رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان درباره آخرین وضعیت صادرات آبزیان ایران از صادرات آبزیان ایرانی به کشورهای همسایه، استرالیا و آمریکا خبر داد و اظهار داشت: با افزایش تولید، خوشبختانه صادرات آبزیان کشور طی سال‌های اخیر رشد مناسبی داشته و در سال 98 نیز با صادرات 131 هزار تن به ارزش واقعی حدود 500 میلیون دلار به روند رو به رشد خود ادامه داد.

صنعت میگو به درجه‌ای از رشد و شکوفایی رسیده که بی‌وقفه در مسیر توسعه و افزایش تولید قرار دارد و علاوه بر آن که به تنهایی سهم حدود 30 درصدی درآمد صادرات آبزیان کشور را به خود اختصاص داده، زمینه اشتغال ده‌ها هزار نفری در مناطق دورافتاده کشور را نیز فراهم کرده است.

مزارع ماهیان خاویاری ایران به ثمر نشستند

بلوگا

به گفته وی، ماهیان حرام گوشت که پیش از این صید چندانی از آن‌ها وجود نداشت و تبدیل به پودر ماهی می شد، اینک با تلاش و بازاریابی صادرکنندگان کشور بازار بسیار گسترده‌ای پیدا کرده و حجم زیادی از فعالیت جامعه صیادی و ناوگان صید سنتی و صنعتی را به خود اختصاص داده و سهم بالایی از درآمد صادراتی آبزیان کشور را تشکیل می‌دهد.

پرورش‌دهندگان ماهی گرمابی کشور به واسطه بازار خوب صادرات این ماهی به عراق، در تمام 31 استان کشور تولیدات خود را گسترش داده‌اند و چنانچه این مقصد صادراتی وجود نداشت، سودآوری پرورش ماهی و کشش بازار داخلی در این حد نبود و رشد تولیدات این بخش متوقف می‌شد.

تولیدکنندگان مزارع خاویاری پس از سال‌ها انتظار و به ثمر نشستن ماهی‌های بالغ و استحصال خاویار، به رشد تصاعدی در تولید رسیده‌اند و صادرکنندگان این محصول پرارزش، با تمام قوا برای صادرات خاویار پرورشی ایران در تلاش هستند.

صادرات کنسرو ماهی تون به آمریکا

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی به عنوان یک صنعت نوپا در کشور ما در حال توسعه است، افزود: بخش مهمی از سهم صادرات آبزیان ما به استرالیا و کشورهای منطقه خلیج فارس مدیون تلاش این واحدها است.

خدایی گفت: صادرات کنسرو ماهی تون به کشورهای همسایه تا آمریکا و همچنین صادرات پودر ماهی اقلام دیگری از ترکیبات صادرات آبزیان ایران را تشکیل می‌دهند و بخش مهمی از سهم اشتغال در این بخش‌ها، به تولیدات صادراتی مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات ماهی قزل‌آلا به روسیه و کشورهای هم‌جوار هم بخش دیگری از درآمدهای صادرات آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

درآمد صادراتی ماهیان زینتی هم بخش دیگری از سهم صادرات آبزیان کشور را تشکیل داده است، در این زمینه به موفقیت‌های جدیدی از جمله واردات ماهی‌های زینتی و صادرات مجدد آن با ارزش افزوده بیشتر دست یافته‌ایم که به نظر می‌آید در بخش کشاورزی کشور که عمدتا صادرات خام است، چنین موفقیتی بی‌نظیر باشد.

جلوگیری از خروج ارز با تولید ماهی تیلاپیا

اهی تیلاپیا (tilapia)

وی با ببان اینکه در سال‌های اخیر تولید داخلی ماهی پر ارزش تیلاپیا شروع شده و با شتاب مناسبی در حال توسعه است، تاکید کرد: این امر موجب کاهش واردات این ماهی شده و با جلوگیری از خروج ارز، در واقع تراز تجاری آبیان را مثبت تر کرده است و بعید نیست در آینده ای نه چندان دور تیلاپیا را هم در سبد صادرات آبزیان کشور داشته باشیم.

خدایی درباره میزان صادرات 5 ماهه نخست امسال نیز گفت: در دوماهه آخر سال 97 و دو ماهه ابتدایی امسال، با کاهش صادرات مواجه بودیم که علت آن عدم پذیرش مقاصد صادراتی و کاهش مصرف ناشی از افت بازار به دلیل کووید 19 بود؛ اما در سه ماه بعدی وضعیت بهتر شد و خصوصا خردادماه یک جهش صادراتی چشمگیر داشتیم.

صادرات در خردادماه پس از 4 ماه رکود، جهش کرد

وی افزود: به طور متوسط در سال های اخیر میزان صادرات ماهانه ما حدود 8 تا 10 هزار تن بوده که در خرداد امسال، به 17 هزار تن رسیده است؛ به نحوی که مجموع صادرات 5 ماهه نخست امسال حدود 42 هزار تن بوده که هنوز از سال گذشته، مقداری کمتر است؛ اما به نظر می رسد در ماههای بعدی، این افت جبران شود.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان توضیح داد: شیوع ویروس کرونا به جهت اثری که بر مصرف آبزیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم (رستوران ها، هتل ها و سفرها) دارد، بازار جهانی این صنعت را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و خصوصا محصولی چون خاویار، بیشتر از سایر اقلام تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گفته وی، پرورش دهندگان، صاحبان مراکز فرآوری و صادرکنندگان امیدوارند با کاهش شیوع کووید 19 و عادی شدن شرایط بازار جهانی، فعالیت خود را در این زمینه توسعه دهند.

گفتگو از: نیلوفر جمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *