رئیس موسسه تحقیقات شیلات: نژاد كپور ماهیان با همكاری مجارستان اصلاح می شود

تهران – ایرنا – رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی كشور گفت: 300 هزار تن ماهی كپور در كشور تولید می شود كه با اجرای برنامه اصلاح نژادی با همكاری مجارستان، تولید این نوع ماهی سالیانه 10 درصد افزایش می یابد.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد پوركاظمی روز چهارشنبه در دیدار با «بلا كواش» همتای مجارستانی خود كه در محل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی كشور برگزار شد، افزود: با انتقال تكنولوژی اصلاح نژادی كپورماهیان به ایران، می توان بدون تغییر در حجم آب و نحوه تغذیه تولید این نوع ماهی را سالیانه 10 درصد افزایش داد.
وی در این نشست كه با هدف بررسی ابعاد مختلف تفاهمنامه تدوین شده میان تهران و بوداپست برگزار شد، تاكید كرد: قرار است تا اردیبهشت سال آینده یك میلیون تخم لقاح یافته كپور اصلاح نژاد شده از مجارستان به ایران منتقل شود تا در مراكز تعیین شده رشد و تكثیر یابند.
وی اظهارداشت: در دنیا تولید ماهی كپور از لحاظ حجم در رتبه نخست قرار دارد به طوری كه چین 23 میلیون تن و هند هفت میلیون تن در سال این ماهی را تولید می كنند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی كشور، تدوین سند ملی اصلاح نژاد كپورماهیان، انتقال تكنولوژی و دانش فنی از مجارستان به ایران و ایجاد لاین های اصلاح نژاد شده این ماهی در كشور را از مهمترین اهداف تفاهمنامه برشمرد.
پوركاظمی گفت: ایران با اجرای طرح اصلاح نژاد كپور ماهیان می تواند سالانه 30 هزار تن به حجم تولید خود اضافه كند.
وی پیش بینی‌ كرد: هزینه‌های اجرای طرح اصلاح نژاد كپورماهیان در ایران، 20 میلیارد ریال باشد كه نیمی از آن از سوی استانداری خوزستان، 6 میلیارد ریال از سوی معاونت عملی و پژوهشی وزارت جهادكشاورزی و بقیه از محل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران تامین می شود.
وی به قدمت اصلاح نژاد كپور ماهیان با بیش از 40 سال در مجارستان اشاره كرد و افزود: مجارستان، به غیر از بانك ژنی كه برای این ماهی تشكیل داده، دارای دو خط تولید سریع الرشد كپور ماهیان است و ایران نیز برای انتقال تجربیات كارشناسان و محققان این كشور، سال گذشته تفاهمنامه‌ای در همین زمینه امضا كرده بود.
پور كاظمی اظهارداشت: این كشور به دلیل تجربیاتی كه در پرورش ماهیان گرمابی دارد، می تواند در تدوین سند ملی اصلاح نژاد این نوع ماهی با ایران همكاری كند.
این مقام مسئول در موسسه علوم شیلاتی كشور اضافه كرد: اعزام دو كارشناس به مجارستان طی دو هفته، برگزاری جلسه با بخش خصوصی پرورش دهنده این ماهی، بازدید سه نفر از معاونان پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از مزارع موفق مجارستان و تنظیم متن اولیه سند ملی اصلاح نژاد كپور ماهیان از مهم ترین اقدامات انجام شده است.
پوركاظمی گفت: البته این سند كه توسط مجاری ها تدوین شده كه پس از اظهارنظر اساتید و محققان برجسته كشور، دوباره توسط مجاری ها جمع بندی و در یك جلسه مشترك طی سال آینده متن آن نهایی شود.
به گفته وی، پس از نهایی شدن این سند در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد تا با اصلاح نژاد كپورماهی آنها بتوانند تولید علمی این آبزی را دنبا كنند.
این مقام مسئول در موسسه علوم شیلاتی كشور گفت: تلاش داریم از برنامه اصلاح نژاد كپورماهی، برای اصلاح نژاد دیگر گونه های بومی الگوبرداری كنیم.

** همكاری مشترك ایران و مجارستان جهت اصلاح نژادكپورماهیان در ایران
«بلا كواش» رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان گفت: طی سال های گذشته محققان مجاری از كشورهای مختلفی بازدید كردند و توانستند دانش دنیا را با دانسته‌های داخلی تلفیق كرده و در نهایت نتایج خود را بومی سازی كردند.
وی افزود: امیدواریم با اجرای طرح های اصلاح نژادی، تولید كپور ماهیان در ایران هر ساله افزایش یابد.
وی با اشاره به اینكه تاكنون كارهای مشترك شیلاتی با كشورهای آفریقایی و برزیل داشته ایم كه موجب موفقیت چشمگیر آنها شد، اظهارداشت: اكنون كارهای مشتركی با ایران داریم كه منجر به موفقیت ایران در بخش افزایش تولید آبزیان می شود.
به گزارش ایرنا، به منظور انتقال دانش و اصلاح نژاد كپور ماهیان در كشور، سه ماه گذشته دو كارشناس مجاری به كشور ایران سفر كردند تا ظرفیت تولید و شرایط و امكانات را بررسی كنند پس از آن رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان به ایران سفر كرد و از نزدیك چندین مزرعه پرورشی كپورماهیان در شمال و جنوب را مورد ارزیابی قرار داد تا تفاهمنامه همكاری مشترك برای اصلاح نژاد كپورماهیان در ایران اجرایی شود.

گزارش: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی

منبع خبر:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *