پرورش پرسود دومین ماهی پرورشی پرطرفدار جهان

پرورش توام میگوی وانامی و ماهی تیلاپیا نیل
پرورش توام میگوی وانامی و ماهی تیلاپیا نیل

پرورش ماهی تیلاپیا از جمله تولیدات پر سود آبزیان در کشور است که توسط مجری طرح تیلاپیا سازمان شیلات وزارت جهاد کشاورزی، هدایت می شود. برنامه این مجوعه، تولید ماهی تیلاپیا در مناطق مرکزی کشور در ایران عصر ۱۴۰۰ است. فرانسه، انگلیس و ایتالیا، از جمله وارد کنندگان عمده ماهی تیلا پیا در اروپا بوده و به عنوان یک ماهی پرورشی سود ده محسوب می شود. تیلاپیا، دومین ماهی پرورشی جهان بعد از کپور ماهیان به شمار می رود.

شایعات درباره مضر بودن مصرف این ماهی، مطلقا صحیح نیست. جنس تیلاپیا از اعضای خانواده سیکلید واز راسته سوف ماهیان است که دارای بدنی مستطیلی شکل بافلس های ریز هستند

مهمترین مزایای ماهی تیلاپیا، رشد سریع، مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از شرایط زیست محیطی، مقاومت نسبت به بیماری ها، تحمل بالا در برابر کیفیت پایین آب و تغذیه از مواد غذایی کم ارزش است.

تیلاپیلا در ایران به صورت فیله منجمد وارد می شود و بازار خوبی دارد.در سال ۲۰۱۵ طبق اعلام فائو، بیش از  ۹ هزار تن فیله منجمد ماهی تیلاپیلا به کشور وارد شده و میلیون ها دلار ارز از ایران خارج شده است. همان طور که در بالا گفتیم، تیلاپیلا پس  از کپور، دومین ماهی پرورشی پرطرفدار جهان است که با ذائقه ملت ایران، همخوانی دارد.  این ماهی، به دلیل رشد سریع و پرورش آسان و راحت، به جوجه آبزی پروری هم  مشهور شده  است.

چین، بزرگ ترین تولید کننده تیلاپیلا جهان بوده و ۵۰  درصد تولید را بر عهده دارد.  تیلاپیلای نیل، از تیلاپیلای زیل که در خوزستان دیده شده، ارزش پرورشی بالایی  دارد و آفت محسوب نمی شود.

بیشترین خرید آموزش پرورش تیلاپیا به ترتیب از شهر های : کرمان، اهواز ، یزد، مشهد می باشد . با توجه به این آمار می توان فهمید علاقه مندان در شهر های گرمسیری به پرورش تیلاپیا بیشتر است که با توجه به گرمابی بودن این ماهی امری طبیعی می باشد. شهریور،   پایان دوره پرورش ماهی های گرمابی از جمله تیلاپیا است و خرید بچه ماهی و پرورش آن در این فصل چیزی جز اتلاف وقت و هزینه نخواهد داشت زیرا رشد بهینه این ماهی در دمای ۲۷ تا ۳۰ درجه می باشد و از آنجا که دمای هوا روبه کاهش می باشد تامین این دما دشوار خواهد بود.

این ماهی قدرت رشد خوبی رادر انواع مختلف سیستم های پرورشی مانند استخر خاکی. تانک های بتونی و قفس ازخود نشان میدهد. با توجه به روند کاهشی دما در نیمه دوم سال، چند نشانه تاثیر سرما روی ماهی تیلاپیا، تغذیه نکردن ماهی و یا اشتهای کم نسبت به گذشته، کم شدن فعالیت کلی ماهی ها، رفتن به کف استخر یا تانک و ترسو شدن ماهی و ضعیف شدن ماهی ها و مرگ تدریجی آنها در دمای زیر ۸ درجه است. بچه ماهی ها نسبت به ماهی های بالغ حساس تر و مقاومت کمتری دارند.

مزیت های تیلاپیلا

محاسبه سود تخمینی پرورش ماهی تیلاپیلا

اگر مجموعه حجم آب استخری، ۲۰۰ متر مکعب باشد و تزریق اکسیژن خالص نیر صورت بگیرد و قصد پرورش نژاد «نیل» داشته باشیم و نه «رد».، پروار ماهی تیلا پیلا تا وزن ۵۰۰ گرم، شرایط زیر را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *