پرورش مرغ زینتی یا تزئینی 0 تا 100
در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع پرورش مرغ زینتی بپردازیم. از زمان های گذشته تا به امروز بشر علاقه بسیار زیادی به پرندگان داشته و کم و بیش در اکثر منازل از پرندگان مراقبت می کنند. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و پرورش مرغ های زینتی یا پرندگان تزئینی مرسوم شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. افراد بسیاری مجذوب زیبایی، نحوه نگه داری و پرورش پرندگان شده و این کار را به یکی از پر درآمد ترین کسب و کارها تبدیل کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

افراد بسیاری به پرندگان علاقه دارند و در محیط های اداری خود یا منازل شخصیشان از پرندگان نگهداری می کنند. پرندگان یا مرغ های زینتی به علت جذابیت، زیبایی و بی آزاری محبوبیت بسیاری دارند و شرایط نگه داری از آنها بسیار راحت است و شما می توانید به راحتی شرایط را برای نگهداری آنها فراهم کنید، البته این در حالی است که قصد پرورش آن را نداشته باشید، در این حالت نیاز به تجهیزات صنعتی خاصی هم خواهید داشت که در ادامه به آن اشاره می کنیم. پرندگان زینتی گونه های مختلفی داشته و هر کدام شیوه زندگی، نگهداری، پرورش و مراقبت متفاوتی نیز دارند اما یک موضوع که بین همه آنها مشترک بوده و آن هم یک زندگی آرام و بدون استرس می باشد. قبل از آشنایی با راه کار ها و اصول نگداری از پرندگان بهتر است با اسامی بعضی از این مرغ ها آشنا شویم:

Brahmas
Brahmas

مرغ و خروس نژاد سبرایت
مرغ و خروس نژاد ابریشمی
مرغ لهستانی
مرغ سلطان
مرغ کوچین
و ..
پرورش مرغ زینتی در ایران
پرورش مرغ های زینتی روش های مختلفی دارد که شما می توانید هر کدام از این روش ها را انتخاب نمایید، می توان بصورت خانگی اقدام به پرورش مرغ های زینتی کنید که البته این روش را به شما پیشنهاد نمی دهیم، زیرا پرورش اگر به صورت صنعتی باشد، در نهایت نتیجه بهتری را خواهید دید. لازم به ذکر است که برای پرورش صنعتی پرندگان زینتی نیاز به سرمایه زیاد یا محل نگهداری بزرگ ندارید.

روش دیگر پرورش این گونه از مرغ این است که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید که عمدتا برای پرورش تعداد بالایی از مرغ های زینتی استفاده می شود. برای این کار نیازمند یک یا چند دستگاه و سوله برای نگهداری های بعد از متولد شدن هستید. به طور معمول این روش برای کسانی که قصد پرورش یا خرید و فروش پرندگان را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که تمایل به نگهداری و پرورش مرغ های زینتی دارید، می توانید خود یک دستگاه جوجه کشی ساده تهیه کنید و در قفس آنها را نگهداری کنید. این کار بسیار جذاب بوده و یک تجربه منحصر به فرد به شمار می رود چون که از صفر تا 100 این کار را خود انجام می دهید. البته باید توجه داشته باشیم که هر کدام از مرغ های زینتی که در بالا به آنها اشاره شد روش های مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند و کاملا متفاوت هستند و به همین دلیل باید به این موضوع دقت خاصی داشته باشید تا در نهایت با مشکل رو به رو نشوید.

پرورش مرغ زینتی
پرورش مرغ زینتی
بیشتر بخوانید: بهترین نژاد مرغ مینا سخنگو

بهترین پرنده برای پرورش خانگی
همه پرنده هایی که در مطالب بالا به آنها اشاره کردیم برای پرورش خانگی مناسب هستند اما انتخاب بهترین انها که به دو عامل بودجه و سلیقه شما بستگی دارد. به همین دلیل بهترین پرنده برای هر کسی می تواند با دیگر متفاوت باشد و نمی توان

هر یک از پرندگانی که در بالا به آن اشاره کردیم، ویژگی های خاصی را دارند. از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که در هنگام انتخاب و خرید پرنده مورد نظر خود به این موارد دقت کنید. اگر شما پرنده ای خاص را خریداری کنید و نتوانید از آن نگهداری کنید، در ادامه با مشکل رو به رو خواهید شد.

برای نگهداری از پرنده های زینتی در خانه چه ابزارهای لازم است؟
به طور معمول کسانی که این پرنده ها را در خانه های خود پرورش می دهند، هدفی به جز پر کردن اوقات فراغت و منتقل کردن حس حیوان دوستی ندارند اما کسانی هم هستند که از این راه کسب درآمد کرده یا به اصطلاح پول در می آورند، البته برای این کار داشتن یک جفت پرنده کافی نیست. در صورتی که می خواهید پرنده مورد علاقه خود را در خانه نگهداری کنید، باید تجهیزات لازم را برای زندگی او فراهم کنید که این تجهیزات عبارتند از؛

قفس
پرندگان برای زندگی نیاز به یک قفس دارند، قفس آنها باید از جنس استیل بوده و به اندازه‌ای بزرگ باشد که پرنده بتواند به راحتی در آن حرکت کند قفس باید متناسب با اندازه پرنده تهیه شود. البته پرندگانی که در بالا به آن اشاره شد را خارج از قفس و در سوله های مخصوص هم می توان نگهداری کرد، اما به هر حال اگر تعداد کمی پرنده دارید، به قفس هم نیاز خواهید داشت.

دانخوری و آبخوری
آبخوری و دانخوری برای آب و دانه دادن به پرنده مورد نیاز هستند. به طور معمول قفس های موجود که امروزه در بازار عرضه شده اند، دارای ظرف آبخوری و دانخوری هستند. در صورتی که شما می‌خواهید قفس مناسبی را برای این پرنده ها تهیه کنید، باید قفسی را خریداری کنید که نوک این پرنده ها به راحتی در آن جا به جا شود و برای خوردن آب و غذا اذیت نشوند.

نگهداری پرنده های زینتی در منزل چه محیط هایی مناسب است؟
پرنده ها باید در یک محیط آرام بدون سر و صدا و استرس نگهداری شوند. زمانی که پرنده ها وارد محیطی جدید می‌شوند، در برابر همه، عکس العمل و واکنش نشان می دهند و استرس دارند اما به مرور زمان به محیط جدید عادت خواهند کرد. عادت کردن پرندگان به شرایط محیط جدید به موارد متعددی بستگی دارد.

به طور کلی به این نکته دقت داشته باشید که شما برای نگهداری از پرندگان زینتی یا مرغ زینتی مسئولیتی را بر عهده دارید. این پرندگان نباید در معرض دود باشد، حال این دود می تواند دود سیگار یا هر چیز دیگری باشد. بوی غذا و دیگه بوهای هم برای مرغ های زینتی مناسب نیست و باید از آن دوری کرد.

پرورش مرغ زینتی
پرورش مرغ زینتی

برای پرورش پرنده های زینتی در سالن ها باید چه تجهیزاتی را فراهم کرد؟
افرادی که قصد نگهداری یا پرورش پرنده های زینتی در سالن ها را دارند، اولین هدفی که در ذهن آنها ایجاد شده است، کسب درآمد از طریق فروش این پرنده ها است و در کنار آن علاقه به پرورش پرنده های زینتی نیز دارد. بنابراین، می توان گفته کسانی می توانند به سراغ پرورش مرغ های زینتی با تعداد بالا بروند که به آنها علاقه داشته باشند یا به به اصطلاح عامیانه عاشق این کار هستند، این اصطلاح در میان کسانی که پرورش دهنده کبوتر و مرغ و خروس های زینتی هستند به شدت دیده می‌ شود. تجهیزات مورد نیاز عبارتند از :

سالن
قفس
لانه
میله های نشیمن
فن تهویه
تجهیزات گرمایشی
احتیاجات غذایی پرنده های زینتی
به طور معمول پرنده ها از دانه ها و غلات ها، میوه ها و سبزیجات، گوشت ها و تخم مرغ های آب پز شده، پودر گوشت و استخوان، پلت مخصوص، کرم ها و … به عنوان تغذیه استفاده می کنند.

روش های جوجه کشی پرنده های زینتی
روش های مختلفی برای جوجه کشی پرنده های زینتی وجود دارد در روش اول پرندگان ماده بر روی تخم ها خوابیده و آنها را جوجه کشی می کنند که در بعضی مواقع تجربه کافی را نداشته و تخم ها به جوجه تبدیل نمی شوند یا در اواسط جوجه کشی از روی تخم ها بلند شده و آنها را از لانه خارج می‌کنند.

این در حالی است که پرورش دهنده های حرفه ای از دستگاه های جوجه کشی استفاده می‌کنند که تخم‌های نطفه‌دار را در دستگاه گذاشته و بعد از زمان مقرر تخم ها به جوجه تبدیل شده و از دستگاه بیرون می آیند که ۹۰ درصد تخم ها نیز به جوجه تبدیل می شوند.

دستگاه جوجه کشی مرغ های زینتی یا تزيینی
کسانی که می خواهند به صورت حرفه ای در دسته پرورش مرغ های زینتی فعالیت کنند باید دستگاه های مخصوصی را تهیه کنند چون که برای تبدیل تخم پرنده های زینتی به جوجه از هر دستگاهی نمی توان استفاده کرد. تخم های مرغ های زینتی نسبت به پرنده های بومی ماننده مرغ اردک و یا بوقلمون حساس‌تر هستند در صورتی که دمام رطوبت دستگاه نامنظم باشد امکان جوجه شدن تخم ها کاهش پیدا می‌کند.

بازار خرید و فروش مرغ های زینتی
با توجه به محبوبیت این پرنده‌ها در بازار ایران و کشورهای خارجی می توان گفت که یکی از راه های کسب درآمد بالا هستند، برای مثال مرغ سلطان از پرنده های زینتی بسیار گرانی هستند که از طریق فروش جوجه های آنها می توان به درآمد مطلوبی رسید.

نحوه صادرات زینتی به کشورهای دیگر
به جرئت می توان گفت که صادرات مرغ های زینتی درآمد بیشتری را نصیب شما می کند. مخصوصاً اگر فروش آنها به صورت دلاری باشد. بنابراین اگر می توانید یا به زبان‌های عربی ترکی انگلیسی و غیره مسلط هستید می توان از این طریق یا به واسطه کسی نسبت به صادرات این پرندگان به کشورهای خارجی اقدام کنید و به درآمد دلاری یا درآمدهای بالاتر برسید.

سخن آخر
مرغ های زینتی که جز محبوب ترین پرندگان هستند، باعث سرگرمی و پر کردن اوغات فراغت افراد می شوند. بنابراین، شما می توانید با توجه به سبک سلیقه و بودجه خود یک پرنده را تهیه کنید و اقدام به پرورش آن کنید. نگهداری از پرندگان نیازمند شرایط خاصی است، پس اگر می توانید شرایط کامل را برای نگهداری آنها فراهم سازید نسبت به نگهداری و پرورش آنها اقدام نمایید. پرندگان نیازمند محیطی آرامش بخش و بدونه استرس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *