راه اندازی سیستم آکواپونیک حوضچه ای

اگر به فکر راه اندازی یک حوض در خانه خود برای اهداف تزئینی هستید، آکواپونیک را به عنوان گزینه خود برای تبدیل آن به چیزی مفید در نظر بگیرید. با سیستم آکواپونیک حوضچه ای، می توانید از ضایعات ماهی طبیعی برای پرورش سبزیجات استفاده کنید و اساساً یک محیط کشاورزی پایدار درست در حیاط خلوت خود ایجاد کنید. بنابراین، نکات مهمی که باید در مورد راه اندازی سیستم آکواپونیک حوضچه ای بدانید چیست؟

هنگام راه اندازی یک سیستم آکواپونیک حوضچه ای در خانه خود، باید عناصر اصلی تشکیل دهنده کل سیستم را درک کنید: حوض، ماهی و گیاهان. در این مقاله، هر عنصر را به همراه برخی از بهترین گزینه‌هایی که هنگام راه‌اندازی یک سیستم آکواپونیک در خانه دارید، مورد بحث قرار می‌دهیم.

عناصر سیستم آکواپونیک حوضچه ای

ساختمان آکواپونیک برکه.

مفهوم آکواپونیک ترکیبی از آبزی پروری و هیدروپونیک است. آبزی پروری مفهوم پرورش ماهی در یک منطقه کنترل شده است، در حالی که هیدروپونیک مفهوم رشد گیاهان بدون خاک است. ترکیب این دو سیستم فرهنگی را ایجاد می کند که در آن ماهی ها و گیاهان به طور متقابل از یکدیگر سود می برند.

یک سیستم آکواپونیک به طور کلی دارای سه عنصر است که با هم کار می کنند: یک برکه، ماهی و گیاهان. در اینجا مروری بر هر عنصر است:

حوضچه
اگر قبلاً یک حوض در خانه خود دارید، می توانید به راحتی آن را با چیدمان مجدد چند عنصر و اصلاح منطقه به سیستم آکواپونیک حوضی تبدیل کنید. اگر از ابتدا یک حوض می سازید، مطمئن شوید که خانه شما فضای کافی دارد. برخی از گونه‌های ماهی در حوضچه‌های بزرگ‌تر نسبت به ماهی‌های دیگر رشد می‌کنند که می‌توانند در تانک‌های کوچک‌تر زنده بمانند.

در یک حوضچه موجود، ممکن است ماهی و چند گیاه آبزی تزئینی خود را آماده کرده باشید. آکواپونیک در حال حاضر فقط با این ماهی ها و گیاهان بازی می کند. ضایعات ماهی، مواد مغذی مورد نیاز گیاهان آبزی را برای رشد فراهم می کند، در حالی که گیاهان آبی را که ماهی در آن رشد می کند، تمیز می کند.

می توانید با کاشت سبزیجات آن را به سطح بعدی ببرید و در واقع از گیاهانی که در اطراف حوضچه شما رشد می کنند استفاده کنید. برای استفاده بهتر از آب حوضچه به بستر رشد نیاز دارید. بستر رشد عناصر گیاهی سیستم آکواپونیک را نگه می دارد و به عنوان فیلتری برای آب عمل می کند.

آب را مستقیماً از حوضچه که حاوی آمونیاک ضایعات ماهی است جمع آوری می کند. بستر رشد شامل گیاهانی است که این آمونیاک را به نیترات تبدیل می کند و از آن برای تغذیه استفاده می کند. آب بدون آمونیاک دوباره به حوضچه فیلتر می‌شود و سپس ماهی‌ها آب تمیزی برای رشد دارند و این چرخه ادامه می‌یابد.

ماهی
ما اشاره کردیم که برخی از گونه‌های ماهی در استخرهای بزرگ‌تر رشد می‌کنند در حالی که ماهی‌های دیگر ممکن است در مخازن کوچکی که به راحتی در خانه شما جای می‌گیرند خوب عمل کنند. عوامل دیگری که باید نوع ماهی را که در سیستم آکواپونیک پرورش می دهید تعیین کند عبارتند از دمای آب، سطح pH و ماهی هایی که در منطقه شما موجود است.

همچنین ممکن است بخواهید نیت خود را از ماهی خود در نظر بگیرید، خواه آنها را برای اهداف زینتی می خواهید یا اگر قصد خوردن آنها را دارید. ماهی قرمز و کوی از ماهی های زینتی برکه ای رایج هستند. هر دو گونه برای خوردن بهترین نیستند و منابع بسیار خوبی برای ضایعات مفید برای گیاهان سیستم آکواپونیک شما هستند.

برکه.

ماهی قرمز در دمای آب بین 78-82 درجه فارنهایت (25-27 درجه سانتی گراد) و سطح pH بین 6 تا 8 رشد می کند. در همین حال، ماهی کوی در دمای آب بین 65-78 درجه فارنهایت (18 درجه سانتی گراد) رشد می کند. C-25 درجه سانتیگراد) و محدوده pH بین 6.5 و 8. هر دو ماهی قرمز و کوی گونه های رایج ماهی هستند و اگر می خواهید یک سیستم آکواپونیک حوضچه را با ماهی های زینتی راه اندازی کنید، در فروشگاه های حیوانات خانگی موجود هستند.

اگر قصد پرورش ماهی خوراکی در سیستم آکواپونیک استخر خود را دارید، چند گونه ماهی برای انتخاب دارید:

گربه ماهی: گربه ماهی یک گونه خوراکی است که طعم ملایمی شیرین دارد و هنگام پختن در لمس مرطوب است. پرورش و پرورش آنها در سیستم آکواپونیک آسان است زیرا می توانند طیف وسیعی از دمای آب (50 درجه فارنهایت تا 80 درجه فارنهایت یا 10 تا 26 درجه سانتیگراد) را تحمل کنند. سطح PH آب بین 7 تا 8 برای پرورش گربه ماهی ایده آل است که می توانید آن را در حدود سه ماه برداشت کنید.
باس دهان درشت: طعم باس دهان درشت هنگام پخته شدن «ملایم و آبکی» است. در حالی که مردم آن را “خوش طعم” می دانند، این موضوع همچنان ذهنی است. این ماهی ها در فصول گرمتر رشد می کنند و دمای آب بین 65-80 درجه فارنهایت (18-26 درجه سانتی گراد) را ترجیح می دهند. محدوده pH بین 6 تا 8 برای بیس های دهان بزرگ ایده آل است.
ماهی قزل آلا آب شیرین: می توانید ماهی قزل آلا را با ماهی های دیگر پرورش دهید، زیرا آنها یک گونه طبیعی اجتماعی هستند. با این حال، ماهی قزل آلا ممکن است به غذای بیشتری نسبت به ماهی های دیگری که در حوضچه آکواپونیک خود پرورش می دهید نیاز داشته باشد. آنها می توانند دمای آب بین 55-65 درجه فارنهایت (12-18 درجه سانتیگراد) و سطح pH 7-8 را تحمل کنند.

مولد تیلاپیا نیل


تیلاپیا: تیلاپیا بسته به شرایط سیستم آکواپونیک شما می تواند در عرض شش تا هشت ماه رشد کند. این گونه در دمای آب 82-86 درجه فارنهایت (27-30 درجه سانتیگراد) و سطح pH بین 6.5 تا 9 رشد می کند. گوشت تیلاپیا شیرین و ملایم است. استخوان های آن به راحتی جدا می شود و خوردن آن را آسان می کند.
قزل آلا: ماهی قزل آلا در دمای آب بین 56 تا 68 درجه فارنهایت (13 تا 20 درجه سانتیگراد) رشد می کند و سطوح pH بین 6.5 تا 8 را ترجیح می دهد. این گونه در مورد شرایط آب بسیار خاص است، به این معنی که باید مطمئن شوید که آب شما به درستی فیلتر شده است. از آنجایی که آنها دمای آب سردتر را ترجیح می دهند، باید انواع گیاهانی را که پرورش می دهید برای سیستم آکواپونیک خود نیز تنظیم کنید.
گیاهان
نقش گیاهان در یک سیستم آکواپونیک این است که آب را برای ماهی شما تمیز کنند و در عین حال از فضولات ماهی رشد کنند. فضولات ماهی سرشار از آمونیاک است که مقادیر زیادی از آن می تواند در دراز مدت به ماهی شما آسیب برساند. گیاهان شما این آمونیاک را برای تغذیه خود به نیترات تبدیل می کنند و ماهی را از خطر مسمومیت با آمونیاک نجات می دهند. این چرخه با حفظ سیستم آکواپونیک حوضچه خود ادامه می یابد.

هیچ چیز شما را از استفاده از سبزیجات به عنوان گیاهان آکواپونیک باز نمی دارد و اساساً یک سیستم کشاورزی پایدار در خانه شما ایجاد می کند. اگر در راه اندازی سیستم آکواپونیک تازه کار هستید، سبزیجات برگدار بهترین و ساده ترین گیاهان برای نگهداری و رشد در کنار ماهی هستند. کاشت گیاهان زیر را در نظر بگیرید:

کلم پیچ: کلم پیچ نسبتاً عاری از آفات است، بنابراین اگر می خواهید از حیوانات موذی دوری کنید، آن را برای سیستم های آکواپونیک ایده آل می کند. کلم پیچ به راحتی رشد می کند. می توانید رشد آن را با دمای آب بین 55 درجه فارنهایت و 70 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد و 21 درجه سانتیگراد) و سطح pH آب 6.5-7.5 تحریک کنید.
کاهو: کاهو گیاه محبوبی است که در کنار تیلاپیا رشد می کند. این گیاه در دمای آب بین 70 درجه فارنهایت و 76 درجه فارنهایت (21 درجه فارنهایت و 24 درجه سانتیگراد) به خوبی عمل می کند. سطح pH ایده آل برای کاهو 5.8-6.2 است.
اسفناج: پرورش اسفناج در سیستم آکواپونیک شما نیاز به سطح pH آب 6-7 دارد. دمای آب بین 75 درجه فارنهایت و 78 درجه فارنهایت (23 تا 25 درجه سانتیگراد) می تواند به رشد اسفناج شما در عرض دو ماه کمک کند.
Swiss Chard: چغندر سوئیس یک گیاه سیستم آکواپونیک ایده آل برای رشد در کنار انواع مختلف ماهی است. شما می خواهید سطح pH آب را بین 6.6 تا 7 برای رشد مناسب نگه دارید. در همین حال، دمای مطلوب برای رشد این گیاه در 60 درجه فارنهایت و 76 درجه فارنهایت (16 درجه سانتیگراد و 24 درجه سانتیگراد) است.
هنگامی که سیستم آکواپونیک خود را ایجاد کردید، می توانید گیاهان “پیشرفته” مانند کلم، گل کلم، فلفل چیلی، توت فرنگی و گوجه فرنگی را پرورش دهید. همچنین می توانید چند گیاه زینتی مانند سنبل آبی بگذارید تا چرخه نیتروژن را در سیستم آکواپونیک حوضچه خود به حداکثر برسانید.

نتیجه گیری: راه اندازی سیستم آکواپونیک حوضچه ای
شناخت عناصر تشکیل دهنده یک سیستم آکواپونیک اولین قدم برای راه اندازی سیستم آکواپونیک حوضچه ای در خانه شما است. منطقه خود را در نظر بگیرید و اگر فضای کافی برای پرورش ماهی خود دارید. همچنین باید انواع گیاهانی که در محیط شما رشد می کنند را در نظر بگیرید. نکته کلیدی این است که در مورد بهترین شیوه‌هایی که با منطقه شما مطابقت دارد تحقیق کنید و عناصری را که در سیستم آکواپونیک خود وارد می‌کنید تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *