درجه حرارت آب در پرورش ماهیان خاویاری

دمای مناسب برای پرورش ماهيان خاویاری 14 الی 26 درجه سانتیگراد است. در حرارتهای کمتر از 14 درجه متابولیسم و سوخت ساز بدن اين ماهيان کاهش یافته و بالای 27 درجه غذا دهی مقرون به صرفه نیست…

درجه حرارت آب در پرورش ماهیان خاویاری
درجه حرارت مناسب برای پرورش ماهیان خاویاری خصوصا گونه فیل ماهی 14 الی 26 درجه سانتیگراد است. در حرارتهای کمتر از 14 درجه سانتی گراد متابولیسم و سوخت ساز بدن این ماهیان کاهش یافته و در نتیجه از میزان رشد کاسته می شود.

همچنین در حرارت های بالای 27 درجه سانتی گراد غذا دهی مقرون به صرفه نیست و علاوه بر کاهش رشد، خطراتی را نیز برای ماهی به دنبال دارد اما باید اذعان نمود که با فراهم نمودن شرایط مطلوب، رشد ماهی خاویاری در حد فاصل دمای 9 تا 27 درجه سانتی گراد انجام می گیرد و در کمتر از 6 درجه سانتیگراد به علت کاهش شدید متابولیسم و سوخت وساز بدن عملاً رشد متوقف می گردد، همچنین در دماهای بالای 29 درجه سانتیگراد به علت کاهش شدید مقدار اکسیژن محلول، هضم و جذب غذا به خوبی انجام نشده و ممکن است غذا دهی به ماهی ها تلفاتی را در بر داشته باشد.

واکنش های حیاتی در ماهی، تابعی از محدوده حرارتی است که در آن محدوده پرورش داده می شود. ماهی موجود خونسردی بوده و افزایش 10 درجه سانتیگراد حرارت آب، دو الی سه برابر فرایند حیاتی را در آن افزایش می دهد. دما عامل كنترل كننده ضریب تبدیل غذایی، رشد و بلوغ، میزان تغذیه و واكنشهای متابولیكی در ماهیان می باشد.
دمای نامطلوب عملكرد آنزیمها را در ماهیان تحت تاثیر قرار داده، تعادل اسیدی بازی بدن آنها را برهم زده و موجب بی اشتهایی، كمبود رشد و در نهایت تلفات و مرگ و میر می گردد.


استفاده مجدد از آب در یک سیستم نیمه مداربسته یا مداربسته و مجاورت زیاد آب با هوا سبب تاثیر دمای محیط بر آب سیستم پرورش شده لذا در اقلیمی که دمای محیط کمتر یا بیشتر از دمای 15 تا 26 درجه باشد، باید سالن های پرورش محصور و عایق حرارتی بوده و دمای آب ورودی در رنج دمایی مناسب قرار گیرد.
دمای آب سواحل جنوبی دریای خزر در فصول سرد و گرم سال حدود 8 الی 32 درجه سانتی گراد بوده و این دما سبب کاهش تغذیه و رشد در ماه هایی از طول سال خواهد شد و سن بلوغ ماهیان را افزایش خواهد داد. افزایش دمای آب سبب افزایش سمیت آمونیاک در آب پرورش ماهیان خواهد شد(پوردهقانی 1389).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *