افراد زیادی تمایل به کشت گل نرگس در گلدان یا باغچه منزل خود دارند، برای کشت گل نرگس باید پیاز آن را تهیه کنید و این گل بذر ندارد.  فروشگاه اینترنتی انبردست در این زمینه ید طولایی دارد و پیاز گل نرگس در بسته بندی 4 عددی تهیه کرده است و این پیازچه ها دارای اندازه های مختلف کوچک و بزرگ هستند که میتوانید آنها را به راحتی در باغچه های کوچک و یا حتی گلدان های معمولی منزل خود کاشته و پرورش دهید.

برای خرید به سایت انبردست بروید و از انجا خرید کنید

ورود به فروشگاه انبردست

درباره گل نرگس: گل نرگس گیاهی با گل های خوشبو و سفید رنگ است که پیاز های آن به شکل ورقه های فلسی و مطبق است. پیاز گل نرگس میتواند تا سالها بدون نیاز به کشت مجدد رشد کرده و گل دهد. گل نرگس نیز معمولا سفید است، اما بسته به شرایط محیطی گاهی زرد، گاهی نارنجی و گاهی کمرنگتر و پر رنگ تر هستند. برگ های گیاه نرگس به صورت صاف بوده که گاها شیاردار رشد میکنند و در طول ساقه قرار میگیرند. گل های نرگس نیز به اندازه های مختلفی به وجود می آیند. در میان صدها گل، گل نرگس آسانترین و ساده ترین گل برای پرورش است که حتی افرادیکه باغبانی نکرده اند به راحتی میتوانند آن را کاشته و پرورش دهند.

پیاز گیاه نرگس سمی و زهرآگین است پس دقت کنید آن را دور از دسترس اطفال قرار دهید، حتی برگ های نرگس هم سمی است و فقط برخی حشرات میتوانند از آن تغذیه کنید، پس اگر گل نرگس را در منزل میکارید مواظب باشید دور از دسترس اطفال باشد. گل نرگس در اکثر استان های ایران کشت میشود، حتی یکی از معروفترین آنها گل نرگس شیراز می باشد که به دلیل رایحه مطبوع و بیشتر آن نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار مشهور و از جمله گل های صادراتی معروف است. پیاز گل که برای شما ارسال میگردد نیز از پیاز گل نرگس شیراز است. همچنین گون های گل نرگس متفاوت است، که معروفترین آن همان گل نرگس شیرازی است که پیاز آن را عرضه کرده ایم.

جالب است بدانید که ربته اول کاشت گل نرگس در ایران به منطقه ای در استان فارس به نام جره و بالاده می باشد که همین باعث معروف شدن به گل نرگس شیرازی گردیده است. بعد از شیراز، گل نرگس نیز در دیگر شهرها مانند بهبهان، حفر و خراسان جنوبی هم به صورت پراکنده کشت میشود. علاوه بر موارد فوق که به صورت کشاورزی انجام میشود، در برخی نواحی ایران نیز گل نرگس به صورت خودرو میروید که گردشگران زیادی را جذب میکند، پیاز این گل های خودرو هرساله بر جای مانده و در فصل زمستان گل های آنها محیطی زیبا و معطر را ایجاد میکنند.

درباره گل نرگس:

گل نرگس در اکثر شهرهای استان فارس کشت میشود که نمونه های آن شهرهای سرمشهد، کازرون، بلبلک، جره و… می باشد. نرگس به دلیل زیبایی فوق العاده و عطر یا رایحه ای مطبوع شهرت جهانی دارد، حتی در سال 1992 میلادی یعنی در پایان قرن 19 میلادی در جشنواره گل هلند توانست رتبه یک را دریافت کند. در ایران نیز گل نرگس طرفداران زیادی در بین همه قشرهای جامعه دارد.

پیاز نرگس نیز تا حدود 40 سانتیمتر رشد میکند و ساقه های گل آن نیز به 4 تا 7 عدد میرسد که زمان گل دهی آن فصل زمستان است، گل های نرگس استان فارس حدود 50 روز در ماه های دی و بهمن به بار مینشینند.

طریقه و نحوه کاشت بذر یا همان پیاز گل نرگس:

بعد از خرید پیاز گل نرگس باید آن را در فاصله زمانی بین مردادماه تا نهایت آبان کشت کرد. پیاز گل نرگس در بسته بندی 4 عددی برای شما ارسال میگردد، میتوانید هر پیاز را در یک گلدان بکارید، یا اگر میخواهید در باغچه بکارید باید فاصله بین آنها حداقل 15 سانتی متر باشد. یک خاک مخصوص گلدان تهیه کنید و در گلدان بریزید، بعد هر دانه پیاز را در عمق 8 تا 10 سانتیمتری خاک بگذارید( اگر پیازهای شما جوانه زده است بهتر است کمی نوک جوانه از خاک بیرون باشد). میتوانید کمی کود به خاک اضافه کنید و همچنین میزان آبدهی به پیازها نباید زیاد باشد، در واقع گل نرگس یک گیاه دیم است و به آب زیادی نیاز ندارد. اگر خاک شما مرغوب باشد میتوانید در هفته تا یک بار به آن آب دهید.

دقت کنید که گل نرگس نیاز به هرس کردن ندارد و نباید برگ های گیاه را قطع کنید که باعث ضعیف شدن آن میشود، اما بعد از گلدهی میتوانید برگ ها را قطع کنید و بعد از مدتی که گلها پژمرده شد میتوانید گلها را هم قطع کنید. پیازها را از باغچه یا گلدان خارج نکنید تا سال بعد رشد کرده و به گلدهی برسند.

بعد از گلدهی نرگس، نیاز آن به آب کمی بیشتر میشود، در نتیجه اگر خاک گلدان خشک است بهتر است آن را آبیاری کنید. اگر میخواهید پیاز ها را تکثیر کنید، بعد از پایان گل دهی آنها را از باغچه خارج کرده و در محیط خشک و بدون نور نگه داری کنید. قبل از کاشت مجدد پیازهایی را که نرم یا حالت اسفنجی پیدا کرده اند دور بریزید. اگر گلدان شما خیلی کوچک باشد و یا خاک آن نامناسب باشد گیاه بعد از رشد برگ ها به گلدهی نرسیده و رشد آن متوقف میشود. اما در یک خاک مرغوب و مناسب خیلی سریع رشد کرده و در مدت کوتاهی به گلدهی میرسند.

گل نرگس در برابر سرما مقاوم است و عرضه گل نرگس در خیابان ها، گل فروشی ها، سر چهاراه ها و دستفروشی ها نوید فرا رسیدن بهار را میدهد.

نکته: در زمان کاشت همه پیاز را زیر خاک نگذارید، بهتر است قسمت نوک آن کمی از خاک بیرون باشد( حدود 1 سوم بیرون از خاک باشد) تا دچار فرسودگی و خرابی نشود.

گل نرگس را در چه محل های میتوان کاشت:

گل نرگس گیاهی مقاوم به برودت دما تا حدود 14 درجه سانتی گراد است که در فصل زمستان به گلدهی میرسد، پیاز آن در اعماق خاک کشت میشود و همین باعث میشود سرما به ریشه آن نرسیده و در برابر سرما مقاوم تر باشد. همانطور که توضیح داده شد در اکثر نقاط ایران پیاز یا همان بذر گل نرگس کشت میشود، اما شهرهایی که دارای زمستان متعادلتری هستند بازدهی بیشتری در پرورش نرگس دارند.

برای کشت گل نرگس حتما نیاز به زمین یا باغ های وسیع ندارید، میتوانید در باغچه منزل خود چند پیاز نرگس بکارید، یا حتی اگر باغچه ندارید میتوانید یک گلدان با مقداری خاک مرغوب تهیه کرده و پیاز نرگس را در آن بکارید تا در فصل زمستان به گلدهی برسد.

اگر میخواهید به طور گسترده اقدام به گشت و پرورش گل نرگس بپردازید، نیاز به مقدار زیادی پیاز خواهید داشت که میتوانید به صورت کیلویی آن را تهیه کنید و همچنین نیاز به مزارع وسیع برای کشت دارید. اگر شهر محل سکونت شما دارای بارندگی مناسب است، حتی برای کشت نرگس نیاز به چاه آب هم نخواهید داشت و میتوانید این پیاز را که به صورت دیم کشت میشود در مزارع خود بکارید. از مزایای کشت گل نرگس این است که هرساله نیاز به شخم زدن زمین و مراجل کاشت مجدد نداشته و تا سالها پیاز کاشت شده میتواند به ثمردهی برسد.

بیشترین مناطق تحت کشت گل نرگس در ایران شهرهای استان فارس است که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در فصل زمستان برای کاشت بذر گل نرگس مناسب شده است و کشاورزان به این شغل مشغول هستند.

نکات مهم در نگهداری و کاشت پیاز نرگس:

بعد از تهیه پیاز بهتر است آن را در فصل پاییز بکارید، اگر تمایل ندارید که فورا پیاز را بکارید بهتر است آنها را در یخچال نگهداری کنید. گلدانی که برای کاشت پیاز تهیه میکنید بهتر است بزرگ باشد تا با ریختن خاک در آن سنگین شده و وقتی گیاه به شکوفه دهی رسید در اثر سنگینی گلدان واژگون نشود. در زمان کاشت از آبیاری زیاد گلدان پرهیز کنید چراکه پیاز باید خشک شود تا له و پلاسیده نگردد.

اندازه گلدان نیز باید بزرگ باشد و قطر گلدان حداقل 8 سانتیمتر باشد، همچنین عمق گلدان باید حداقل 20 سانتیمتر باشد تا پیاز بتواند به خوبی در آن ریشه بزند.

قبل از کاشت پیاز، ریشه آن را در مقداری آب ولرم به مدت 120 دقیقه قرار دهید، دقت کنید که تمام پیاز را در آب نیاندازید. قرار دادن ریشه در داخل آب باعث میشود که رشد پیاز شروع شده و بعد گلدان را تا نیمه پر از خاک کرده و پیاز را رو به سمت بالا در آن گذاشته و بعد مجدد روی آن خاک بریزید. قسمت نوک پیاز را بیرون خاک قرار دهید. همچنین گلدان را در محلی گرم و در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور خورشید باعث رشد بیشتر پیاز میشود و در فصل زمستان به گلدهی بیشتری میرسد.

نکته 2: تا زمانیکه ساقه شروع به رشد نکرده است به گلدان آب ندهید، حدودا تا دو هفته بعد از کاشت پیاز طول میکشد تا ساقه شروع به رشد کند.

بعد از اینکه رشد گیاه شروع شد هرزمان که متوجه خشک بودن خاک آن شدید بهتر است کمی آب ( حدود 2 تا 3 لیوان) به آن بدهید. میتوانید با کود دهی به گلدان به رشد آن کمک کنید، همچنین در صورت خم شدن گیاه میتوانید یک چوب نازک کنار ساقه گیاه گذاشته و با بستن برگ ها به آن آنها را صاف کنید.

نکته 3: در میان صدها مدل گلدان، میتوان گفت گلدان های سفالی یکی از بهترین ها برای کاشت گل نرگس هستند، گلدان های سفالی دارای دو نمونه ساده و طرح دار هستند. وقتی گل نرگس شما به شکوفه دهی رسید بهتر است برای طولانی تر شدن میزان ماندگاری شکوفه ها آن را از زیر تابش نور مستقیم بردارید.

همچنین اگر میخواهید پیاز را در یخچال نگهداری کنید، در صورتیکه سیب در یخچال شما باشد باعث میشود پیاز نرگس در اثر واکنش های شیمیایی بی بار شده و شکوفه ندهد. اگر دمای هوای بیرون از اتاق سرد باشد پیازها به خوبی رشد نخواهد کرد و بهتر است گلدان خود را به داخل ببرید، دمای مناسب کاشت گل نرگس حدود 20 درجه سانتیگراد و بیشتر است.

خرید پیاز گل نرگس شیرازی در بسته 4 عددی

میتوانید با تهیه این پیازها در منزل خود اقدام به کاشت گل نرگس کنید، پیاز گل نرگس در بسته بندی 4 عددی برای شما ارسال میشود و پیازها به طور کامل از لحاظ خراشیدگی و بریدگی بررسی میشوند، همچنین پیازها دارای اندازه های کوچک و بزرگ هستند که بسته ارسالی شامل ترکیبی از پیازهای کوچک، متوسط و بزرگ است. بهتر است پیازهای بزرگتر را در گلدان های بزرگر بکارید و پیازهای کوچکتر را اگر گلدان بزرگ ندارید در گلدان کوچک میتوان کشت کرد، اما هرچه گلدان بزرگتر باشد به رشد گیاه بیشتر کمک میکند.

گل نرگس را میتوانید در باغچه منزل خود و یا در داخل گلدانی بکارید و آن را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید، بعد از شکوفه دهی پیشنهاد میشود گلدان را در مقابل نور مستقیم قرار ندهید تا شکوفه ماندگاری بیشتری داشته باشد، همچنین بعد از گلدهی میزان آب دادن به گیاه را بیشتر کنید.

در میان صدها گل زیبا که میتوانید اقدام به کشت آن در منزل کنید، یکی از بهترین گل ها گل نرگس است که علاوه بر زیبایی نیز دارای رایحه ای معطر و خوشبو است که همین موارد باعث شهرت جهانی نرگس شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *