محققان هلندی نشان دادند که حشرات از نظر عملکرد پروتئین با شیر مطابقت دارند، ورزشکاران به زودی می توانند تمرینات خود را با یک شیک پروتئین (protein shake) ساخته شده از پودر کرم میلورم دنبال کنند.

کرم میلورم به عنوان یک منبع غذایی غنی از پروتئین پایدارتر شناخته شده و جایگزین مناسبی برای پروتئین های مشتق شده از حیوانات معمولی است.

تیمی در دانشگاه ماستریخت (Maastricht University) گروهی متشکل از 24 «مرد جوان و سالم» را برای مصرف پروتئین شیر یا پروتئین حشرات ساخته شده از کرم میلورم پس از تمرین بدنسازی در یک آزمایش استخدام کردند.

آنها دریافتند که میلورم ها برای هضم، جذب پروتئین و توانایی تحریک تولید عضله با شیر برابری می‌کنند. این تیم نتیجه گرفت که اساساً هیچ تفاوتی در پاسخ بدن انسان به این دو منبع پروتئینی وجود ندارد.

پروفسور لوک ون لون (Professor Luc van Loon)، محقق ارشد این مطالعه گفت: «پاسخ مشاهده شده با مصرف مقدار مشابهی از پروتئین شیر تفاوتی نداشت.

این یکی از اولین مطالعات در نوع خود است که تأیید می کند که پروتئین حشرات می تواند به سرعت هضم شود و به طور مؤثر به همان روش پروتئین حیوانی جذب شود.
این یافته ها – که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی (The American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد – تقویت کننده ای برای صنعت در حال رشد پروتئین حشرات اروپا است، که استدلال می کند حشرات منبع پروتئین پایدارتری نسبت به محصولات حیوانی مانند گوشت یا شیر هستند.

در حال حاضر، پروتئین های حیوانی مانند تخم مرغ، شیر، گوشت و ماهی 40 درصد از پروتئین جهان را تامین می کنند. اما گوشت و لبنیات در مقایسه با حشرات به زمین، آب و انرژی بسیار بیشتری برای تولید نیاز دارند و دانشمندان اقلیم نگران هستند که رشد جهانی مصرف گوشت، اهداف بین‌المللی آب و هوایی را دست نیافتنی کند.

مجموعه ای از شرکت های تولید حشرات در تلاش هستند تا غذاهای حشرات را به عنوان جایگزینی برای پروتئین حیوانی تولید کنند. اتحادیه اروپا رسماً کرم‌ میلورم خشک یا پودر شده را برای استفاده در محصولات غذایی انسان تأیید کرده است و راه را برای ورود پروتئین کرم میلورم، شیک و بیسکویت به قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی اروپا هموار کرد.

تام مورمان (Tom Mohrmann)، مدیر اجرایی برند غذای حشرات Protifarm، در پاسخ به نتایج حاصل از این تحقیق گفت: “حشرات واقعاً منبع پروتئین پایدار بعدی خواهند بود که با کیفیت لبنیات و پایداری بسیاری از جایگزین‌های گیاهی مطابقت دارد. نتایج مثبت بدست آمده راه را برای توسعه محصولات غذایی جدید باز می کند.

کرم میلورم

شایان ذکر است هیدروفارم به نوبه خود با انتشار کتاب آموزش جامع پرورش و تکثیر میلورم، برگزاری دوره های آموزش حضوری و غیر حضوری، تولید سبد مخصوص پرورش میلورم و همچنین تولید میلورم خشک درجه یک توانسته گامی هر چند کوچک در این صنعت نوپا بر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *