مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور

مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور
مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور

 

مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور
مرغ و خروس برهما Brahma | مرغ امپراطور | خروس امپراطور

مرغ و خروس برهما یا مرغ امپراطور Brahma

نام انگلیسی: Brahmas

نام فارسی: براهما

مرغ برهما یکی از نژادهای باشکوه و بزرگ جثه می باشد که ریشه قدیمی دارد. همانند خیلی از نژادها، ترکیب دقیق این نوع مرغ ها برای ما ناشناخته است. مرغ و خروس نژاد برهما به پادشاه و امپراطور مرغ ها نیز مشهور می باشند. این گونه از مرغ ها طبیعت آرام و ملایمی داشته و هم تخمگذاری خوبی دارند و هم اینکه سنگین وزن بوده و گوشت آنها نیز خوش طعم میباشد. در این مقاله از سایت چیکن دیوایس هر آن چیزی که در مورد این مرغ غول پیکر لازم است را به شما توضیح میدهیم.

تاریخچه مرغ برهما

خواستگاه اصلی این نوع مرغ ها منطقه ای به نام برهما پوترا در کشور هندوستان می باشد. این نژاد در سال ۱۸۱۶ میلادی از چین به کشور آمریکا وارد گردید و پرورش آن توسعه یافت. در سال های ۱۸۵۰ تا ۱۸۷۰ نیز مرغ برهما به انگلیس برده شد و در آنجا بعنوان یک نژاد رسمی معرفی گردید.

مرغ برهما قبل از ظهور مرغ های صنعتی در دهه ۱۹۳۰ یکی از مرغ های گوشتی محبوب بر سر سفره ها بود. هر چند که در تولید گوشت صنعتی از آنها استقبال نشد، اما هنوز هم مرغ برهما در گله های مختلف روستایی پرورش می یابد؛ چرا که یک مرغ دو منظوره ای است. مرغ برهما در داخل ایران نیز از جمله نژادهای مهم می باشد ولی جمعیت آنها آندک است. و خروی

مرغ امپراطور به لحاظ جثه یکی از بزرگترین نژادهای مرغ بوده و پرهای زیبایی دارد که به جذابیت این نژاد خاص افزوده است.

این نژاد مرغ با آب و هوای خنک سازگاری بیشتری دارد. پوشش پر در بدن او ضخیم و متراکم بوده و آنها در هواهای سرد نیز مقاومت بالایی دارند. ویژگی جالبی که این نژاد مرغ دارد این است که آنها در فصل های پاییز و زمستان تخمگذاری بالایی دارند، دقیقا برعکس مرغ های دیگر که اوج تخمگذاری آنها در فصل بهار و تابستان میباشد.

این مرغ گنده برخلاف ظاهرش مرغ های بسیار ملایم و آرامی هستند و افراد مبتدی میتوانند به پرورش انها بپردازند. پرورش مرغ برهما بیشتر در مناطق روستایی و گله های کوچک انجام میگیرد. در ادامه این متن خواهید خواند که چرا نژاد برهما با وجود اینکه بسیار سنگین وزن بوده ولی برای پرورش مرغ  گوشتی و صنعتی مناسب نیست.

ویژگی های مثبت و منفی مرغ برهما

نکات مثبت:

نکات منفی:

مشخصات ظاهری مرغ امپراطور

همانطور که گفته شد این نژاد مرغ هیکل گنده ای دارد و بیشتر بدن آن را پرها پوشانده است. آنها بدن بلند و پهن و بالهایی قدرتمندی دارند. ولی به دلیل وزن زیاد این نوع مرغ ها قادر به پرواز نیستند. مرغ امپراطور سر بزرگ ولی تاج کوتاهی دارد. همچنین نوک این پرنده ها نیز کوتاه می باشد. پوشش پرها بر روی بدن مرغ براهما بسیار متراکم بوده و این موضوع میتواند باعث شود که بارورسازی مرغ ها به خوبی صورت نگیرید.

مرغ و خروس امپراطور در گذشته هیکل بزرگتری داشتند. برخی از آنها حتی نزدیک به یک متر قد و بیش از ۷ کیلو گرم وزن داشتند. اما قد و وزن مرغ برهمای امروزی نسبت به اجدادش کوتاه و سبکتر می باشد. به طور متوسط خروس برهما امروزی تا ۵ کیلو گرم و مرغ آن نیز تا ۴ کیلوگرم میتواند وزن بگیرد. قد آنها نیز بین ۶۰ الی ۷۰ سانت متغیر است. واریته ای از مرغ برهما به نام بانتام برهما وجود دارد که بسیار کوچکتر و سبک تر از برهمای اصیل می باشد.

انواع رنگ مرغ برهما

مرغ امپراطور در ۳ رنگ استاندارد وجود دارد که عبارتند از رنگ های تیره، روشن (سفید) و بوف (زرد و براق). جمعیت مرغ برهمای سفید و یا روشن بیشتر از سایر رنگ ها می باشد. البته رنگ های دیگری نیز از این مرغ ها یافت میشود ولی هیچ کدامشان به طور رسمی و استاندارد پذیرفته نشده اند. مرغ برهما جست و جوگر خوبی است و بیشتر وقتش به دنبال غذا میگردد. این مرغ در قفس نیز قابل پرورش می باشد ولی بهتر است که در فضای باز نگهداری شود.

برای نگهداری از مرغ امپراطور در فصل تابستان باید محیطی خنک به همراه سایبان و آب برای آنها فراهم نمود. مرغ امپراطور در برابر گرما تحمل پایینی دارد.

طبیعت مرغ برهما

این نوع مرغ ها از جمله نژادهای بسیار آرام به حساب می آیند. همچنین در کنار سایر طیور مرغ و خروس امپراطور برخلاف جثه اش بسیار متواضع بوده و سر و صدای کمی دارد. مرغ برهما همچنین با انسان ها نیز زود خوی میگیرد. کودکان کوچک ممکن است در ابتدا از ظاهر گنده این مرغ بترسند و به آن نزدیک نشوند؛ ولی این نوع مرغ ها بسیار صمیمی و دوستانه بوده و آسیبی به انسان ها وارد نمیکنند.

جوجه کشی مرغ برهما

این نوع مرغ ها پرورش دهنده های بسیار مهربان برای جوجه هایشان می باشند. همچنین این مرغ ها غریزه کرچی قوی دارند. ولی بهتر است برای جوجه کشی از آنها استفاده نشود. چون مرغ برهما وزن سنگینی دارد و ممکن است جوجه ها در زیر پاهای سنگین او لگدمال و یا له شوند. جوجه کشی مرغ برهما با ماشین جوجه کشی و یا طبیعی همانند مرغ معمولی ۲۱ روز بوده و دما و رطوبت آن نیز دقیقا همانند دیگر نژادهای مرغ میباشد.

برای شروع کار نیازی به خرید تعداد زیاد تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی گران قیمت نیست. می توانید از دستگاه جوجه کشی خانگی و تعداد کمی تخم نطفه دار استفاده کنید که هزینه زیاد نیز از شما نخواهد گرفت.

تخمگذاری مرغ برهما

مرغ برهما در سن ۷ ماهگی بالغ میشود و شروع به تخمگذاری میکند. آنها در طول هفته ۴ عدد تخم قهوه ای با سایز متوسط و یا کمی بزرگ تولید میکنند. همانطور که گفته شد برهما به هوای خنک علاقه دارد و در فصل پاییز و زمستان تخمگذاری میکند.

مرغ و خروس امپراطور پرنده های ساکتی بوده و به ندرت سر و صدا ایجاد میکنند. به همین دلیل در محیطهای شهری نیز میتوان تعدادی از آنها را پرورش داد.

قلم پای این نوع مرغ ها با پر پوشیده است. بنابراین این نوع مرغ ها نباید در معرض محیطهای گل آلوده قرار بگیرند. زیرا گل و لای و تجمع فضولات دور پاها میتواند باعث پوسته پوسته شدن و عفونت پاها شود. مخصوصا در زمستان بایستی قلم پاهای مرغ برهما تا حد الامکان تمیز نگه داشته شود، زیرا تجمع توده یخ بر روی پاها میتوند باعث سرمازدگی و از بین رفتن پنجه های پا در این مرغ ها شود.

مرغ برهما اشتهای زیادی برای خوردن دارد و دان زیادی مصرف میکند. به همین دلیل در پرورش مرغ صنعتی از آنها استفاده نمیشود. مرغ های برهما به فضای بزرگتری برای نگهداری احتیاج دارند. در زمان ساخت لانه مرغ برای نگهداری برهما بهتر است که حداقل هر مرغ نیم مترمربع فضا در اختیار داشته باشد. همچنین چوب خواب این پرندگان نباید زیاد ارتفاع داشته باشد. چون این پرنده سنگین وزن بوده و اگر از ارتفاع بالایی به سمت پایین  بپرد، احتمالا پاهای او آسیب جدی خواهند دید.

در نظر داشته باشید که نگهداری مرغ برهما در فضای باز بهتر از فضای بسته است. برهما یک مرغ چاق می باشد و پاهای آن مستعد عفونت می باشند. مخصوصا نباید در محیطهایی نگهداری شوند که بستر آن خشک و سفت باشد و یا اشیای تیز نباید در معرض پای انها قرار بگیرند.

خروس براهما Brahmas خصوصیات : اصل این نژاد از ناحیه ” براهما پوترا “در هندوستان می باشد.این نژاد برای اولین بار در سال ۱۸۴۰ به آمریکا و در سال ۱۸۵۳ به انگلستان برده شد و در سال ۱۸۷۴ استاندارد آن تعیین گردید. در این نژاد بدن جمع و جور، سنگین، پرها خوش منظره و هیکل متناسب و تاج نخودی شکل است. وجود پرها در پاها و پنجهها مشخص کننده این نژاد است. از نظر رنگ سه گونه از آن مشاهده میشود ، روشن ، تیره و نخودی ، و رنگ روشن آن بیشتر است.رنگ پوسته تخم قهوه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *