پرورش بچه ماهی کپور

پرورش بچه ماهی کپور

ماهی ها به دلیل مواد مغذی فوق العاده ای که دارند از پرطرفدارترین غذاهای ایران و به خصوص مردمان حاشیه نشین دریاهای خزر ، عمان و خلیج فارس هستند. پرورش ماهی ها در سراسر دنیا قدمت دیرینه ای دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که اقدام به پرورش ماهی کردند . این کار در ایران هم سالیان درازی است که انجام می شود و این حرفه به یک کسب و کار پر درآمد تبدیل گشته است . از جمله حرفه های پر سود در این راستا ، تولید و پرورش بچه ماهی کپور است . ماهی ها با توجه به آب هایی که در آن زندگی می کنند به دو گونه ی گرمابی و سرد آبی تقسیم بندی می گردند . ساختار آب های ایران به دلیل آب و هوای گرم از نوع گرمابی است ، به همین خاطر اغلب ماهی های گرمابی در ایران پرورش داده می شوند که یکی از مهم تریم آن ها ماهی کپور است.

با فروش بچه ماهی کپور و همچنین با خرید آن به یک درآمد رسید. در ادامه بیشتر با پرورش این ماهی ها آشنا می شویم.

توضیح کلی در خصوص تولید و پرورش ماهی های نوزاد کپور
برای تولید و پرورش بچه ماهی کپور ابتدا بایستی ماهی مولد کپور را از دریاها و محل زندگی این ماهی ها صید کنیم ، سپس استخر های مخصوص را با شرایط ویژه برای تولید بچه ماهی کپور فراهم کرده . فرآیند تولید ماهی کپور به این صورت است که بایستی اسپرم ماهی های نر کپور با تخمک های ماهی های ماده لقاح داده شود .

تغذیه ی بچه ماهی کپور
رعایت درست غذایی برای ماهی های نوزاد کپور اهمیت ویژه ای دارد . تغذیه ی ماهیان کپور بالغ از کرم ها ، تخم ماهیان ، حشرات کوچک و … است اما برای تغذیه ی ماهی های پرورشی کپور از آرد جد ، سبوس گندم ، کنجاله ی سویا و … استفاده می گردد . از مواردی که در تولید و پروش بچه ماهی کپور بسیار اهمیت دارد ، رعایت کردن اصول درست غذایی برای این ماهیان است .

این اصول را به طور مفصل در زیر آورده ایم :

مقدار غذا : مقدار غذا دهی به این بچه ماهی ها مشخص است و نباید از آن بیشتر شود ، مگر در زمان هایی که براساس رشد این ماهی ها ، میزان غذای آن ها را باید تغییر داد .
زمان تغذیه : زمان غذا دادن در تولید و پرورش بچه ماهی کپور بسیار مهم است و بایستی در زمان مشخص خود انجام شود .
کیفیت غذا : این مسئله در رشد بچه ماهی کپور مانند عوامل دیگر بسیار مهم است به نحوی که کیفیت بد غذا باعث ایجاد مشکل در رشد ماهی های نوزاد کپور می گردد .
خرید ماهی کپور یکی از راه های کسب درآمد فوق العاده در زمینه ماهی هاست. این ماهی به علت ارزش بالایی که دارد، مورد توجه بسیاری از مردم است. شما می توانید با خرید بچه ماهی کپور به این درآمد برسید.

پرورش بچه ماهی کپور

نکات قابل توجه برای تولید و پرورش بچه ماهی کپور
ماهیان کپور بیش از 1600 مدل دارند اما مهم ترین آن ها شامل ماهی های کپور نقره ای ، کپور معمولی ، کپور های سر گنده و کپور سفید هستند . به طور کلی تولید و پرورش بچه ماهی کپور نیاز به توجه به چندین نکته ی مهم دارد که رعایت کردن این نکات برای افرادی که در این حرفه هستند بسیار ضروری است . این نکات را در متن زیر آورده ایم :

دمای آب : آب ، محیط زیست و محل زندگی ماهی کپور است ، پس رعایت کردن شرایط دمایی که بچه ماهی کپور بتواند در آن زنده بماند بسیار مهم است . بهترین دمای آب برای پرورش این گونه ماهی ها بین 20 تا 28 درجه ی سانتی گراد می باشد .
PH آب یا میزان اسیدی بودن آب : از دیگر نکات مهم برای تولید و پرورش بچه ماهی کپور می باشد که باید بین 5.6 تا 9 تنظیم شود . پی اچ کمتر یا بیشتر از این محدوده باعث مردن بچه ماهی کپور می شود .
اکسیژن موجود در آب : به طور میانگین بهترین مقدار اکسیژن محلول در آب کمتر از یک میلی گرم برای هر لیتر است که باید رعایت گردد .
میزان شور بودن آب : بچه ماهی های کپور اغلب می توانند میزان شور بودن آب را تا 9 گرم در لیتر تحمل کنند و زنده بمانند اما موضوع قابل توجه این است که بهترین میزان شوری آب برای آن ها بین یک دهم تا 1 گرم در هر لیتر آب است و بیش تر از این مقدار سبب رشد دیر تر ماهی کپور می گردد .
آلوده نبودن آب : همان طور که انسان ها در محیط آلوده نمی توانند زندگی کنند ، آلوده بودن آب هم تاثیر منفی در تولید و پرورش بچه ماهی کپور دارد . نکته ای که در خصوص آلوده بودن آب وجود دارد این است که نوزادان ماهی قادر به پیدا کردن غذای خود فقط از راه بینایی هستند و قابلیت تشخیص بویایی ندارند ، شفاف نبودن آب سبب گشته تا آن ها نتوانند غذای خود را در آب پیدا کنند و گرسنه بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *