چرخه زندگی

کرم‌های خوراکی که پرندگان، خزندگان و سایر حیوانات عاشق آن‌ها هستند، واقعاً کرم نیستند. آنها لارو سوسک های تیره رنگ هستند. بیش از 20000 نوع مختلف از سوسک‌های تیره‌رنگ و کرم‌های خوراکی از گونه Tenebrio molitor وجود دارد.

سوسک تاریک دگردیسی کامل را تجربه می کند، به این معنی که دارای چهار مرحله مجزا از زندگی است. چهار مرحله تخم، لارو، شفیره و بالغ است. مدت زمانی که یک سوسک تیره در هر مرحله می گذراند می تواند به دلیل عوامل محیطی مانند دما، رطوبت، غذا و آب بسیار متفاوت باشد.

تخم مرغ
مرحله اول زندگی به صورت تخم مرغ می گذرد. تخم مرغ سفید لوبیا شکل کوچک و به اندازه یک ذره غبار است. تخم مرغ چسبنده است و به سرعت توسط خاک، گرد و غبار و بستر پنهان می شود. حدود یک تا چهار هفته طول می کشد تا یک تخم از تخم خارج شود و لارو بیرون بیاید.

لارو
مرحله دوم زندگی حدود هشت تا ده هفته طول می کشد و به صورت لارو قهوه ای سپری می شود. این مرحله ای است که حشره کرم آرد است. هنگامی که برای اولین بار از تخم خارج می شود، بسیار کوچک است، اما طول آن به یک تا یک و نیم اینچ می رسد.

از آنجایی که کرم اسکلت بیرونی سختی دارد، برای رشد باید پوسته پوسته شود و پوسته بیرونی سخت خود را از بین ببرد. پوست اندازی ده تا بیست بار در این مرحله از زندگی رخ می دهد. کرمی که به تازگی پوست اندازی شده است نرم و سفید خواهد بود، اما اسکلت بیرونی به سرعت سفت می شود.

یک کرم خوراکی وقت خود را صرف غذا خوردن و رشد می کند تا انرژی خود را برای تحول بعدی ذخیره کند.

شفیره
در طول آخرین پوست اندازی یک کرم آردآلود، به یک شفیره سفید بیگانه مانند تبدیل می شود. دهان و مقعد ندارد پس نمی خورد. این جوانه های پا و بال دارد، اما آنها کار نمی کنند. شفیره کاملاً درمانده است و تنها حرکتی که می تواند انجام دهد تکان دادن است. این مرحله از زندگی یک تا سه هفته طول می کشد زیرا شفیره اندام ها و بدن خود را به یک فرد بالغ تبدیل می کند.

بالغ
مرحله آخر زندگی حشره مانند سوسک تیره است و یک تا سه ماه طول می کشد. سوسک سفید با اسکلت بیرونی نرم خواهد بود. با سفت شدن پوسته بیرونی، قهوه ای و سپس سیاه می شود. سوسک بال های سختی دارد، اما قادر به پرواز نیست.

پس از حدود یک تا دو هفته از زندگی بالغ، سوسک ها شروع به جفت گیری و تولید مثل می کنند. چند روز پس از جفت گیری، سوسک های ماده در خاک یا بستر فرو می روند و تخم می گذارند. سوسک‌های تیره‌رنگ پرورش دهندگان پرباری هستند و ماده‌ها می‌توانند در طول زندگی بزرگسالی خود صدها تخم بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *