آموزش کامل پرورش انواع ماهی (تصویری)

هزینه و حداقل سرمایه برای پرورش ماهی چقدر است و چقدر عایدتان می شود؟

رادین13 بهمن 1397 خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد

پرورش-ماهی0

مقدمه:

ماهی با خواص شگفت انگیز و مفیدی که دارد امکان ندارد که از برنامه غذایی خانواده ها حذف شود. ماهی ها منبع خوبی از آهن و پروتئین هستند و به تنظیم فعالیت های عصبی در مغز کمک فراوانی می کنند ولی ويژگی مخصوص ماهی كه آن را بين ساير مواد غذايی حائز اهميت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است. همه این دلایل در کنار دلایل اقتصادی دست به دست هم داده اند تا بعضی از افراد به فکر پرورش ماهی بیافتند اما این قبیل افراد ابتدا باید روش اصولی اینکار را یاد بگیرند.


در ابتدای مطلب لازم است بدانید که استان های مازندران، چهارمحال و بختیاری، لرستان و فارس به لحاظ تولید در جایگاه بالاتری قرار دارند.

بنا به گزارش واحد خبرگذاری تسنیم، حدود 20 درصد از مجموع پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان از ماهی تأمین می شود و تقریبا یک سوم مردم جهان بیشترین پروتئین مصرفی خود را از ماهی بدست می آورند. ماهی های گرمابی یکی از مهمترین منابع تأمین پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمابی در ایران تولید می‌شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود 8 کیلوگرم است که یک سوم متوسط سرانه جهانی آن است.

پرورش-ماهی2

ماهی کپور به دلیل ارزش غذایی بالا و نیز برخورداری از بازار صادراتی مناسب از جمله عرصه هایی است که از منظر اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی موضوعیت دارد.  کار پرورش ماهی را از حیاط منزل پدری اش شروع کرد و حالا سالانه 700 هزار قطعه ماهی کپور پرورش می دهد. یکی از فعالان پرورش دهنده ماهی، آقای محمد بهمن که فارغ التحصیل رشته شیلات است درگفتگو با این واحد خیرگذاری درباره سودآوری پرورش ماهی کپور در کشور می گوید: “بازار ماهی در کشور وضعیت خوبی دارد و محصول روی دست تولید کننده نمی ماند. در حال حاضر 700 هزار قطعه ماهی کپور در اختیار دارم که در صورت فروش پیش بینی می کنم بین 350 تا 400 میلیون تومان سودآوری خالص داشته باشد.”

سرمایه اولیه برای پرورش ماهی:

پرورش-ماهی

اینکه شما می خواهید کارتان را با چه سرمایه و در چه حجمی آغاز کنید، پس در نتیجه سرمایه اولیه هم به همان نسبت کوچک یا بزرگ بودن پروژه پرورشی شما کم و زیاد می شود. اگر شما بخواهید اینکار را در مقیاس کوچک شروع کنید مسلما به سرمایه خیلی کمتری هم احتیاج خواهید داشت اما شروع کار پرورش ماهی با ظرفیت تولید بالا، نیاز به سرمایه اولیه بالایی دارد. به گفته کارشناسان امر راه اندازی یک مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید زیر 20 تن در سال، توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین برای شروع باید کار را با این حجم تولید در نظر بگیرید که برای راه اندازی آن لا اقل به سرمایه ای بالغ بر 200 میلیون تومان احتیاج دارید، البته این مبلغ منهای هزینه های خرید زمین است. تمام هزینه ها شامل ساختمان اداری، انبار آذوقه، اتاقک نگهبانی، ساخت استخرها و کانال های ورودی و خروجی آب به مزرعه و نصب تجهیزات فنی مزرعه است، بنابراین از این مبلغ 70 تا 80 میلیون تومان برای احداث ساختمان اداری، انبار غذا و انبار لوازم و تجهیزات استفاده می شود (معمولا در مزارع پرورش ماهی به جای احداث ساختمان های مجزا از یک ساختمان دو طبقه که طبقه زیرین شامل انبار غذا و تجهیزات و طبقه دوم هم ساختمان اداری و دفتر فروش و یک اتاق استراحت است استفاده می شود).

ساخت اتاقک نگهبانی هم هزینه آنچنانی برایتان ندارد و کمتر از پنج میلیون تومان تمام می شود. مهم ترین قسمت کار ساخت و طراحی استخر هاست که معمولا در مزارع به صورت متداول از سه نوع استخر استفاده می شود؛ استخر های 1×10 برای نگهداری بچه ماهی های یک تا سه گرمی، استخر های 5/2 ×20 برای نگهداری ماهیان پیش پرواری و استخرهای 3×30 متر برای نگهداری ماهیان پرواری.

امروزه در اکثر مزارع پرورش ماهی از روش های تولید لایه ای استفاده می شود به این ترتیب که پس از هر مرحله از تولید و رشد مرحله غربال گری صورت می گیرد و به این ترتیب ماهی ها با اندازه ها و وزن های یکسان در استخر های مجزا نگهداری می شوند و به همین ترتیب کار ادامه می یابد. به این ترتیب تقریبا در تمام طول سال ماهی آماده فروش در مزرعه موجود است لذا مزرعه دار می تواند مشتریان خود را در تمام طول سال راضی نگه دارد. فضای کلی که برای استخر در نظر گرفته می شود بین 800 تا 1000 متر مربع است که یک فضای مفید500 تا 700 متری را در اختیار شما قرار می دهد.

قیمت هر بچه ماهی برای خرید بمنظور پرورش و درآمد حاصل از پرورش آنها:

بچه-ماهی

مرتضی جوانی صاحب استخر ماهی دماوند می‌گوید: «برای بررسی میزان سودآوری این کسب‌وکار باید روند تولی تا عرضه را بررسی کرد. شروع تولید از خرید بچه ماهی‌های یک تا سه گرمی آغاز می‌شود، البته در برخی مزارع از بچه ماهی‌های پنج تا ۱۴۰ گرمی متغیر است. قیمت هر بچه‌ماهی یک گرمی در بازار حدود 600 تومان است و پس از آن تا پنج گرم به ازای هر گرم 25 تومان بر قیمت آن افزوده می‌شود. از پنج گرم تا ۱۰ به ازای هر گرم 20 تومان و تا ۲۰ گرم به ازای هر گرم 17 تومان قیمت بچه ماهی‌ها افزایش می‌یابد و از ۲۰ گرم به بعد به‌صورت کیلویی خریدوفروش می‌شود. درمرحله اول ۴۰ تا ۵۰ هزار بچه ماهی نیاز است که بین 80 تا 95 میلیون هزینه نیاز دارد.

طول دوره تولید شش تا هشت ماه است و طی این مدت برای تولید هر کیلو‌گرم ماهی آماده فروش ۴/۱ کیلو‌گرم غذا مصرف می‌شود که در حال حاضر بین ۴۸۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان در بازار قیمت دارد بنابراین برای کل تولید در یک سال حدود ۲۸ تن غذا مصرف خواهد شد که چیزی نزدیک  به ۱۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان سرمایه باید صرف این کار شود. پس از آن فروش تقریبا به روز شده و تامین سرمایه و منابع مالی مورد نیاز دیگر بدون مشکل پیش می‌رود. یک استخر مجهز و مناسب با طرح سودآور تقریبا تولید ۲۰ تن در سال را در نظر می‌گیرد که سالیانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان فروش در نظر گرفته می‌شود. به این صورت با در نظر گرفتن هزینه‌های ذکر شده سودآوری مجموعه را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌توان تخمین زد.»

کاربران گرامی! ممنون از اینکه دیدگاه های باارزش خود را با ما در میان می گذارید. ضمناً آمادگی خود را برای پاسخگویی به سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات اعلام می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *