از آنجایی که سال ها شخصاً در صنعت آکواپونیک شرکت داشتم، در مورد سیستم آبزی پروری Biofloc بسیار شیفته شدم، زیرا از برخی از باکتری های مفید مشابه آکواپونیک برای رسیدن به تعادل در پارامترهای کیفیت آب استفاده می کند.

همانند آکواپونیک، سیستم‌های بیوفلوک برای تثبیت آمونیاک تولید شده در مخزن توسط خوراک نخورده و مدفوع آبزیان (که برای آبزیان سمی است)، به نیتریت‌ها (همچنین سمی) و در نهایت به نیترات‌ها (غیر سمی) بر روی باکتری‌های اتوتروف مفید متکی هستند. .

البته نیترات ها به رشد گیاهان در سیستم آکواپونیک کمک می کنند. در یک سیستم بیوفلوک، نیترات ها به رشد حیات گیاهی مانند فیتوپلانکتون (یک جلبک کوچک) کمک می کنند، که ماهی ها و میگوها، مانند گونه های وانامی، از آن تغذیه می کنند.

شباهت دیگر بین سیستم های آکواپونیک و بیوفلوک استفاده از باکتری های هتروتروف برای کمک به اکسیداسیون آمونیاک و تجزیه مواد آلی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و اسیدهای آمینه است. در آکواپونیک این معمولاً در یک مخزن جدا از سیستم به نام کانی ساز به دست می آید، در حالی که در سیستم بیوفلوک همه اینها در مخازن رشد اتفاق می افتد.

STAC – مرکز آبزی پروری Sepang Today متخصص در سیستم های Biofloc

تصمیم گرفتم با نزدیک شدن به آقای Khoo Eng Wah از مالزی (مدیر عامل STAC – Sepang Today Aquaculture Centre) یک مرکز آموزش جوجه کشی و آبزی پروری که در پرورش آبزیان BioFloc تخصص دارد، بیشتر کاوش کنم.

 STAC یک شرکت مالزیایی است که در سال 1995 ثبت شده است. در سال 1997 فعالیت خود را به عنوان مزرعه و جوجه کشی میگوی ببر آغاز کرد. در همان سال، STAC شروع به ارائه دوره های آموزشی در مورد میگوی ببر (P.monodon)، عملیات حوضچه رشد و جوجه کشی و انتقال فنی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و کشاورزان آبی کرد. آنها شرکت کنندگانی از سراسر جهان داشته اند که در این دوره ها شرکت کنند، از جمله آفریقای جنوبی، گامبیا، سودان، کنیا، مصر، کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان سیشل، مالدیو، هند، سریلانکا، بنگلادش چین، تایوان ژاپن، ایالات متحده آمریکا استرالیا ، اندونزی، لهستان، لتونی، کامبوج، فیلیپین، پاپوآ گینه نو و سنگاپور.

آنها دوره های آبزی پروری را در مورد گونه های مختلف ارائه می دهند، از جمله تیلاپیا GIFT، جید سوف، میگو/میگو Vannamei، خرچنگ آب شیرین استرالیا، هامور هیبرید و میگوی آب شیرین.

دوره های انتقال فنی فناوری Biofloc آنها برای Vannamei Prawn و Tilapia در سال 2016 آغاز شد. این دوره های Biofloc بیش از 3 روز طول می کشد و شامل سخنرانی های کلاس درس و کار عملی عملی است.

دوره های فناوری Biofloc عموماً به صورت هفتگی برگزار می شود، اگرچه Covid19 آن را در زمان نوشتن این مقاله (مه 2020) متوقف کرده است. من از آقای خو مهندس واه پرسیدم که آیا قصد ارائه یک دوره آنلاین را دارند، اما او می گوید که در این مرحله هیچ برنامه ای ندارند زیرا معتقد است که آموزش عملی بسیار مهم است، اگر شما به طور جدی در نظر دارید دوره خود را شروع کنید. سیستم بیوفلوک

دوره فناوری Biofloc ارائه شده توسط STAC در مالزی، شامل موارد زیر است:

سؤالات اضافی در مورد سیستم Biofloc برای آقای Khoo Eng Wah مطرح شد

Biofloc در آسیا بسیار محبوب شده است، اما در دنیای غرب کند است، چرا اینطور است؟

من فکر می کنم گونه های پرورشی مانند میگوهای دریایی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند، بیشتر پرورش دهندگان آبزی پروری در آسیا از بیوفلوک برای تولید میگو استفاده می کنند تا از خطر بیماری جلوگیری کنند.

به نظر شما مزیت شماره 1 استفاده از سیستم Biofloc چیست؟ 

بله از زمانی که استفاده از BFT (فناوری BioFloc) را شروع کردم، هرگز با مشکل بیماری مواجه نشدم. میکروارگانیسم ساخته شده به عنوان “لخته” غذای گونه های کشت شده است و به توسعه ایمنی طبیعی گونه های کشت شده کمک می کند. همچنین، میکروب ها مانند یک ارتش برای مبارزه با میکروارگانیسم های بیماری زا عمل می کنند

بزرگترین چالش ها یا خطرات در استفاده از سیستم های Biofloc چیست؟

هوادهی BFT (تکنولوژی BioFloc) بسیار مهم است و SPF (بدون پاتوژن خاص) pls (Post Larvae) میگو یا سیب زمینی سرخ شده ماهی برای جلوگیری از بیماری و تلفات احتمالی است. یک منبع برق اولیه قابل اعتماد و مولد برق پشتیبان برای پرورش آبزی پروری فناوری Biofloc ضروری است.

آیا میگوی وانامی و تیلاپیا را می توان در یک مخزن بیوفلوک پرورش داد یا باید در تانک های جداگانه پرورش داد؟

در تانک های جداگانه

تراکم توصیه شده برای میگو و تیلاپیا وانامی در سیستم بیوفلوک چقدر است؟

میگوی وانامی در مهد کودک می تواند تا 2000 pL (پس لارو) در هر متر مکعب به مدت 1-1.5 ماه باشد و سپس 300-500 بچه ماهی در متر مکعب را به مخزن رشد منتقل کنید تا به بازار عرضه شود. تیلاپیا می تواند 200 در هر متر مکعب به مدت 1.5 ماه باشد سپس به 50-60 در متر مکعب با وزن قابل فروش 1 کیلوگرم به ازای هر ماهی کاهش یابد.

Biofloc نیاز به هوادهی زیادی دارد، شما چه سیستم هوادهی را پیشنهاد می کنید، ایرستون، ژنراتور میکروحباب؟

بله، هوادهی بسیار مهم است، ایرستون روش قدیمی است که ما از آئرو تیوب و روت دمنده استفاده می کنیم (در واقع به سرمایه گذاران/کشاورزان کمک می کنیم تا سیستم هوادهی را با تامین راه اندازی کنند) طراحی مهندسی مهم است.

اندازه کل حوض یا مخزن (بر حسب متر مکعب) برای سودآوری سیستم Biofloc چقدر است؟

ما خدمات خود را برای راه اندازی فناوری Biofloc در مالزی ارائه کرده ایم، بهترین آن حداقل 300-500 متر مکعب (متر مکعب) فضای داخلی است. 

از منظر بازگشت سرمایه و بر اساس تجربه گسترده شما آقای کوه انج واه، شما شخصاً با چه نوع گونه های آبزی پروری پرورش می دهید، تیلاپیا، هامور، یشم سوف، خرچنگ آب شیرین استرالیایی، میگو/میگو وانامی، میگوی آب شیرین؟ 

انتخاب شماره 1 من وانامی (4 ماه برای برداشت از لارو و قیمت مناسب در بازار) و پس از آن هامور هیبرید (10-12 ماه) یشم سوف، میگوی آب شیرین و خرچنگ است. ماهی تیلاپیا ارزان‌تر در مالزی است، بنابراین بازگشت سرمایه کند است.

آیا می توان خرچنگ آب شیرین استرالیایی را در سیستم بیوفلوک پرورش داد؟

آزمایش من هنوز ادامه دارد. هیچ نتیجه قطعی در این مرحله وجود ندارد.

اصول یک سیستم فناوری Biofloc

فناوری Biofloc ساخته پروفسور Yoram Avnimelech از اسرائیل است که به عنوان پدر Biofloc نیز شناخته می شود. پروفسور Avnimelech کشف کرد که می توان با خنثی کردن نیتروژن معدنی در این سیستم با افزودن کربن به شکل کربوهیدرات هایی مانند برنج و ملاس، پرورش ماهی تیلاپیا و میگو را با تراکم بالا در سیستم RAS انجام داد. این امر به عنوان حفظ نسبت کربن به نیتروژن بهینه (نسبت C/N) برای کیفیت خوب آب، منجر به کاهش هزینه های خوراک و نرخ رشد سریع تر گونه های آبزی پرورشی بدون نیاز به تغییرات عمده آب است که در غیر این صورت در استاندارد استاندارد است. سیستم های آبزی پروری RAS

به طور خلاصه، افزودن کربوهیدرات برای تغذیه باکتری‌های مفید، منجر به کنترل نیتروژن معدنی (یعنی آمونیوم) و از طریق جذب نیتروژن حاصل از آب، با سنتز پروتئین‌های میکروبی می‌شود. این پروتئین های میکروبی تولید شده توسط ماهی یا میگو خورده می شود. این البته منجر به کاهش هزینه های خوراک می شود. علاوه بر این، مشخص شده است که محتوای پروتئین خوراک را می توان تنها به 20٪ کاهش داد که منجر به صرفه جویی بیشتر در مقایسه با خوراک های تجاری گران تر با پروتئین بالا می شود.

سیستم های بیوفلوک به بهترین وجه در داخل خانه یا زیر پوشش انجام می شود

سیستم های RAS فناوری Biofloc عموماً در داخل خانه یا تحت پوشش هستند. اگر این کار در خارج از منزل انجام شود، آب باران بر تعادل بحرانی میکروارگانیسم “لخته ها” در مخازن تأثیر منفی می گذارد.

با این حال ضروری است که سیستم‌های Biofloc داخلی و تحت پوشش نور کافی برای فتوسنتز دریافت کنند که منجر به ایجاد فیتوپلانکتون، همچنین به عنوان آب سبز می‌شود. بدون نور، فتوسنتز وجود ندارد. اگرچه نور مصنوعی می تواند برای یک سیستم داخلی استفاده شود، اما به هزینه های عملیاتی سیستم می افزاید و بازده سرمایه گذاری بالقوه را کاهش می دهد. اقتصادی ترین راه این است که یک ساختار پلاستیکی گلخانه ای روی حوضچه ها یا مخازن داشته باشید.

مزایا و چالش های فناوری Biofloc

مزایای فناوری Biofloc

چالش های فناوری Biofloc

آشنایی با باکتری های مفید در سیستم Biofloc

اساساً دو نوع باکتری مفید در سیستم Biofloc وجود دارد که عبارتند از:

باکتری های اتوتروف نیتروژن معدنی را تثبیت می کنند. بدون اینها در یک سیستم آبزی پروری، سطح آمونیاک همزمان با تجمع خوراک نخورده و مدفوع دفع شده از گونه های آبزی افزایش می یابد و ماهی یا میگو را به دلیل سمی بودن می کشد. آمونیاک (NH4) توسط باکتری Nitrosomonas به نیتریت (N02) اکسید می شود . اما نیتریت برای ماهی و میگو نیز سمی است. باکتری Nitrobacter سپس oxidises نیتریت به نیترات (N03). نیترات برای ماهی سمی نیست و به تولید حیات گیاهی از طریق سنتز نور و در نتیجه فیتوپلانکتون (ریز جلبک) کمک می کند که به عنوان غذا برای ماهی و میگو نیز عمل می کند. باکتری های اتوتروف در مجموع به عنوان باکتری های نیتریف کننده نیز شناخته می شوند.

باکتری های هتروتروف تجزیه کننده های جهان هستند. کار آنها تثبیت مواد آلی مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها است. به غیر از جذب آمونیاک، آنها همچنین خوراک و مدفوع خورده نشده را به پروتئین های میکروبی تبدیل می کنند که به صورت “لخته” در آب تشکیل می شوند. این پروتئین های میکروبی توسط ماهی و میگو خورده می شوند. باکتری های هتروتروف برای انجام کار خود به مقدار زیادی اکسیژن محلول نیاز دارند.

اگرچه همه این باکتری ها به طور طبیعی در طول زمان ایجاد می شوند (یعنی باکتری های نیتریفیک کننده تا 6 هفته طول می کشد تا خود را ایجاد کنند)، تقریباً همه کشاورزان Biofloc سیستم خود را با پروبیوتیک ها بکار می برند تا روند تولید باکتری را تسریع کنند. پروبیوتیک ها معمولا به صورت پودر هستند و باکتری ها تنها زمانی فعال می شوند که پودر پروبیوتیک ها به آب اضافه شوند.

نیاز به هوادهی در سیستم بیوفلوک

اکسیژن محلول برای گونه های آبزی پروری در حال رشد و برای انجام وظیفه باکتری ها ضروری است.

برای تزریق اکسیژن به آب مخازن و حوضچه ها، آبزی پروران در سراسر جهان از سنگ های هوایی، آئرو تیوب ها یا ژنراتورهای نانو حباب که توسط کمپرسورها، پمپ های هوا یا دمنده ها هدایت می شوند، استفاده می کنند. پاشیدن آب به داخل مخزن یا حوض نیز به تزریق DO به آب کمک می کند. در حوضچه‌های بزرگ‌تر، از پاروهای موتوری برای افزایش سطح آب استفاده می‌شود.

یکی دیگر از وظایف سنگ‌های هوا و آئرولوله‌ها در یک سیستم Biofloc این است که اطمینان حاصل شود که هر خوراک یا بیومس خورده‌نشده در مخزن استراحت نمی‌کند و در پایین مخزن جمع نمی‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که سنگ‌های هوا و لوله‌های هوا را در پایین مخازن و حوض‌ها قرار دهید تا از تجمع زیست توده در یک نقطه خاص جلوگیری شود، که می‌تواند منجر به ایجاد نقاط مرده بی‌هوازی شود که فشار بیشتری بر منابع اکسیژن داخل مخزن یا حوض وارد می‌کند.

بنابراین برای راه اندازی مزرعه آبزی پروری Biofloc به چه چیزی نیاز دارید؟

تانک یا حوض ماهی: بسیاری از کشاورزان بیوفلوک از مخازن دایره ای پی وی سی با دیواره مشبک سیمی تقویت شده استفاده می کنند. آنها ارزان هستند و می توانند تا 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند. اگر از حوضچه استفاده می کنید، آن را با ورق پی وی سی بپوشانید تا اسیدیته خاک بر PH و سایر پارامترهای آب در حوض تاثیری نداشته باشد. قبل از شروع به کار حوضچه، توصیه می شود داخل مخازن و کلیه تجهیزات و لوازم جانبی از جمله سنگ های هوایی را با پرمنگنات پتاسیم (KMNO4) ضد عفونی کنید.

هواده ها، کمپرسورها یا دمنده ها: همانطور که قبلاً بحث شد، هوادهی در یک سیستم بیوفلوک از اهمیت بالایی برخوردار است. در مواقع اضطراری همیشه یک پمپ باد یا دمنده یدکی به عنوان پشتیبان داشته باشید

ایرستون‌ها، آئروتیوب‌ها و لوازم جانبی: همیشه تعداد زیادی آئرو تیوب و هواکش برای مواقع نیاز داشته باشید. آنها به مرور زمان مسدود می شوند، بنابراین در مرحله ای نیاز به جایگزینی دارند.

سیستم پشتیبان برق: سیستم های Biofloc به برق ثابت 24/7 نیاز دارند. اگر منبع تغذیه شبکه اصلی شما قطع شود، به یک منبع تغذیه پشتیبان نیاز دارید. دیزل ژنراتورها برای کار طولانی قابل اطمینان ترین هستند. انرژی خورشیدی با ذخیره باتری برای کار در شب نیز خوب است، اما می تواند گران باشد، به خصوص بانک باتری.

پروبیوتیک ها: برای تسریع حضور و غلظت باکتری ها

کربوهیدرات ها: برای افزودن کربن به سیستم و تثبیت نسبت C/N به سطوح بهینه سیستم بیوفلوک، همانطور که قبلاً در این پست وبلاگ بحث شد، مورد نیاز است.

کیت‌های تست آمونیاک، نیتریت و نیترات: اندازه‌گیری منظم این سطوح به اطمینان از اثربخشی باکتری‌های اتوتروف و هتروتروف در سیستم بیوفلوک شما کمک می‌کند و به شما در برداشتن گام‌هایی برای اصلاح هر گونه مشکل در نتیجه کمک می‌کند.

کیت های تست سختی آب (KH) و آهن (آهن): برای اندازه گیری قلیائیت یا سختی کربنات آب برای ثبات pH و محتوای آهن.

اکسیژن محلول، pH و دماسنج: این مترها برای سیستم Biofloc ضروری هستند. اندازه‌گیری‌ها بر سلامت گونه‌های آبزی پروری تأثیر می‌گذارند و بنابراین باید روزانه اندازه‌گیری شوند تا هرگونه انحراف از حد مطلوب اصلاح شود. مترهایی با ترکیبی از قرائت های فوق در دسترس هستند. متناوبا، برای هر پارامتر خاص یک متر بگیرید. سطح اکسیژن محلول در مخازن یا حوضچه های بیوفلوک باید بالای 5 میلی گرم در لیتر باشد.

کربنات کلسیم یا هیدروکسید کلسیم: کلسیم به افزایش سطح pH کمک می کند و به عنوان بافر PH عمل می کند. باکتری های نیتریفیک کننده به مرور زمان سطح pH را در سیستم کاهش می دهند، بنابراین یک بافر برای متعادل کردن فشار نزولی pH در طول زمان مورد نیاز است.

نمک دریا: برای حفظ سطح شوری مورد نیاز در آب. دوز کلی توصیه شده حدود 1 کیلوگرم نمک دریا به ازای هر 1000 لیتر آب در مخزن یا حوض است.

پرمنگنات پتاسیم (KMNO4):  یک ضدعفونی کننده خوب برای مخازن و تجهیزات در سیستم Biofloc است زیرا پاتوژن ها را از بین می برد. همچنین برای حذف آهن از آب استفاده می شود.

لیوان اندازه گیری مخروطی Imhoff:  یک نمایش بصری از سطح فلوک در آب ارائه می دهد.

مخروط ایمهوف برای جمع آوری نمونه آب از مخزن یا حوض در عمق حدود 20 سانتی متری استفاده می شود. سپس مواد جامد موجود در آب درون مخروط باید به مدت 20 تا 30 دقیقه بمانند تا ته نشین شوند. جامدات خود را به کنار مخروط می‌چسبند و شمارش لخته‌های میکرو پروتئین‌های تقریبی در مخزن را آسان می‌کنند.

غلظت بیوفلوک ها در مخازن و حوضچه ها به سرعت طی 2 تا 6 هفته به بیش از 10 میلیارد باکتری مفید در هر سانتی متر مکعب افزایش می یابد که یک شگفتی واقعی از طبیعت است.

کربوهیدرات‌ها برای حفظ نسبت C/N خوب: رنگ آب در سیستم Biofloc شما همچنین نشانه‌ای واضح از محل قرارگیری آن از نظر نسبت کربن به نیتروژن (C/N) است. همانطور که قبلا توضیح داده شد کربن، به شکل کربوهیدرات (با نسبت C/N بیشتر از 10:1) مانند شکر و ملاس باید به سیستم اضافه شود تا نیتروژن (یعنی آمونیاک) برای اطمینان از کیفیت خوب آب خنثی شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که خوراک میگو و ماهی دارای نسبت C/N حدود 10:1 است. یک روش اضافی برای افزایش نسبت C/N استفاده از خوراک با محتوای پروتئین کم، حداکثر 20 درصد است (بسیاری از ماهی های تجاری دارای محتوای پروتئین بالای 30 درصد هستند). در حالت ایده آل، می خواهید نسبت C/N در سیستم Biofloc به طور متوسط ​​14:1 باشد.

هنگامی که سیستم Biofloc برای اولین بار راه اندازی می شود، رنگ آب شروع به رنگ سبز می کند. این نتیجه اثر فتوسنتز نور خورشید در تقویت رشد گیاهان مانند جلبک های کوچک (فیتوپلانکتون) است. همانطور که کربوهیدرات ها برای تغذیه باکتری های مفید نیتریف کننده و هتروتروف به سیستم اضافه می شوند و با افزایش تراکم کلنی های باکتری، آب شروع به سبز/قهوه ای، سپس قهوه ای/سبز و در نهایت به رنگ های مختلف قهوه ای می کند. آب قهوه ای نشان دهنده غلظت خوب باکتری در سیستم (یعنی افزایش جامعه میکروبی) است.

آموزش عملی بیوفلوک

ما اطمینان داریم که مقاله فوق دیدگاه خوبی در مورد مزایا و چالش های احتمالی سیستم Biofloc به شما ارائه کرده است. اکنون مطمئناً شواهد زیادی وجود دارد که Biofloc یک سیستم جایگزین سودمند برای آبزی پروری، عمدتاً برای ماهی تیلاپیا و میگو، از نظر بهبود FCR (نسبت تبدیل غذا) در مقایسه با روش‌های پرورش آبزی پروری غیر بیوفلوک است.

همانطور که آقای Khoo Eng Wah از مالزی (مدیر عامل STAC – Sepang Today Aquaculture Centre) می گوید، “تئوری شروع خوبی است، اما هیچ چیز بهتر از تجربه عملی نیست”. دوره فناوری Biofloc ارائه شده توسط STAC در مالزی تمرکز زیادی بر جنبه عملی دارد، شرکت کنندگان را برای انجام آزمایشات آب، آماده سازی خوراک، رسیدگی به گونه های آبزی پروری و در نتیجه از انجام واقعی آن یاد می گیرند.

مایلم از آقای Khoo Eng Wah به خاطر وقت و کمک مهربانش برای فعال کردن AquaFarmBuddy.com برای نوشتن این مقاله و برای ارائه بیشتر عکس های نمایش داده شده در اینجا تشکر کنم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دوره Biofloc ارائه شده توسط STAC در مالزی، لطفاً با آقای Khoo Eng Wah تماس بگیرید. جزئیات اینجا http://www.stac.com.my/

اگر هنوز عضو انجمن آبزی پروری و آکواپونیک Aquafarmbuddy.com نیستید، برای عضویت اینجا را کلیک کنید ، رایگان است! دسته بندی ها: آبزی پروری ، بیوفلوک ، تیلاپیا

2 پاسخ

  1. درود،سپاس از توضیحات عالیتون، بسیار مشتاقم در وبلاگ خوبتون مطالب بیشتر رو مطالعه کنم.
    راهتون روشن 💪🙏🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *