ماهی مورد استفاده در آزمایش از همان گروه از والدین پرورش داده شدند تا تأثیر تفاوت‌های فردی والدین بر آزمایش را از بین ببرند.

  1.2 تست خوراک

  خوراک آزمایشی از یک خوراک اکسترود شده تولید شده توسط یک تولید کننده خوراک در گوانگدونگ با اندازه ذرات 5 میلی متر، قرص مانند، متراکم و یکنواخت خریداری شده است که شاخص های تغذیه ای آن در جدول 1 نشان داده شده است. خوراک کنترل از این شرکت خریداری شده است. ویتامین ها و سایر مواد خام، فرمول خود طراحی، خوراک گلوله استوانه ای اکسترود شده توسط پردازش مکانیکی، اندازه ذرات 5 میلی متر و ترکیب فرمول آن در جدول 2 نشان داده شده است.

  1.3 طراحی تجربی

  آزمایش به 2 گروه، تغذیه با خوراک آزمایشی مربوطه، گروه الف خوراک اکسترود شده، گروه B خوراک پلت خودساخته، هر گروه آزمایشی با 4 تکرار، در مجموع 8 گروه، تقسیم شد. در طول آزمایش، 1600 ماهیان خاویاری هیبریدی به طور تصادفی انتخاب شدند و 200 قطعه از هر گروه به طور تصادفی در قفس هایی به ابعاد 5 متر (طول) × 4 متر (عرض) × 6 متر (عمق) (جدول 3) قرار گرفتند. 8 دهانه شرایط اولیه قفس ها یکسان است و عملیات مدیریت تولید به صورت همزمان انجام می شود.

  دوره آزمایش طراحی دو ماه است یک هفته قبل از آزمایش رسمی، همان دسته ماهی بالغ اضافی به هر قفس آزمایش منتقل شد و آزمایش پس از تطبیق ماهیان خاویاری هیبرید با ماهیان خاویاری انجام شد. محیط پرورش نمونه برداری برای بررسی رشد ماهی یکبار در ماه.

  

  

  

  1.4 مدیریت تغذیه

  پس از ورود ماهیان خاویاری هیبریدی به قفس برای سازگاری با محیط، غذای آزمایشی مربوطه در روز سوم تغذیه شد و با توجه به شرایط، هر 6 ساعت یکبار، 4 بار در روز (8:00، 14:00، 18:00، 22:00) ، مقدار تغذیه روزانه در مرحله اولیه تغذیه 1% وزن بدن ماهی است و مقدار تغذیه در مرحله بعدی به تدریج به 2% تا 3% افزایش می یابد. وزن بدن.

  مقدار تغذیه خاص باید با توجه به دمای آب، محتوای اکسیژن محلول، آب و هوا و وضعیت تغذیه ماهی به صورت انعطاف پذیر کنترل شود.مقدار تغذیه روزانه بر اساس اصل پر بودن 80 درصد است. هنگامی که غذای تمام شده برگشت داده شود، باید با جزئیات سنجیده و ثبت شود.

  زمان تغذیه هر بار در مدت 0.5 ساعت کنترل می شد و پس از تغذیه وضعیت تغذیه ماهی را بررسی کرده و مقدار تغذیه را به موقع تنظیم کنید. در طول آزمایش، دمای آب و اکسیژن محلول یک بار در روز در صبح و بعد از ظهر اندازه‌گیری شد و قفس‌ها مکرراً از نظر آسیب بررسی شدند. بررسی شد.

  2 اندازه گیری داده ها و فرمول

  در طول آزمایش کلیه هزینه های ورودی برای محاسبه بازگشت سرمایه خوراک اکسترود شده و ماهیان خاویاری پلت شده ثبت شد ضریب خوراک و سایر پارامترها، فرمول محاسبه هر شاخص به شرح زیر است:

  ضریب تغذیه: FCR=F/(Wt-Wo)

  نرخ افزایش وزن: WGR=(Wt-Wo)/Wo×100%

  میزان بقا: SR=Nt/No×100%

  در فرمول: F مقدار کل تغذیه (کیلوگرم) است؛ Wo وزن کل ماهی قبل از شروع آزمایش (کیلوگرم)؛ Wt وزن کل ماهی پس از آزمایش (کیلوگرم) است؛ Nt برابر است با تعداد کل ماهی های زنده در پایان آزمایش (دم)؛ خیر تعداد کل ماهی ها (دم) در ابتدای آزمایش است.

  3 نتایج و تجزیه و تحلیل

  3.1 میزان افزایش وزن

  پس از 60 روز تغذیه و مدیریت، رشد ماهیان خاویاری هیبرید در جدول 4 نشان داده شده است. در رشد ماهیان خاویاری در خوراک فرآیندهای مختلف تولید تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0>P) که از این میان، میزان افزایش وزن گروه آزمایشی تغذیه‌شده با خوراک اکسترود شده 204 درصد و گروه خوراک پلت 169 درصد بود. ٪. نتایج آزمایش نشان داد که تفاوت معنی داری در میزان رشد و افزایش وزن ماهیان خاویاری هیبریدی در بین چهار قفس در گروه آزمایش خوراک اکسترود شده وجود ندارد (05/0P>)، اما تفاوت معنی داری با چهار قفس در گروه شاهد داشت. گروه آزمایش خوراک گلوله (P<0.05). 0.05).

  

  3.2 میزان بقا و ضریب طعمه

  در طول آزمایش دو ماهه، 10 ماهیان خاویاری هیبریدی در گروه آزمایش خوراک اکسترود شده تلف شدند که از این تعداد 6 ماهی بر اثر خراشیدگی و کبودی و 4 ماهی به دلیل لاغری با میانگین بقای 98.7 درصد تلف شدند. از میان 18 ماهیان خاویاری هیبریدی که در گروه خوراک پلت تلف شدند، 6 تاس ماهی به دلیل انتریت، 8 ماهی به دلیل کبودی و احتقان در دهان و بدن و 4 ماهی به دلیل لاغری تلف شدند.میانگین بقا 97.7 درصد بود. شدت تغذیه ماهیان خاویاری هیبرید در دو گروه آزمایشی بیشتر بود و گروه خوراک اکسترود شده مشهودتر بود.

  اثر تغذیه گروه خوراک گلوله ضعیف بود، در همان مقدار تغذیه، هر بار که توری برای بررسی کشیده می شد، مقدار کمی پودر خوراک باقی مانده یا پراکنده روی میز خوراک وجود داشت. از نظر ضریب خوراک، میانگین ضریب خوراک گروه آزمایش خوراک اکسترود شده 12/1، میانگین ضریب خوراک گروه آزمایش خوراک گلوله 51/1 و تفاوت ضریب خوراک ماهیان خاویاری هیبرید در بین چهار قفس اکسترود شده بود. گروه آزمايش غذا معني دار نبود (05/0P>) اما اين تفاوت بين 4 قفس در گروه آزمايشي خوراك پلت كنترل معني دار بود (05/0P<).

  3.3 منافع اقتصادی

  از جدول 5 مشاهده می شود که در شرایط یکسان پرورشی و محیط پرورشی، گروه آزمایشی که با خوراک اکسترود شده برای ماهیان خاویاری هیبرید تغذیه شده بودند، نسبت به گروه شاهد، عملکرد اصلاحی و بازده سرمایه گذاری بیشتری داشتند (05/0P<). در این دوره آزمایشی، گروه آزمایش خوراک اکسترود شده در مجموع 2312 کیلوگرم خوراک سرمایه گذاری کرد، 2064 کیلوگرم ماهی تولید کرد و 38153 یوان سود به دست آورد.هزینه هر 1 کیلوگرم خوراک ماهی 9.5 یوان بود. در مقابل، گروه آزمایشی خوراک پلت کنترل، 2584 کیلوگرم خوراک مصرف کرد، 1720 کیلوگرم ماهی تولید کرد و 25601 یوان سود کرد، با هزینه 13.1 یوان به ازای هر کیلوگرم خوراک ماهی. نتایج آزمایش نشان داد که مزیت اصلاحی تغذیه گروه خوراک اکسترود شده 1.49 برابر گروه شاهد بود، که نشان می دهد پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری تغذیه شده با خوراک اکسترود شده مزایای اصلاحی آشکارتری دارد.

  

  4. بحث

  4.1 تأثیر خوراک اکسترود شده بر رشد ماهیان خاویاری

  خوراک اکسترود شده به دلیل قابلیت هضم بالا و آلودگی محیطی کم، بیشتر و بیشتر در آبزی پروری استفاده می شود. عموماً اعتقاد بر این است که خوراک اکسترود شده بهتر از خوراک گلوله‌ای است و خوراک اکسترود شده تحت عملیات حرارتی متوسط، فشار بالا و اعمال مکانیکی مختلف در طول پردازش قرار می‌گیرد که می‌تواند درجه ژلاتینه شدن نشاسته را در خوراک بهبود بخشد، دیواره سلولی را تخریب و نرم کند. ساختار فیبری، و آزاد کردن مواد قابل هضم تا حدی احاطه شده و محدود شده، در نتیجه قابلیت هضم و استفاده از خوراک را بهبود می بخشد.

  خوراک اکسترود شده مصرف شده توسط ماهی قزل آلای رنگین کمان نسبت به خوراک پلت شده، با افراد یکنواخت، ضریب خوراک کمتر و مزایای اقتصادی بهتر، افزایش وزن بهتری داشت. در تولید واقعی، تغذیه ماهی کپور، ماهی کپور، تیلاپیا و سایر ماهیان با خوراک اکسترود شده بهتر از خوراک عمومی است. نتایج این آزمایش نشان داد که گروه آزمایش خوراک اکسترود شده دارای افراد یکنواخت تر، ضریب خوراک کمتر و درصد بقای بالاتر نسبت به گروه آزمایش خوراک گلوله بود (05/0>P). دلیل اصلی این است که خوراک اکسترود شده اثر جذب بهتری نسبت به خوراک پلت دارد و گلوله ها متراکم هستند که برای تغذیه ماهیان خاویاری مساعد است و ضایعات خوراک را کاهش می دهد.

  4.2 تأثیر کشت خوراک اکسترود شده بر میزان بقای ماهیان خاویاری

  نتایج آزمون نشان داد که میزان بقای ماهیان خاویاری پرورشی در گروه خوراک اکسترود شده 98.7 درصد بود که تفاوت معنی داری با 97.7 درصد در گروه شاهد داشت (P<0.05). از آنجایی که خوراک اکسترود شده توسط فناوری اکستروژن، دمای بالا، رطوبت بالا، فشار بالا و پف کردن پردازش می‌شود، می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر موجود در مواد خام خوراک (به‌ویژه مواد خام حیوانی) را از بین ببرد که برای بهبود سلامت ماهی مفید است و می‌تواند باعث بهبود فیزیک شود. ماهی، مقاومت ماهی را در برابر بیماری افزایش می دهد و می تواند ترشیدگی اکسیداتیو اسیدهای چرب ترشح شده توسط میکروارگانیسم های موجود در مواد خام روی خوراک را از بین ببرد و پایداری ذخیره سازی خوراک را بهبود بخشد. در مقایسه با خوراک فرآوری شده توسط سایر فرآیندهای تولید، خوراک اکسترود شده دارای تغذیه جامع تر و آلودگی کمتری به کیفیت آب است که برای حفاظت از محیط زیست محیطی منابع با کیفیت آب و کاهش بروز بیماری های ماهی مفید است.

  4.3 تأثیر خوراک اکسترود شده بر محیط آبی آبزی پروری

  در فرآیند آبزی پروری، بقایای خوراک و فضولات ماهی از منابع اصلی آلودگی آب هستند. مطالعات نشان داده است که 1% تا 5% طعمه باقیمانده هنگام تغذیه با خوراک مرکب پلت شده، 30% طعمه باقیمانده با تغذیه ماهی سرد و 5% تا 10% طعمه باقیمانده هنگام تغذیه با خوراک مرطوب تولید می شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، 25 تا 30 درصد مواد غذایی به صورت مدفوع وارد محیط زیست می شود که حدود 17 درصد آن پروتئین، 3 درصد چربی، 62 درصد کربوهیدرات و 17 درصد خاکستر است. به گفته تامسون، 0.7 کیلوگرم طعمه و کود برای هر 1 کیلوگرم ماهی پرورش داده می شود.

  خوراک اکسترود شده متکی به ژلاتینه شدن نشاسته و سازماندهی پروتئین در داخل ماده است تا محصول نهایی نیروی انسجام خاصی داشته باشد. آلودگی محیط آبی آبزی پروری

  5 نتیجه گیری

  نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که هزینه خوراک گروه آزمایشی خوراک اکسترود شده کم، ضریب خوراک کم، نرخ بقای بالا، نرخ رشد بالا، سود اقتصادی خوب، مدیریت تغذیه راحت است و وقوع آلودگی محیطی و بیماری های ماهی کاهش می یابد.پی (2010)، لیو هانیوان و همکاران (2009) نتایج ثابتی پیدا کردند. بنابراین، پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری و تغذیه با خوراک اکسترود شده اقتصادی ترین و دوستدار محیط زیست ترین روش برای پرورش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *