پرورش و فروش میل ورم:

آیا تولید میلورم کسب و کاری پولساز است؟

پرورش و فروش میل ورم: تولید میلورم در ایران به عنوان کسب و کاری جدید در حال گسترش و صنعتی شدن است. در این مقاله میزان درآمد زایی این کسب و کار نوپا را بررسی می کنیم.

لاروهای سوسک میلورم
لاروهای سوسک میلورم

میلورم چیست؟

میل ورم، لارو حشره ای به نام سوسک تاریکی است که در بستری از سبوس گندم، و بعضا جو پرک و سبوس دیگر غلات،­ پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هر گونه میکروب یا عوامل بیماری­زا برای انسان هاست.

کاربرد میلورم چیست؟

میلورم اولین حشره خوراکی است که اتحادیه اروپا مجوز استفاده از آن، به عنوان منبع جدید پروتیین برای انسان ها، را صادر کرده و هم اکنون در بازار کشورهای اروپایی عرضه می شود. از کرم میل ورم جهت تغذیه انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان، دوزیستان و گیاهان گوشتخوار استفاده می شود.

چرا تولید میلورم را به عنوان یک کسب و کار  پولساز  انتخاب کنیم؟

آسانی پرورش، سرعت بالای تکثیر، عدم تولید صدا، عدم توانایی پرواز، عدم ایجاد بوی زننده، عاری بودن از انگل ها و باکتری ها، آستانه تحمل بالا نسبت به تنش های محیطی و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته، تولید سبد مخصوص پرورش میلورم و دیگر تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور، تولید میلورم را به عنوان یک کسب و کار زودبازده با قابلیت گسترش و تولید صنعتی به شغلی پولساز تبدیل کرده است.

آیا تولید میلورم کسب و کاری پولساز است؟

با پرورش میلورم چقدر می توانیم درآمد داشته باشیم؟

پاسخ به این پرسش بستگی به سبک پرورش (سنتی، نیمه صنعتی یا صنعتی) و نحوه استفاده شما از فضای داخل فارم میلورم دارد. مساحت سطح و ارتفاع ظروف، قابلیت چینش و تعداد ظروفی که بر روی یک دیگر قرار میگیرند همگی بر راندمان تولید و در نتیجه میزان درآمد شما تاثیر گذار هستند. هزینه خوراک خشک (بستر) و خوراک تر (منابع رطوبتی) مورد استفاده جهت تغذیه لاروها و همچنین نحوه فروش تولیدات نیز بر روی درآمد شما تاثیر گذار خواهد بود. شما باید با کمترین هزینه، بیشترین تولید میلورم را در واحد سطح داشته باشید و محصولی با توان رقابت در بازار ایران و جهان ارایه دهید.

آیا تولید میلورم کسب و کاری پولساز است؟

در  داخل هر سبد، یک کیلوگرم سبوس گندم و سپس ۴۰۰ گرم سوسک (حدودا ۴۰۰۰ عدد) می ریزیم. هر ۵ روز یک بار به مدت ۷۰ روز بستر سوسک ها را الک و مولدها را در بستر و ظرف جدید منتقل می کنیم . سوسک ها جهت تخم ریزی به پایین بستر رفته و تخمگذاری می کنند. مقادیر قابل توجهی از  تخم ها به کف ظرف می چسبند. جهت حفظ تخم های چسبیده به کف ظرف، همواره سبوس زیر الک را به ظرف اولیه باز می گردانیم و از انتقال تخم ها و سبوس زیر الک به سبد جدید خود داری می کنیم.

پرورش و فروش میل ورم:

در اواسط دوره با تمام شدن سبوس داخل سبدها، یک بار سبدهای حاوی کرم خوراکی را الک می کنیم و یک کیلو گرم سبوس در سبد می ریزیم. این سبوس تا انتهای دوره کفایت می کند، در صورت نیاز مابقی میزان سبوس لازم جهت رشد کرم ها از طریق خوراک خمیری شکل و به صورت روزانه در طول دوره در اختیار لاروها قرار می گیرد. ضریب تبدیل در تولید میلورم تقریبا ۲ کیلو سبوس گندم به ازای هر کیلو لارو زنده است.

تا انتهای دوره ۷۰ روزه، در هر سبد حدود ۱.۵ الی ۲ کیلو گرم لارو خواهید داشت. به عبارتی به ازای هر سبد سوسک حدودا ۱۴عدد سبد لارو و تولیدی در حدود ۲۱ الی ۲۸ کیلو گرم لارو خواهید داشت.

با در نظر گرفتن  ۲ کیلو گرم سبوس گندم و ۱ کیلوگرم منابع تر به ازای هر کیلو لارو زنده و محاسبه هزینه کارگر، آب و برق و … برای تولید هر کیلوگرم لارو زنده ۲۵ هزار تومان هزینه می شود. این هزینه می تواند برای افرادی که دسترسی به سبوس سهمیه ای ارزان و ضایعات محصولات کشاورزی داشته باشند به شدت کاهش یابد. برآورد هزینه ما مربوط به بازار آزاد است!

هر کیلو گرم لارو میلورم بسته به کیفیت محصول، این که آیا کرم میلورم مخصوص پرورش و تکثیر است یا برای مصرف در بازار، به صورت خرده یا عمده فروخته شود ، لارو زنده یا به صورت خشک باشد، در چه فصلی از سال فروخته شود قیمت های متفاوتی دارد. در بازار خرده فروشی، هر کیلو لارو زنده از 100 الی ۱6۰ هزار تومان به فروش می رسد. در فروش عمده، قیمت ممکن است تا 8۰ هزار تومان کاهش یابد.

هر مقدار فضایی که در اختیار دارید را تقسیم بر ۲ کنید. یعنی اگر ۱۰۰ متر مربع سالن سر پوشیده جهت راه اندازی فارم در نظر گرفته اید ۵۰ متر مربع را برای راهروها و فضای آزاد رها کنید. در فضای باقیمانده به آسانی حدود ۲۰۰۰ عدد سبد تولید شده توسط آکادمی هیدروفارم را می تون جای داد و در حدود ۳۰۰۰ کیلو گرم لارو در یک دوره ۷۰ روزه تولید کرد. اگر لارو خود را به صورت عمده و یکجا و با ارزان ترین قیمت یعنی کیلویی 9۰۰۰۰ هزار تومان به بازار عرضه کنید 2۵۰میلیون تومان فروش دارید. اگر نیمی از درآمد را به عنوان هزینه کنار بگذاریم به درآمد 12۵ میلیونی برای یک دوره ۷۰ روزه می رسیم یعنی ماهیانه حدود 42 میلیون تومان درآمد خالص دارید. هزینه مربوط به خرید میلورم زنده جهت مولد گیری محاسبه نشد چرا که با خرده فروشی لارو، سوسک و شفیره در طول دوره این هزینه ها جبران می شود. مراقب باشید در دام افراد کم تجربه مدعی آموزش، افرادی که با وعده صدور مدرک معتبر یا  عقد قرار داد و خرید تضمینی سعی در فروش انبوه سوسک و شفیره دارند نیفتید!

پرورش و فروش میل ورم:

در این مقاله میزان درآمد کسب و کار  پرورش میلورم محاسبه شد. درآمد بسیار بالاتری از طریق فروش انبوه سوسک و شفیره می تواند بدست آید که مورد تایید ما نیست و آن را مخرب برای این صنعت نوپا می دانیم. در صورتی که لارو با کیفیت بخرید و تولید خود را به صورت لارو به بازار عرضه کنید همواره می توانید محصولات خود را به آسانی به فروش برسانید.

حمایت از سایت نیازمندیهای ایران آمودریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *