پرورش قورباغه، الماس سبز

قورباغه از جمله حیوانات دوزیستی است که تقریبا در تمام نقاط کشور دیده می شود. گوشت این دوزیست یکی از محبوب ترین غذاها در کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی است.

به دلیل تمایل مردم به تنوع در غذا و محدود شدن منابع غذایی، مصرف قورباغه به عنوان غذایی لذیذ در حال همه گیر شدن است. کشور مالزی جزو پیشگامان تولید قورباغه و در سوی دیگر آمریکا، بزرگترین صادر کننده و وارد کننده است. گوشت این حیوان در ایران، به خاطر مسائل شرعی، مصرف خوراکی ندارد اما در بسیاری از کشورها یکی از مصارف معمول و روزمره محسوب می شود و در کشوری مثل فرانسه به عنوان غذایی گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد.

در ایران، تولید تجاری قورباغه فعالیت جدیدی نیست و پیش از انقلاب انجام می گرفت. پس از انقلاب با مطرح شدن مسئله شرعی بودن تولید گوشت قورباغه فعالیتهای مربوط به پرورش این دوزیست متوقف شد. در سال های اخیر با مراجعه و پیگیری سرمایه گذاران، رایزنی وزارت جهاد کشاورزی، این فعالیت با شرایط “پرورش قورباغه در صورت عدم استفاده در داخل و تنها به منظور مصارف صادراتی مانعی ندارد” به تأیید مراجع تقلید رسید.

کشور ما، به دلیل برخورداری از شرایط مساعد آب و هوایی، زیستگاه مناسبی جهت پرورش قورباغه ها محسوب می شود ضمن اینکه نژاد قورباغه ایرانی از نظر کیفیت گوشت، یکی از نژادهای برتر است؛ بنابراین بسیاری از کشورها خواستار محصول ما هستند. صادر کردن قورباغه به کشورهای شرق آسیا کمی راحت تر است چون در موارد بهداشتی برای واردات، سخت گیری های اروپایی ها را ندارند. اتحادیه اروپا استانداردهای خیلی بالایی دارد. پرورش قورباغه جزو مشاغل کشاورزی و پرورش آبزیان است که می تواند منجر به سرمایه گذاری و ارزآوری شود. در ادامه مختصرأ به بررسی شرایط لازم در خصوص پرورش قورباغه می پردازیم.

قورباغه مولد

۲۴ خانواده از گروه دوزیستان متعلق به قورباغه هاست که شامل ۳۸۰۰ گونه مختلف می شود. در این میان تنها انواعی از آنها قابلیت مصرف گوشتی، پوستی داشته و برخی گونه های به شدت سمی نیز وجود دارند. در جهان ۴ گونه قورباغه (سبز، پلنگی یا لئوپارد، پیکرل یا اردک ماهی، قورباغه بزرگ آمریکایی) دارای ارزش تجاری بوده و بیشترین پرورش و مصرف انسانی را دارد.

بهترین قورباغه برای پرورش که وزن گیری خوبی دارد؛ قورباغه بزرگ آمریکایی است. ران این حیوان به تنهایی یک وعده غذایی است و به دلیل درشتی، بازار پسندی خوبی دارد اما این نژاد قورباغه دور از دسترس است. کارشناسان، نژاد قورباغه “رانا” را برای پرورش مناسب میدانند. رانا بومی ایران بوده به همین دلیل، این نژاد سازگاری بالایی داشته و در استان های شمالی به ویژه مرداب انزلی به وفور یافت می شود. توانایی تخم ریزی مولد قورباغه رانا به تعداد هزاران عدد می رسد.

کشور ما، زیستگاه مناسبی جهت پرورش قورباغه ها محسوب می شود

منطقه مناسب پرورش قورباغه

بهترین مناطق برای پرورش، نواحی گرم و مرطوب در جنوب و نواحی معتدل و مرطوب در شمال می باشد. بهره مندی از تالاب ها و آبگیرهای این نواحی نیز، از امتیازات مثبت برای کار پرورش محسوب می شود.

تغذیه

غذای طبیعی مانند: حشرات، کرم ها و ماهیان ریز بچه قورباغه ها عمدتا از فیتوپلانگتونها و جلبگ ها تغذیه می کنند و رژیم گیاه خواری دارند، زمانی که قورباغه ها رشد می کنند فرایند تغذیه آنها مشکل تر شده و تمایل به تغذیه از موجودات زنده و متحرک دارند.

نصب لامپ در اطراف استخرهای پرورش و جذب حشرات در شب، منبع خوبی برای تأمین غذای قورباغه ها است. لازم به ذکر است که می توان از غذاهای مکمل هم استفاده شود؛ اما در کل هزینه تغذیه قورباغه بالا نیست. به طور مثال؛ قزل آلا به غذای روزانه احتیاج دارد که برای خرید خوراک آن باید هزینه شود اما در مورد قورباغه، چیزی به اسم غذای دستی یا کارخانه ای موجود نیست. نوع و چگونگی تغذیه یک پارامتر حیاتی در پرورش می باشد؛ قورباغه هایی که خوب تغذیه نشوند، مستعد بیماری های آبزیان بوده و معمولا اقدام به شکار و تغذیه از قورباغه های کوچکتر و تخم قورباغه ها می نمایند؛ بنابراین جمعیت به شدت کاهش می یابد.

بنا به استانداردهای شیلاتی، زمانی که وزن قورباغه به ۱۸۰ گرم رسید، آماده فروش است. هرچه اقلیمی که قورباغه در آن پرورش داده می شود معتدل تر باشد طول دوره پرورش کوتاه می شود (حدود ۶ تا ۸ ماه) هرچه اقلیم سردتر باشد، طول دوره رشد طولانی تر خواهد بود. میزان رشد قورباغه به شرایط اقلیمی، تغذیه، فصل رشد و … بستگی دارد.

قیمت فراورده های گوشتی قورباغه

گوشت این حیوان بسته به نوع مشتری، کشور سفارش دهنده، نوع گوشت و نوع قورباغه متفاوت است. اما پرطرفدارترین بخش بدن، یعنی ران قورباغه از کیلویی حدود ۱۴ دلار به فروش می رسد و براساس درجه بندی بالاتر می رود. سود اصلی فروش در ران قورباغه است.

پرورش قورباغه جزو مشاغل کشاورزی و پرورش آبزیان است

فروش؛ ارائه به بازار

برخی خریداران، قورباغه را به صورت زنده خریداری می کنند. (شرق آسیا در این موارد فروش راحت تر انجام می شود؛ زیرا در ایران خط کشتار صنعتی قورباغه نداریم به همین دلیل اکثر کشتارها به صورت دستی انجام میشود). پس فروش به صورت زنده، بهتر است زیرا کشتار، پوست کنی و باقی مراحل به عهده خریدار است اما این روش فروش سود کمتری دارد.

پرورش قورباغه، الماس سبز


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *