ماهی تیلاپیا چیست و آیا مضرات مطرح شده برای آن واقعی است؟

ماهی تیلاپیا (Tilapia Fish) یکی از پرمصرف‌ترین ماهی‌های خوراکی در جهان است که نوع آزاد و غیرپرورشی آن، بیش از هر جای دیگر در آب‌های آزاد اطراف قاره آفریقا (به طور خاص در شرق آفریقا و سواحل کنیا) موجود است.

بر خلاف تصور عمومی، تیلاپیا عنوان یک نوع ماهی خاص نیست. بلکه یک رده ماهی است که بیش از ۱۰۰ گونه‌ی مختلف را شامل می‌شود.

آیا ماهی تیلاپیا در رژیم مصرفی انسان‌ها جدید است؟

خیر. بر اساس شواهد موجود حتی در مصر باستان هم، پرورش ماهی تیلاپیا رواج داشته است .

چرا مصرف ماهی تیلاپیا در جهان بالاست؟

اکثر گونه های تیلاپیا از پلانکتون‌ها و جلبک‌ها تغذیه می‌کنند که تأمین آنها در اکوسیستم های آبی بسیار ساده و ارزان است. به همین علت، قیمت تمام شده این ماهی پایین است.

ضمن اینکه رشد و زاد و ولد سریع و مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها، پرورش این نوع ماهی را بسیار اقتصادی و توجیه پذیر می‌سازد.

مضرات مصرف ماهی تیلاپیا چیست؟

با توجه به اینکه رواج مصرف تیلاپیا، ساختار سود بسیاری از کسب و کارها (خصوصاً عرضه کنندگان ماهی‌هایی مانند قزل آلا) را تحت تاثیر قرار می‌داد و می‌دهد، از همان ابتدای رواج تیلاپیا در ایران، شایعات گسترده‌ای در مورد مضرات آن مطرح شد.

عمده‌ی این شایعات به حجم بالای امگا شش در این ماهی مربوط می‌شوند.

این یک واقعیت است که امگا شش در اکثر گونه‌های تیلاپیای پرورشی بیشتر از امگا سه است (در بسیاری از ماهی‌های دیگر چنین نیست). اما نباید فراموش کنیم که در اینجا در مورد یک «نسبت» حرف می‌زنیم .

میزان امگا شش در گونه های پرورشی تیلاپیا حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم در ۱۰۰ گرم گزارش شده است. برای مقایسه خوب است بدانید میزان امگا شش در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون، بسته به شیوه‌ی تولید، بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم است.

اما شاید جالب باشد بدانید که کمیته رژیم غذایی در انجمن قلب آمریکا، با مرور مجموعه گسترده‌ای از تحقیقات، حدود ۱۷ گرم امگا شش در روز برای مردان و ۱۲ گرم در روز برای زنان را مجاز می‌داند (مستقل از نسبت امگا ۳ به امگا ۶). همچنین تامین ۵ تا ۱۰ درصد از کالری روزانه از طریق امگا شش را خطری برای سلامت نمی‌داند و حتی توصیه می‌کند .

۱۲ گرم امگا شش (مصرف زنان) به معنای بیش از ۵ کیلوگرم مصرف روزانه‌ی تیلایپا است که حتی در صورت زندگی در داخل استخر پرورش ماهی هم، چنین حجمی از مصرف امکان پذیر نیست.

آینده ماهی تیلاپیا در رژیم غذایی انسان‌ها

روندهای فعلی نشان می‌دهند که روند استفاده از ماهی تیلاپیا در غذای انسان‌ها رو به افزایش است. قطعاً هم علت رواج این ماهی و هم علت شایعه‌های مخالف در مورد مضرات این ماهی را باید در انگیزه های اقتصادی جستجو کرد.

اما به هر حال، به نظر می‌رسد که اقتصادی بودن این گزینه در حدی باشد که تیلاپیا، نام خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین تغذیه های دریایی انسان در قرن بیست و بیست و یکم حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *