فیل ماهی یکی از گونه های با ارزش پرورشی است که استخر پیش ساخته ی هیدروفارم پرورش این گونه را مقرون به صرفه تر و آسان تر نموده است.

استخر پیش ساخته

استخر پیش ساخته و پرورش فیل ماهی
ارزش غذایی و اقتصادی بسیار بالای گوشت و خاویار ماهیان خاویاری از یک سو و کاهش میزان ذخایر این ماهیان در تمام زیستگاه های طبیعی آنها از سوی دیگر‌، تکثیر و پرورش مصنوعی آنها از سال‌ها پیش مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته و پیشرفت‌های چشمگیری را به همراه داشته است.
فیل ماهی یا بلوگا(  Beluga) با نام علمی huso huso در بین ماهیان خاویاری بسیار حائز اهمیت است. چراکه این ماهی به عنوان  بزرگترین ماهی آب شیرین شناخته شده است(فلاحتکار و پورصادقی، 2013) . فیلماهی Huso huso مشهورترین و بزرگ‌ترین گونه ماهیان خاویاری و دارای خاویار ممتاز‌، درشت‌، بسیار لذیذ و گرانبها می‌‌باشد. این گونه  بدليل رشد سريع، سازگاري با شرايط پرورشي و ارزش خاويار آن، گزينه مناسبي براي پرورش مي‌باشد.(Mohseni et al., 2008)  


تیم تخصصی هیدروفارم با مطالعاتی که برای پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای پیش ساخته انجام داده اند توانستند  این اطمینان را در پرورش دهندگان عزیز ایجاد کنند  که  پرورش تمام تاسماهیان پرورشی از جمله فیل ماهی در استخر پیش ساخته  علاوه بر شرایط پرورشی آسان و مقرون به صرفه، بهترین بازدهی را نیز به همراه دارد.

معرفی جنس فیل ماهی
از اختصاصات مهم این جنس دهان بزرگ و نيمه هلالی که سرتاسر زیر سر را دربر می‌گیرد، سبیلکهای از پهلو به هم فشرده و تسمه مانند، پرده‌های آبششی متصل به همدیگر و دارای چین آزاد در قسمت انتهائی را می‌توان نام برد. پوزه ماهی با بالا رفتن سن نسبتاً کوتاه و تیز می‌گردد. طول سر ۲۳ درصد طول کل بدن است. این جنس دارای ۲ گونه به شرح ذیل می‌باشد (بهمنی، ۱۳۷۶).
الف) گونه فیل ماهی دریای خزر (بلوگا) ( huso huso (linne, 1758
ب) گونه فیل ماهی آب شیرین (کالوگا) (Huso dauricus (georgi, 177
مشخصات فیل ماهی   
 فیل ماهیان دارای ۱۵- ۱۱ صفحه استخوانی در قسمت پشت، ۶۰-۴۰ عدد در جوانب و ۱۹-۱۲ عدد در ناحیه شکمی خود هستند. سر آنها کوتاه و پهن بوده و دهان بزرگ و نیم دایره‌ای در سطح شکمی سر قرار دارد. در جلوی دهان سبیل‌های پهن و گوشتی با زایدهای نرم و فشرده روی آن قرار گرفته است. (Peter, 2000)

فیل ماهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *