سیستم های پرورش ماهی تیلاپیا
پرورش ماهی تیلاپیا چیزی نیست جز پرورش ماهی تیلاپیا در اسارت تا رسیدن به میزان برداشت مطلوب. تا زمانی که اهداف کشاورز تیلاپیا محقق شود، مزرعه موفق است. و هیچ بحثی با موفقیت وجود ندارد. ممکن است با روش های کشاورز مخالف باشید، اما این باعث نمی شود که آنها اشتباه کنند. هر مزرعه ای متفاوت است، هر کشاورز اهداف خاص خود را دارد و هر مزرعه ماهی تیلاپیا از روش های مختلفی استفاده می کند.

البته، اگر یکی از اهداف کشاورز تیلاپیا پرورش ماهی تیلاپیا با هزینه ای برابر با فروشگاه مواد غذایی یا فروش مجدد با قیمت رقابتی باشد، موفقیت ممکن است دست نیافتنی تر باشد. این به این دلیل است که در حالی که پرورش ماهی تیلاپیا نسبتاً ساده است، پرورش ماهی تیلاپیا از نظر اقتصادی انجام می شودمستلزم مطالعه عمیق همه منابع و روش های موجود است. در برخی شرایط، ممکن است عملیات پرورش ماهی تیلاپیا نتواند اهداف خود را برآورده کند. در حالی که در برخی دیگر، انجام چند تغییر جزئی در یک یا دو فرآیند ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است. برای اهداف این راهنما، فرض می کنیم که شما می خواهید تا حد امکان کارآمد باشید. برای اختصار، ما فقط به آن دسته از فرآیندهایی اشاره می کنیم که این معیارها را دارند. تقریباً در هر مورد، روش‌های دیگری نیز وجود دارد، اما طبق دانش ما، هیچ‌کدام از آن‌ها مقرون به صرفه‌تر از روش‌هایی نیستند که در اینجا پوشش می‌دهیم.

اگر قسمت اول این راهنمای پرورش ماهی تیلاپیا را نخوانده اید، پیشنهاد می کنیم قبل از ادامه به عقب برگردید و آن را بخوانید. ما مفاهیمی را که قبلاً معرفی شده اند تکرار نخواهیم کرد، بنابراین برخی از این اطلاعات ممکن است ناقص به نظر برسند. برای قسمت دوم، ما قصد داریم یک مزرعه فرضی تیلاپیا را از ابتدا بسازیم. ما همه گزینه های مقرون به صرفه را ارائه خواهیم کرد، اما در نهایت، برای حرکت رو به جلو، باید تصمیماتی گرفته شود. لطفاً در انتخاب گزینه های جایگزین برای برآوردن نیازهای خود احساس راحتی کنید. نتایج نهایی یکسان خواهد بود.

چرخه آب
جریان آب پرورش ماهی تیلاپیا
نمودار بالا چرخه آب در یک سیستم آبزی پروری در حال چرخش را نشان می دهد. آب از حوضچه تیلاپیا خارج می شود و به واحد جداسازی جامدات می ریزد. پس از جداسازی جامدات سنگین، آب در مرحله فیلتراسیون درشت ادامه می‌یابد. هنگامی که ذرات بزرگ شناور خنثی جذب می شوند، آب به پایین ترین قسمت سیستم که به مخزن مخزن معروف است ادامه می یابد. تا این مرحله، تمام جریان آب با استفاده از گرانش یا فشار هیدرواستاتیک به دست آمده است . دلیل این امر فقط برای یک کشاورز باتجربه ماهی تیلاپیا آشکار است، با این حال اگر چند راز را به اشتراک نگذاشته باشیم، چندان راهنما نخواهیم بود.

مدفوع تیلاپیا زمانی که به صورت تکه های بزرگ باشد به مراتب راحت تر به دست می آید. با استفاده از گرانش یا فشار هیدرواستاتیک، مدفوع دست نخورده باقی می ماند. اگر قبل از این مراحل فیلتراسیون از پمپ آب استفاده کنید، کارایی آنها را به شدت کاهش خواهید داد.
نقطه بحرانی: هر نمودار پرورش ماهی تیلاپیا که نشان می‌دهد آب از حوضچه ماهی تیلاپیا پمپ می‌شود، یا پمپی را در جلوی جداکننده جامدات یا واحد فیلتراسیون درشت قرار می‌دهد، تصور نادرست است. و بله، مواد درسی کالج وجود دارد که باعث این اشتباه می شود.

اکنون تحت فشار، آب از مخزن مخزن از طریق یک فیلتر ذرات ریز پمپ می شود تا جامدات ریز تا اندازه میکرون دو رقمی حذف شود. پس از حذف ذرات ریز، آب از مرحله حذف آمونیاک عبور می کند که در آن گاز آمونیاک یا جذب یا حذف می شود. در نهایت، آب از برخی از مراحل پرداخت اختیاری و استریل کردن عبور می کند. این مراحل معمولاً بر اساس نیاز مورد استفاده قرار می گیرند، با این حال برخی از مراحل مانند استریلیزاسیون اشعه ماوراء بنفش را می توان به طور دائم اجرا کرد. سپس آب به حوض برگردانده می شود تا دوباره سفر خود را آغاز کند.

اختیاری: همچنین می توان گاز آمونیاک را از آب با استفاده از هوادهی قبل از ورود به سامپ یا به صورت چرخشی از و بازگشت به سامپ از آب خارج کرد. این روش حجم بالایی از هوا را در پایین ستون آب تزریق می کند و هوادهی شدید ایجاد می کند که اساساً گاز آمونیاک را از ظرف نگهدارنده خارج می کند و آب را پشت سر می گذارد.

چرخه آب برای آکواپونیک
جریان آب پرورش ماهی تیلاپیا برای آکواپونیک.
برای تبدیل نمودار چرخه آب در حال گردش به آکواپونیک، باید مرحله حذف آمونیاک را حذف کنیم و قبل از سامپ محیط زیستی را اضافه کنیم. سپس ما به سادگی آب را از حوضچه، از طریق بسترهای در حال رشد، پمپ می کنیم و اجازه می دهیم دوباره به داخل حوضچه تخلیه شود. این تنها راه برای لوله کشی یک سیستم آکواپونیک نیست، بلکه نحوه انجام آن است. این جریان زباله های جامد را در داخل بستر رشد ما به حداقل می رساند و وابستگی ما را به بستر رشد به عنوان رسانه زیستی کاهش می دهد. این طراحی همچنین به ما این امکان را می دهد که در هر زمان و به هر دلیلی قسمت آبزی پروری را از سمت هیدروپونیک جدا کنیم. همچنین باید توجه داشت که قرارگیری قایق های شناور و بسترهای در حال رشد در جریان آب اهمیتی ندارد. سیستم شما ممکن است تخت های در حال رشد را قبل از قایق های شناور قرار دهد. در مورد ما، شیب ملک ما تصمیم را برای ما گرفت.

نقطه بحرانی: به یاد داشته باشید، شما یک سیستم آکواپونیک را اجرا می کنید، نه یک تصفیه خانه فاضلاب. مدفوع ماهی هنوز مدفوع است. یک کیسه کود، مستقیماً از قسمت عقب گاو نمی آید. کمپوست شده و با مواد دیگر مخلوط شده تا به کود تبدیل شود. اجازه دادن به مدفوع حیوانات برای تماس با گیاهان به این صورت است که در مزارع مبتنی بر خاک به E. coli رسیدیم. خودتان آن را جستجو کنید. همیشه از نوعی جداکننده جامدات یا روش های دیگر فیلتراسیون برای جلوگیری از ورود مدفوع ماهی خام به بستر رشد گیاه خود استفاده کنید.

گیاه محوری در مقابل ماهی محوری
وقتی برای اولین بار آکواپونیک را کشف کردید، احتمالاً در یکی از این دو مدرسه قرار گرفته اید. شما یا به تمام سبزیجاتی که قرار بود با استفاده از ضایعات ماهی رایگان به عنوان کود پرورش دهید فکر می کردید. یا به تمام ماهی هایی که می خواهید پرورش دهید فکر می کنید، در حالی که از گیاهان برای کمک به تمیز نگه داشتن آب استفاده می کنید. اساساً شما بیشتر به سبزیجات اهمیت می دادید یا بیشتر به ماهی. تعداد بسیار کمی از پرورش دهندگان آکواپونیک به یک اندازه نگران هر دوی این دو هستند، و حتی تعداد کمی از آنها تلاش می کنند تا تولید ماهی و سبزیجات خود را به طور همزمان به حداکثر برسانند.

این عدم تعادل در کلاس های آکواپونیک بیشتر مشهود است، جایی که خروجی ماهی به حداقل نیاز برای برآوردن نیازهای گیاهان حفظ می شود. یا طرح های سیستم های آکواپونیک که تعداد ماهی هایی را که می توان پرورش داد با متراژ مربع بسترهای پرورش سبزیجات برابر می کند. کل ایده تعادل در آکواپونیک مالارکی است. من گمان می‌کنم که آن را پیشگامان اولیه آکواپونیک ساخته‌اند، که اجازه دادند فاضلاب ماهی‌های خام به بستر رشدشان بریزد، گیاهانشان را بکشند، سپس دوباره با ماهی‌های کمتری تلاش کردند، به آرامی بیشتر و بیشتر اضافه کردند تا زمانی که دوباره شروع به کشتن گیاهان کردند، در نهایت « تعادل” . متأسفانه، مفاهیم مبهم مانند این همچنان آنچه را که در غیر این صورت عقل سلیم تلقی می شد، محو می کند. البته، زمانی که اولین افراد شروع به استفاده از کلماتی کردند، من آنجا نبودمهماهنگی و تعادل برای توصیف آکواپونیک، بنابراین من فقط حدس می زنم.

راستش را بخواهید، من با پرورش سبزیجات در سیستم هیدروپونیک و پرورش ماهی در سیستم آبزی پروری شروع کردم. آنها در کل دو چیز جداگانه بودند. هر دو برای حداکثر خروجی در فضای موجود خود طراحی و کار می کنند. بنابراین زمانی که اولین سیستم آکواپونیک خود را ایجاد کردم، تنها کاری که باید انجام می‌دادم این بود که حوضچه را به مخزن گیاهان و وویلا متصل کنم، من یک سیستم آکواپونیک داشتم. از آنجایی که هرگز درگیر این ایده نبودم که باید به تعادلی دست یابم، با موفقیت های سعادتمندانه ای نادان پیش رفتم. من هر چقدر که می خواستم گیاه پرورش دادم و ماهی پرورش دادم.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *