روش تشخیص ماهی سالمون و قزل آلا

تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، اندک‌شمار است، چراکه هردو آن‌ها از انواع ماهی‌های آنادروموس (رود کوچ) هستند که در آب‌های شور زندگی می‌کنند و برای تخم‌ریزی به سوی آب‌های شیرین می‌روند. روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، آن‌جایی سخت می‌شود که می‌بینید این ماهی‌ها از گونه‌های مختلفی برخوردار هستند و شما در زمان خرید با ۹ نوع ماهی قزل‌آلا مواجه می‌شوید که برای بهترین خرید، باید روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا را بدانید.

امروزه می‌توان هر دو ماهی قزل‌آلا و سالمون را در اکوسیستم‌های آب شیرین و دریایی در سراسر جهان یافت و هر دو نوع ماهی در بین ماهی‌گیران تفریحی و تجاری محبوب هستند. فرق ماهی سالمون با قزل آلا از لحاظ مورفولوژیکی (ریخت‌شناسی) بسیار کم است و براساس مواردی اندک، می‌توان این دو ماهی را از هم تشخیص داد که براساس این ویژگی‌های متمایزکننده، قصد داریم در این مطلب از هیدروفارم روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا از یکدیگر را بررسی کنیم.

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل آلا
روش تشخیص ماهی سالمون و قزل آلا

به‌طور معمول، دیدن ماهی سالمون در رودخانه‌ها بسیار دشوار است؛ آن‌ها خود را در کف رودخانه استتار می‌کنند و عموما در آب‌های عمیق، تاریک و در مناطق سایه‌دار، زیر پل یا بوته‌ها قرار دارند.

ماهی قزل‌آلا معمولا در جویبار‌های زلال و خنک با ۱۰ الی ۱۶ درجه سانتی‌گراد و دریاچه‌ها یافت می‌شود. اما بسیاری از گونه‌های این ماهی دارای سویه‌های آنادروموس (ماهی آب شور) هم هستند. اما روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا چیست؟ با دانستن تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا و پی‌بردن به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها، به‌راحتی می‌توانید این دو ماهی را از هم تشخیص دهید.

تشخیص ماهی سالمون و قزل آلا براساس شکل

از جمله تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، در ظاهر آن‌ها نهفته است. ماهی سالمون سری باریک و نوکی تیزی دارد و در مقابل، ماهی قزل‌آلا دارای سری گرد و بدنی ضخیم است. ماهی قزل‌آلا می‌تواند به ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر طول و وزن ۶ تا ۴۶ کیلوگرم برسد؛ اما قزل‌آلا می‌تواند به طول ۴۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر و وزن ۱ تا ۲۷ کیلوگرم برسد. در رابطه با فرق ماهی سالمون با قزل آلا از لحاظ ظاهری، باید به این نکته توجه کنید که گوشت ماهی سالمون صورتی-نارنجی‌رنگ است.

تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا براساس دهان و دم

بهترین روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، توجه به دهان ماهی در زمان خرید است. متوجه می‌شوید که قزل‌آلا دارای دهان بسیار بزرگی‌ست که از چشم‌ها فراتر می‌رود.

اما برخلاف قزل‌آلا، سالمون دارای دهان بسیار کوچک‌تری‌ست و مانند دهان قزل‌آلا کشیده نیست.

دیگر روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، دم آن است؛ ماهی سالمون دمی باریک و چنگال‌مانندی دارد، در‌حالی‌که دم ماهی قزل‌آلا پهن و به شکل مربع یا محدب‌مانند است. همچنین حالت دو شاخه‌مانند دم ماهی سالمون در مقایسه با دم ماهی قزل‌آلا بیشتر است.

 تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا براساس لکه‌ها

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، بسیار ساده است؛ چراکه قزل‌آلا لکه‌های سیاه متعددی دارد که هم در بالا و هم در زیر خط جانبی ماهی واقع شده‌اند. در مقابل ماهی سالمون لکه‌های سیاه کمتری دارد که معمولا در بالای خط جانبی قرار گرفته‌اند. این تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا در کنار سایر خصوصیات ظاهری این دو ماهی، به‌هنگام خرید ماهی سالمون و خرید ماهی قزل آلا، می‌تواند به شما کمک کند.

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا براساس طعم

در‌حالی‌که ماهی قزل آلا و ماهی سالمون دستور‌العمل پخت نسبتا مشابهی دارند، اما مهم‌ترین روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، طعم آن‌هاست. در مقایسه با طعم ملایم ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون طعم قوی‌تر و شیرین‌تری دارد. بافت ماهی سالمون طرفدار بیشتری برای پخت‌و‌پز دارد، به‌طوری‌ که بسیاری از آشپز‌های ژاپنی برای تهیه برخی از غذاها از انواع خاصی از ماهی سالمون مانند سالمون سوکی یا سالمون کینگ استفاده می‌کنند. بنابراین بارزترین تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا در طعم هر دو ماهی نهفته است.

ارزش غذایی؛ مهم‌ترین تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا

ماهی قزل‌آلا و ماهی سالمون هر دو منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. با‌این‌حال، تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا آن است که ماهی سالمون حاوی کلسترول کمتری‌ست، اما چربی کل آن در مقایسه با قزل‌آلا بیشتر است.

یک وعده ۱۰۰ گرمی قزل‌آلا حاوی ۲ گرم چربی اشباع، ۲۰ گرم پروتئین و ۱۲۰ کالری است. اما ۱۰۰ گرم ماهی سالمون، ۳ گرم چربی اشباع، ۲۲ گرم پروتئین و حدود ۱۵۰ کالری برای بدن فراهم می‌کند. دیگر تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، آن است که برخلاف ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون از نظر ویتامین D غنی‌تر است، اما قزل‌آلا منبع بهتری از ویتامین‌های گروه B دارد.

هنگامی‌که صحبت از فواید این دو ماهی می‌شود، هر دو ماهی سالمون و قزل‌آلا مقادیر زیادی امگا ۳ دارند و به کاهش سطح کلسترول بد و مبارزه با التهابات مزمن کمک می‌کنند. همچنین، هر دو نوع ماهی حاوی مقدار یکسانی پروتئین هستند که به رشد و نمو بدن کمک می‌کند. سخت است بگوییم کدام یک از این دو ماهی سالم‌تر، خوش‌طعم‌تر یا به‌طور کلی بهتر هستند. اما آن‌چه مسلم است، هر دو ماهی، سالم و خوش‌مزه هستند و مصرف آن‌ها توصیه می‌شود. بنابراین با وجود تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، خوب است مصرف هر دو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا، کدام را انتخاب کنیم؟

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا بسیار ساده است و با بررسی چند نکته کلی می‌توانید به‌راحتی تفاوت آن‌ها را متوجه شد. تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا متعدد است که از جمله آن می‌توان به رنگ گوشت ماهی سالمون اشاره داشت؛ گوشت ماهی سالمون صورتی-نارنجی‌رنگ است و برای ماهی قزل‌آلا، این گوشت سفیدرنگ خواهد بود.

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین D و ویتامین E است و نسبت به ماهی قزل‌آلا، از میزان بیشتری امگای۳ و پروتئین برخوردار است؛ به‌همین دلیل طرفداران بسیاری دارد و تقاضا برای آن زیادتر است.

این امر سبب شده است بسیاری از پرورش‌دهندگان ماهی، سبد تغذیه ماهیان قزل‌آلا را تغییر می‌دهند تا میزان پروتین و امگا۳ آن‌ها را افزایش دهند.

روش پخت ماهی سالمون

پس از یادگیری روش تشخیص ماهی سالمون، بهتر است با شیوه مزه‌دارکردن آن و طبخ آشنا شوید؛ چراکه اگر راه درست طبخ آن را ندانید، باکیفیت‌ترین ماهی را هم می‌توانید به‌راحتی از بین ببرید:

روش پخت ماهی قزل‌آلا

سخن پایانی

در روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، باید آن‌ها را از لحاظ طعم و شکل ظاهری بررسی کنید؛ چراکه تفاوت ماهی سالمون و و قزل آلا، در شکل و ظاهر آن‌ها نهفته است و غیر از آن، این دو ماهی تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند.

روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا و این‌که کدام ماهی خوش طعم‌تر است، کاملا به ذائقه افراد بستگی دارد. هر دو ماهی را می‌توان به روش‌های مختلف طبخ کرد و هر شخص می‌تواند براساس سلیقه بهترین شیوه را انتخاب کند. با‌این حال تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا در شیوه طبخ آن‌ها هم تاثیرگذار است.

به‌طور کلی توصیه می‌شود پس از یادگیری روش تشخیص ماهی سالمون و قزل‌آلا، با شیوه طبخ آن‌ها هم آشنا شوید؛ چراکه طبخ با شیوه اشتباه می‌تواند کیفیت و ارزش غذایی ماهی را را زیر سوال ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *