آموزش گام به گام مهم ترین نکات پرورش بچه ماهی برای گرفتن بهترین نتیجه

رادین17 اسفند 1397 خواندن این مطلب 4 دقیقه زمان میبرد

پرورش بچه ماهی

در بیشتر موارد پرورش دادن بچه ماهی بسیار آسان است. یک ماده تنها میتواند بیش از 100 بچه ماهی تولید کند. آنها رنگ های متنوعی دارند و در اجتماع گسترده با دیگر ماهی ها زندگی میکنند. قبل از شروع کار، خودتان و مخزن تان را آماده کنید.

1- یک محیط پرورش مناسب برای بچه ماهی ها ایجاد کنید

1-اجازه دهید که ماهی ها با هم جفت گیری کنند

ماهی های نر باله های بزرگتری دارند و همچنین پررنگ تر هستند. برای ترکیب ماهی ها در یک مکان باید یک نر به ازای چند ماده وجود داشته باشد. برای زوج شدن ماهی ها، باید نر را زیر ماده ببینید. اگر جفت گیری آنها موفق باشد، بچه های آنها بعد از 3 تا 5 هفته به دنیا می آیند.

2-قبل از شروع تولد، ماهی ماده را از آکواریوم خارج کنید

اگر ممکن است ماهی ماده را در مخزن دیگری قرار دهید. ماهی نر اغلب ماده ها را دنبال میکند و میخواهد که جفت گیری بیشتری داشته باشد و این باعث میشود که به حاملگی فشار وارد شود. با بزرگ شدن شکم ماهی، شما میتوانید حاملگی را تشخیص دهید. با جدا کردن ماهی از آکواریوم میتوان از بچه ماهی ها هم محافظت کرد.

3-ماهی ماده را دوباره به آکواریوم برگردانید

ماهی ماده ممکن است که بچه هایش را بخورد، پس برای در امان ماندن بچه ها، او را به جای اولش برگردانید؛ اما تقریبا ماهی یکبار، ماهی ماده باید دوباره جدا شود چون این ماهی میتواند تخم های بارور شده را برای تقریبا نیمی از سال حفظ کند.

2-از بچه ماهی ها محافظت کنید

1-بچه ماهی را غذا دهید

از غذایی که برای تغذیه ی ماهی ها استفاده میکنید، برای بچه ماهی ها هم استفاده کنید. ابتدا باید از غذاهای ریز شده-رنده شده- استفاده کنید. از غذاهایی که میتوانید استفاده کنید میتوان به انواع کرم ها-به عنوان بهترین منبع غذا، میگوی یخ زده یا زنده-به عنوان غذای ترجیحی، یا حتی جلبک-غذای اصلی آنها در طبیعت- اشاره کرد.

2-صبرکنید تا ماهی ها بالغ شوند

حدود 2 ماه طول میکشد تا بتوان ماهی های نر و ماده را از هم تشخیص داد و جدا کرد. وقتی اندازه ی آنها 2 برابر شد، احتمالا بردن آنها به تانک اصلی در کنار بقیه ی ماهی ها ایمن خواهد بود.

3-ماهی های نر و ماده را از هم جدا کنید

وقتی که جنسیت ماهی ها را تشخیص دادید، باید مطمئن شوید که زاد و ولد بیشتری اتفاق نیفتد. زاد و ولد درواقع بین برادران و خواهران اتفاق می افتد. قبل از 8 هفتگی که ماهی ها به بلوغ جنسی میرسند، نر و ماده را از هم جدا کنید.

3-مقدمات مناسب را برای پرورش ماهی ها فراهم کنید

1-یک آکواریوم ماهی خریداری کنید

شما به آکواریومی نیاز دارید که بین 56 تا 113 لیتر آب در خود نگه دارد. به طور کلی ماهی ها با محیط بزرگتر و جای بیشتری برای شنا کردن، بهتر هستند. آکواریوم های کوچک موجب ایجاد مشکلاتی میشود مانند محیط کوچکتر مانع فرار ماهی ها از دست ماهی های مهاجم میشود که این باعث ایجاد فشار و استرس میگردد. همچنین تمیز کردن آن مشکل است که موجب ایجاد بیماری میشود.

2-چیزهای تزیینی در اکواریوم قرار دهید

از وسایلی مانند سنگ، فیلترهای هوا و دکورهای ماسه ای استفاده کنید. به طور کلی ماهی ها باید فضای کافی برای شنا کردن بصورت آزادانه داشته باشند اما همچنان فضای کافی برای پنهان شدن از دست ماهی های جنگجو را هم داشته باشند. اگر مکان های کمی برای پنهان شدن وجود داشته باشد، به ماهی فشار وارد میشود.

3-گیاهان آبی در بستر آکواریوم قرار دهید

بستر اکواریوم باید مواد مغذی مورد نیاز برای هر گیاهی که در آکواریوم است فراهم کند. بطور کلی باید از دو سطح تشکیل شده باشد:

لایه ی اول باید 4 سانتی متر از یک ماده ی محکم مانند ماسه، ریگ یا سنگ ریزه باشد و لایه ی زیری باید 2-4 سانتی متر غنی از مواد مغذی باشد.

4-تانک را تا نزدیک سر آن از آب پر کنید

آکوریوم را تا حدی پر کنید که حدود 4 سانتی متر از آن خالی باشد. دمای آب باید 25-27 درجه ی سانتی گراد باشد. در اینحالت ماهی راحت است، مانند اینکه در آب های گرمسیری قرار گرفته باشد. آکواریوم را بیش از حد از آب پر نکنید و آب سرد در آن نریزید.

5-از نمک های آکواریوم خودداری کنید

بعضی از ماهی ها به آب شور و بعضی دیگر به آب شیرین نیاز دارند.

6-یک فیلتر مطابق با دستورالعمل نصب کنید

در نهایت آب باید یک PH نسبتا خنثی بین 7 و 8 داشته باشد. بعضی کارشناسان افزایش PH تا 8.4 را هم پیشنهاد میکنند، بعد از اینکه تانک پر شد، تنظیم فیلتر و آب ضروری است.

7-قبل از ریختن ماهی ها در آب، اجازه دهید که آب چرخش داشته باشد

بهتر است قبل از ریختن ماهی ها اجازه دهید که آب بچرخد، چون فاقد باکتری های مفید است و این باعث میشود که ماهی ها نسبت به بیماری ها حساس شوند.

8-انتخاب کنید که چه تعداد ماهی میخواهید

به طور کلی تناسب مناسب برای ماهی ها، 10 گالن به ازای 2 ماهی است. ماهی باید فضای کافی برای شنا کردن و فرار کردن از دست شکارچیان را داشته باشد. اگر فضای شما کمتر است، یک آکواریوم بزرگتر انتخاب کنید.

9-ماهی هایتان را خریداری کنید

به مغازه بروید و ماهی نر و ماده بخرید. از آنجایی که انواع مختلفی از ماهی ها وجود دارد، پرورش دادن آنها آسان است و همه ی نر و ماده ها میتوانند با هم زاد و ولد کنند. از فروشنده بخواهید ماهی های نر و ماده را به شما نشان دهد یا خودتان آنها را تفکیک کنید.

10-ماهی ها را به آکواریوم منتقل کنید

کیسه ی ماهی هایی که خریداری کرده اید را برای 10-15 دقیقه در اکواریوم قرار دهید. تا با آب هم دما شود. سپس ماهی ها را از درون کیسه، مطابق با شکل بالا به آکواریوم انتقال دهید. کیسه را بطور ناگهانی در آکواریوم خالی نکنید. قبل از اضافه کردن ماهی های جدید به آکواریوم، ماهی های دیگر را غذا دهید تا فکر نکنند که ماهی های جدید غذا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *