راهنمای راه‌اندازی پرورش ماهیان تزئینی : صفر تا صد آموزش + راه‌اندازی + درآمدزایی از شغل پرورش ماهیان تزئینی

اگر شما به ماهی‌ها علاقه‌مندید، فعالیت در طبیعت را دوست دارید و از تولید مخصوصاً در مزرعه لذت می‌برید، این شغل پرورش ماهیان تزئینی مناسب خود شماست

این روزها به دلیل افزایش تنش‌ها، آپارتمان‌نشینی، تراکم جمعیت و هزاران دلیل استرس‌زای دیگر و با توجه به خواص آرام بخشی آکواریوم در منازل و کم دردسر تر بودن نگهداری ماهی زینتی در منزل، نسبت به سایر جانوران، بازار تقاضای این‌گونه از آبزیان در سراسر جهان رو به گسترش روزافزون است.

در بسیاری از شهرها ده‌ها مغازه به خریدوفروش ماهیان زینتی اشتغال دارند و یکی از پرسودترین بخش‌های آبزی‌پروری، پرورش ماهی‌های زینتی است که از گردش مالی بالایی در دنیا برخوردار است.

از همین رو اجرای طرح‌های پرورش ماهیان زینتی به جهت سهولت تکثیر و عام‌پسندی می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای در جهت رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی داشته باشد.

ماهی تزئینی چیست؟
ماهیان زینتی، به ماهیانی اطلاق می‌شود که دارای رنگ‌بندی منحصربه‌فرد و دارای رفتارهای جذاب و گهگاه استثنایی بوده که باعث جلب‌توجه انسان‌ها وخوگرفتن به آنها و درعین‌حال عامل نشاط و آرامش برای آدمی است.

نگریستن به محیط آرام ودلنشین وزندگی جذاب ماهیان زینتی چه در محیط‌های محصور (آکواریوم‌ها) وچه در محیط‌های طبیعی، سبب می‌شود که روح و روان آدمی برای مدتی هرچند کوتاه، وبدور از مشغله‌های

روزمره شاداب‌تر و پرنشاط گردد. ازنظر علم روانشناسی، نگاه کردن به آکواریوم ماهیان زینتی در حدود 20 دقیقه، شادابی شمارا تا 48 ساعت بعد تضمین کرده و شمارا از اضطراب افسردگی و استرس نجات خواهد داد.

پرورش-ماهیان-تزئینی-راه-اندازی

شغل پرورش ماهیان تزئینی
در این شغل با توجه به اصول و قوانین اشخاص به پرورش انواع ماهی‌های تزئینی می‌پردازند و در بازار های داخلی و خارجی ماهیان را می‌فروشند.

فرصت شغلی پرورش ماهیان تزئینی و فروش آکواریوم
ماهیان زینتی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دست‌وپا کرده است. بسیاری از مردم جهان علاقه‌مندند بخشی از شگفتی‌های اقیانوس را به خانه‌شان بیاورند و همین موضوع باعث شده است ارزش اقتصادی بازار ماهیان زینتی در جهان، سالانه ٢٠‌ میلیارد دلار برآورد شود.

به گفته مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان ماهیان زینتی، ایران از این بازار بزرگ سهمی نزدیک به صفر دارد این در حالی است که در بازار داخلی نیز حدود ٩٠‌ درصد از ماهیان زینتی موردنیاز، از طریق واردات تأمین می‌شود.

سال گذشته بیشتر از ٥‌ میلیون قطعه ماهی زینتی به کشور واردشده است که این میزان حدود ٩٨‌ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند تایلند، مالزی و سنگاپور بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماهی‌های زینتی در جهان به شمار می‌روند.

این در شرایطی است که ایران به‌سادگی می‌تواند به یک رقیب سرسخت برای غول‌های تولید ماهیان زینتی تبدیل شود، زیرا ایران به دلیل نزدیکی به بازارهای هدف دسترسی ساده‌تری دارد و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل این کالا را کاهش دهد و مشتریان را به بازار ایران جذب کند. علاوه بر این، ایران ٨٠ گونه از ١٥٠٠ گونه ماهیان زینتی را به‌صورت بومی در اختیار دارد.

آموزش پرورش ماهیان تزئینی

مزایا و معایب شغل پرورش ماهیان تزئینی و آکواریوم
مزایا
با سرمایه کم می‌توان شروع کرد (نسبت به هدف نهایی دارد)
می‌توان به‌صورت یک کسب‌وکار ارزان خانگی فعالیت کرد
تقاضای بازار داخلی زیاد است
بازار صادرات بسیار به‌صرفه و سودآور است
برای احداث یک مرکز تکثیر و تولید ماهی‌های زینتی، نیازی به موافقت سازمان آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی شهرداری نیست.
این کار در تمامی نقاط شهری، غیرشهری و حتی در زیرزمین و یا یک مکان مسقف و فضاهای بلااستفاده به‌راحتی قابل انجام است و با حداقل سرمایه می‌توان آن را آغاز کرد
ازآنجایی‌که کشور ما، ازلحاظ اقلیم و موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه، دارای موقعیت بسیار مناسبی است، امکان تولید و صادرات مجدد به کشورهای منطقه و اروپا فراهم است.
میزان سودی که به‌دست می‌آید، نسبت به سرمایه‌ای که در ابتدا گذاشته می‌شود، زیاد است.
نیاز به آب کم‌تری دارد و از آب‌های شهری، می‌توان برای تولید آنها استفاده کرد.

معایب
گرفتن مجوز برای پرورش ماهی‌های تزیینی کمی سخت است
پرورش ماهی‌ها جزو سخت‌ترین نوع پرورش حیوانات به شمار می‌آیند. فراهم کردن شرایط محیطی زندگی آن‌ها با توجه به تفاوت آب‌وهوا در کشور ما این موضوع را سخت‌تر هم می‌کند.
رعایت نکات بهداشتی محل موردنظر است، سرامیک بودن کف و دیواره‌های سالن، داشتن تهویه‌های مناسب و در صورت صنعتی بودن و بزرگ بودن سالن استفاده از دستگاه‌های گرمایشی مناسب برای رساندن دما به دمای موردنیاز برای زندگی ماهی‌ها و درنهایت سلامت ماهی‌های مولد و ماهی‌هایی که برای جفت‌گیری خریداری می‌شود

مشاغل مرتبط با شغل پرورش ماهیان تزئینی
فروشگاه های آکواریوم و ماهیان تزئینی
فروشندگان غذای آبزیان

کسب و کار خانگی
سؤالاتی که ممکن است در ذهن شما باشد:
میزان درآمد شغل پرورش ماهیان تزئینی چقدر است؟
بازار کار شغل پرورش ماهیان تزئینی چطور است؟
سرمایه اولیه لازم برای شغل پرورش ماهیان تزئینی چقدر است؟
آیا شغل پرورش ماهیان تزئینی مناسب من هست؟
مجوزهای موردنیاز برای راه‌اندازی شغل پرورش ماهیان تزئینی چیست؟
چطور در این کسب‌وکار به‌صورت آنلاین می‌توانیم فعالیت کنیم؟
از کجا تجهیزات لازم را برای راه‌اندازی شغل پرورش ماهیان تزئینی تهیه کنیم؟
آموزش پرورش ماهیان تزئینی را از کجا یاد بگیرم؟
بهترین فصل برای شروع پرورش ماهی زینتی در آکواریوم چه زمانی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *