طرح پرورش میل ورم:افزایش سریع جمعیت انسانی، زنگ خطری است که هشدار قحطی و فقر در آینده را می‌دهد. عده‌ای از متخصصین علم تغذیه، جامعه شناسی و… معتقدند «منطقی‌ترین راه برای تأمین نیازهای غذایی بشر خصوصاً در کشورهای محروم، استفاده از تمام امکانات و منابع غذایی موجود است. این محققین حتی به وجود مزارعی برای پرورش حشرات خوراکی هم اشاره دارند و به دلایل بسیاری این کار را عاقلانه‌تر از پرورش دام می‌دانند:
– نخست آنکه این جانوران برای رشد و تولید مثل به مواد غذایی زیادی نیاز ندارند (حجم غذای گاو را با کرم مقایسه کنید).
– دوم اینکه برای رشد و پرورش این موجودات فضای زیادی لازم نیست. (محل زندگی و فضای اشغال شده توسط یک گوسفند و موریانه تا چه حد قابل مقایسه هستند؟)
– سرعت تخم ریزی و رشد حشرات به هیچ عنوان با زاد و ولد پستانداران و پرندگان تأمین کننده غذای انسان قابل مقایسه نیست (رشد یک بره را با تعداد تخم‌ها و سرعت رشد در سوسک مقایسه کنید).
– این گروه از جانوران به تعداد فراوان و گونه‌های مختلف در دسترس بشر هستند.
– و با کمال تعجب عده‌ای معتقدند بسیار بسیار خوشمزه‌تر از گوشت حیواناتی چون مرغ، ماهی، گوساله و گوسفند است.

طرح پرورش میل ورم
طرح پرورش میل ورم
ارزش غذایی حشرات

بر اساس گزارشهای جهانی غذادر حال حاضر ۴۴ نوع حشره خوراکی در جهان استفاده می‌شود. منابع غنی پروتئین، روی و آهن و ویتامین و املاح محسوب و این گروه با داشتن پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و آهن و ویتامین B منبع با ارزشی به حساب می‌آیند. در حال حاضر در برخی مناطق آفریقایی برای مبارزه کمبود با ویتامین B سوء تغذیه کودکان، از نوعی کرم خوراکی خشک شده آرد تهیه و به غذا افزوده می‌شود. همچنین از آرد ذکر شده برای تغذیه زنان باردار یا بیمار و همچنین کسانی که کم خونی دارند (به جهت میزان بالای آهن، کلسیم و پروتئین) استفاده می‌شود. به طور کلی حشرات از نظر میزان انرژی در مقایسه با سویا، ذرت، عدس، گوشت و حبوبات منبع مناسب‌تری هستند.
– در بعضی مناطق دنیا، برخی حشرات بسیار گران هستند. مثلاً در هندوستان غذایی که از کرم ابریشم تهیه می‌شود گران‌تر از ابریشم تولیدی توسط کرم است.
– در برخی رستوران‌های مکزیک یک پرس لارو پروانه بسیار گران است.
– مصرف کنندگان چینی فقط سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای خوردن نوعی مورچه هزینه می‌کنند.
– کنسروهای گران قیمتی از حشرات در برخی کشورها مانند مکزیک و ژاپن تهیه و صادر می‌شود.

طرح پرورش میل ورم

حشرات در کشورهای مختلف

در بسیاری از نقاط دنیا به این مخلوقات کوچک به عنوان منبع با ارزش نگاه می‌شود. آفریقایی‌ها کرم، ملخ، موریانه و مورچه را منبع غنی از پروتئین می‌دانند.
ژاپنی‌ها به پرورش کرم ابریشم به عنوان یک منبع غذایی توجه دارند و مکزیکی‌ها، سال‌های سال است که حشره می‌خورند.
پسران در این کشور از شکار ملخ‌ها لذت می‌برند، به سوسک‌های درختی مانند یک هله هوله نگاه می‌کنند (خوراکی مشابه چیپس یا پفک و…) و با حشرات آبی، غذایی خوش عطر و بو به همراه پیاز و سیر و فلفل و قارچ می‌پزند و تخم نوعی مورچه قرمز رنگ را در سالاد مخصوص می‌ریزند و با لذت می‌خورند! آن‌ها از پروانه‌های کوچکی که در اطراف شعله آتش به زمین می افتند به همراه نمک نوعی چیپس تهیه می‌کنند که ۱۰۰ گرم آن حاوی ۶۰-۳۷ گرم پروتئین و ۳۳-۴ گرم چربی است (پروتئین و چربی معادل با ۱۰۰ گرم گوشت قرمز) حتی برخی حشراتی که مصرف می‌کنند کلسیم و فسفری معادل با تخم اردک دارند.
– در الجزایر بومیان یک منطقه از این کشور از پخت ملخ در آب نمک و خشک کردن آن در آفتاب خوراکی خوشمزه تهیه می‌کنند.
– ژاپنی‌ها چندین نوع غذا از حشرات تهیه می‌کنند که لیست برخی از آنها که در رستوران‌های این کشور یافت می‌شود عبارتند از:
لارو زنبور معمولی _ Hachi-no-ko
لارو حشرات آبی _ zaza-mushi
ملخ سرخ شده مزارع برنج – inago
جیرجیرک سرخ شده – semi
پروانه ابریشم سرخ شده – sangi
– مردم نیجریه و غرب آفریقا نیز از جیرجیرک، بید، ملخ، کرم و لارو شپش درختی و سوسک برای تهیه غذا استفاده می‌کنند. آن را زیر منبع نور یک کاسه آب قرار می‌دهند و حشراتی که به دور نور پرواز می‌کنند و سپس داخل آب می افتند را جمع کرده برای تهیه غذا استفاده می‌کنند و معتقدند ملکه حشرات از سایر افرادگروه خوشمزه‌تر است.
آن‌ها جیرجیرک‌ها را از تونل‌های خاکی جمع می‌کنند و سپس بر روی آتش سرخ کرده اجزای اضافی داخل شکم آنها را بیرون کشیده و سپس می‌خورند. ملخ‌ها را نیز مانند جیرجیرک می‌خورند، گرچه برخی از کشاورزان این منطقه ملخ را خام می‌خورند. در برخی نقاط این کشور از نوعی کرم درختی هم پس از خشک شدن برای تهیه سوپ سبزیجات استفاده می‌کنند و با کمال تعجب لارو سوسک را نیز از آشغال‌ها، زباله‌ها، فاضلاب یا کود می‌گیرند و پس از جدا کردن قسمت پایین شکم که روده‌هاست، سوسک را می‌شویند و آن را کاملاً سرخ کرده و می‌خورند. البته خیلی از آنها این غذا را به علت آنکه از نقاط کثیفی تهیه می‌شود نمی‌خورند.
– تایلندی‌ها از زنبور عسل، حشرات آبی، مورچه، ملخ و آخوندک می‌خورند.
– مردم اندونزی هم از طرفداران سرسخت سنجاقک‌ها هستند و غذای لذیذی را با آن تهیه می‌کنند. از زبان کسانی که حشره خورده‌اند بشنوید که:
– بید سرخ شده طعم «بادام» می‌دهد.
– حشرات آبی مزه نعناع دارند.
– نوعی از مورچه‌های برگ خور طعم «گردو» دارند و نوعی دیگر از مورچه مزه هندوانه می‌دهد.
– پیله کرم ابریشم مزه‌ای شیرین و خامه‌ای دارد.
-حشراتی که بخشهای رنگارنگی دارند اغلب طعم نامطبوعی دارند و سمی هستند.
-حشرات تیره‌تر کمتر سمی هستند (البته قانون کلی نیست) و البته خوشمزه‌تر.

طرح پرورش میل ورم

طرح پرورش میل ورم

پرورش حشرات در ایران

ایران کشوری است که نعمتهای زیادی دران است ولی ما قدران را نمی‌دانیم هم اکنون ملخ مراکشی و یا دیگر نژادهای ملخ که در حال حاضر به عنوان یک افت محصوب می‌شود جزو غذاهای گران امریکایی‌ها و اروپایی‌ها حساب می‌شود، پرورش ملخ به صورت صنعتی در ترکیه تبدیل شده است.بهای هر وعده غذایی که با ملخ پخت می‌شود در اروپا و آسیا بین بیست تا پنجاه دلار است.از ملخ‌های صادراتی ترکیه همچنین به عنوان غذای پرندگان و حیوانات خانگی استفاده می‌شود.

ملخ
ملخ


بهای هر ملخ پرورشی بین سه تا هفت سنت است.پرورش دهندگان ملخ در ترکیه به منظور تأمین غذای مورد نیاز ملخ‌ها، مزارع ذرت، گندم و جو ایجاد کرده‌اند.
از پانصد نوع ملخ در جهان، نوعی که در صحرای مصر زندگی می‌کند در ترکیه پرورش داده می‌شود.
آلمان، اتریش، هلند، سوئیس و فرانسه اصلی‌ترین مشتریان ملخ زنده هستند
ترکیه کشور همسایه ما که کشور مسلمانی است جزو بزرگترین صادر کنندگان ملخ دنیا می‌باشد ودر صورتی که تقریباً هیچ مصرف داخلی ندارد می‌بینیم قطبی از این صنعت درامده است. باید از منابع بلااستفاده کشور استفاده کرده و باعث پیشرفت و ارز اوری کشور بشویم.
میل ورم‌ها کرم نیستند بلکه لارو نوعی سوسک بنام سوسک تاریکی (darkling beetle) هستند (به آن‌ها کرم آرد هم گفته می‌شود) که فاقد هر گونه انگل و بیماری می‌باشند و یکی از بهترین مکمل‌های غذایی بصورت زنده و خشک شده توسط گروه میلورم برای هم وطنان عزیز به تمام نقاط ایران عرضه می‌شوند. میل ورم زنده یک رژیم غذایی بسیار خوب برای خزنده‌ها، ماهی‌ها، جوندگان و پرندگان محسوب می‌شود. این کرم‌های زنده سرشار از پروتئین هستند و نگهداری آنها بسیار آسان است. اندازه کوچک میل ورم‌ها برای خزندگان کوچک و پرندگان جوان به عنوان یک مکمل غذایی بسیار ایدآل است، مخصوصاً برای خزندگان جوانی که اشتهای سیری ناپذیری دارند. اما نکته قابل توجه این است که نباید به عنوان غذای اصلی یا جزء رژیم اصلی غذایی برای حیوانات خانگی در نظر گرفته شوند. یک روش برای تغذیه جانوران از میل ورم زنده این است که منتظر بمانید تا میل ورم‌ها پوست اندازی کنند (بعد از پوست اندازی به رنگ روشن درمی آیند) و بعد از این کرم‌های میل ورم تازه را به خزندگان، پرندگان و … تغذیه کنید. این باعث می‌شود که هضم کرم برای جانوران راحت‌تر صورت گیرد. همچنین شفیره کرم میل ورم هم برای جانوران بسیار مفید و هضم راحت‌تری را در پی دارد.
خزندگان باید حداقل 5 تا 7 نوع از غذای زنده برای تعادل رژیم غذایی و سلامت خودشان استفاده کنند. از این رو میل ورم زنده می‌توانند برای افزایش تنوع به عنوان یک مکمل غذای زنده بصورت یک روز در میان در رژیم غذایی حیوانات خانگی شما قرار گیرد، اما نه بصورت جزء اصلی تفذیه زنده.
گروه هیدروفارم، میل ورم‌ها را در سبوس گندم و جو دوسر (جو پرک شده) پرورش داده و از سبزیجات تازه (هویچ، کرفس، کلم پیچ، کاهو، سیب زمینی) برای تأمین ویتامین و آب بدن میل ورم‌ها استفاده می‌کند. برای اینکه میل ورم‌های خریداری شده بعد از چند روز نگهداری تبدیل به شفیره نشوند می‌توانید آن‌ها را در دمای 10 درجه سانتی گراد فریز کنید، بدین ترتیب آنها به مدت 7 تا 9 هفته بصورت لاروی باقی می‌مانند.

طرح پرورش میل ورمطرح پرورش میل ورم:

موارد مصرفی کرم میل ورم

کرم میل ورم برای مصرف غذای پرندگان: غذای کاملاً طبیعی و مقوی با پروتئین بسیار بالا برای پرورش و رشد انواع قناری، بلوبردها، سهره‌ها، بلبل هزار دستان، سینه سرخ‌ها، سارها، توکاها، الیکایی‌ها، صعوه جنگلی، توکای سیاه، چرخ ریسکها، دارکوب‌ها، شانه بسر، جغد، کوکو، بلبل خرما، شاهین، دلیجه، زردپره، زنبور خوار گلوخرمایی، آبچلیک، خروس کولی، چرخ رسیک بزرک، کمرکلی، گنجشک، دم جنبانک، چکاوک، چکچک، سنگ چشم، طرقه، کبک، سهره آواز خوان، سهره قناری، انواع گونه از سهره، انواع گونه از قناری، انواع گونه فنچ، بلبل خالدار، جوجه‌ها، بوقلمون، مرغ شاخدار، قرقاول بزرگ، بلدرچین، اردک خانگی، مرغ خانگی، پرندگان کوچک مثل فنچ‌ها.
کرم میل ورم برای مصرف غذای طیور: امروزه بسیاری از پرورش دهندگان طیور از این کرم‌ها برای کیفیت و شادابی طیور خود استفاده می‌کنند. ازانجای که این کرم‌ها خود از سبوس، جو، سویا، تغذیه می‌نمایند بهترین مکمل غذایی برای پرورش مرغ، بوقلمون، بلدرچین و … می‌باشند که نتیجه آن رشد پرنده و تولید گوشت کاملاً طبیعی و باکیفیت می‌باشد.

لاروهای سوسک میلورم
لاروهای سوسک میلورم

طرح پرورش میل ورم:

تهیه طرح توجیهی بر اساس آخرین دستورالعملهای سازمانی و بانکی. 🙂

در صورتیکه نیاز به طرح توجیهی در حوزه صنایع کشاورزی و دامپروری دارید کارشناسان ما طرح مدنظرتان را بر اساس آخرین ضوابط و بر اساس داده های روز و مشخصات و مختصات مدنظرتان، تهیه مینمایند. کرم میل ورم برای مصرف غذای انواع ماهی‌ها: میل ورم‌ها غذای فوق العاده پرانرژی و با پروتئین باکیفیت برای پرورش ماهی‌های گرم سیری و سرد سیری و همچنین ماهی‌های آکواریومی و گوشت خوار محسوب می‌شوند. از جمله (قزل آلا، اسکار، فرانتوزا، سیچلاید، انواع گونه از سیچلاید، فلاور، فلاور هورن، کوی، آروانا، پیرانا، دسیکس، پنکوسی، چاقو ماهی، دالر، فیل ماهی، کوپی، کت فیش، باراکودا، فایتر و …)کرم میل ورم برای مصرف طعمه برای ماهیگیران و صیادان: میلورم ها مهم‌ترین طعمه برای نشیمن گاه پرندگان، ماهی قزل آلا، کپور، کفال، آرنج، سفید، ماهیان گرم سیری و سردسیری محسوب می‌شوند.
کرم میل ورم بهترین غذا برای انواع لاک پشت‌ها (لاکپشت های آبزی از تمام گونه‌ها)، خزنده‌ها، انواع انول ها، اژده های ریش دار، آفتاب پرست ها، جکوها، قورباغه‌ها، وزغ‌ها، سمندرها، نیوت ها و …
کرم میل ورم غذای محبوب انوع پستانداران کوچک مثل موش‌ها، موش کور، موش صحرایی، مارموست ها، خفاش‌ها، رت ها، پستانداران حشره خوار و جنبنده خوار
کرم میل ورم غذایی برای عقرب‌ها و مانتیس ها، صد پاها، عنکبوت‌ها و …
طرح پرورش میل ورم

میزان سرمایه مورد نیاز جهت پرورش میل ورم

بودجه: زیر 100 میلیون تومان
نرخ برابری دلار: 50000 ریال
تعداد سال ساخت: 6 ماه
سرمایه ثابت: 600 میلیون ریال
سرمایه در گردش: 120 میلیون ریال
سرمایه کل: 720 میلیون ریال
نرخ بازدهی طرح: 45 درصد

حمایت از سایت نیازمندیهای ایران آمودریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *