بارداری ماهی تترا (کالر ویدو)

تتراها یک گونه ماهی آب شیرین هستند که بومی آمریکای جنوبی هستند. مراقبت از آنها بسیار آسان است و می توانند در اکثر شرایط آبی رشد کنند. آنها طول عمر زیادی دارند و به سرعت تکثیر می شوند که آنها را به انتخابی ایده آل برای آکواریوم داران مبتدی تبدیل می کند.

تتراها فرآیند تولید مثلی جالبی دارند که شامل چهار ماهی نر و یک ماهی ماده است. هنگامی که ماده آماده تخم گذاری است، بدون کمک ماهی نر این کار را انجام می دهد. تتراهای نر پس از تخم گذاری تخم ها را بارور می کنند تا فرزندان بیشتری تولید کنند. اگر می‌خواهید تتراهای شما تکثیر شوند، باید فقط یک تترا نر در هر تانک داشته باشید، زیرا وجود بیش از یک تترا باعث می‌شود که آنها بر سر ماده دعوا کنند و احتمالاً او را بکشند یا به اندازه‌ای زخمی کنند که نتواند به تولید مثل با آنها ادامه دهد.

تولید مثل و خصوصیات رفتاری ماهی تترا ویدو
تولید مثل و خصوصیات رفتاری ماهی تترا ویدو

تتراها را می توان در اسارت درست مانند سایر گونه های ماهی آکواریومی پرورش داد. با این حال، مواردی وجود دارد که باید به درستی انجام شود تا این فرآیند هم برای انسان و هم برای خود حیواناتی که با آن به درستی و ایمن عمل کند (مانند اطمینان از حفظ دمای مناسب در مخزن). یکی از مواردی که در پرورش تتراها نباید نادیده گرفته شود این است که مطمئن شوید رژیم غذایی آنها حاوی غذاهای غنی از پروتئین مانند کرم یا میگو است.

اگر تا به حال فکر کرده اید که چگونه ماهی تترا تولید مثل می کند، تنها نیستید. در اینجا نگاهی به آنچه در این فرآیند وجود دارد، می پردازیم. در مرحله اول، آنها به مکانی برای پراکندگی تخم های خود نیاز دارند. تخم ها در عرض 24 ساعت گذاشته می شوند.

گونه های تخم پراکنده

تترا ماهی ماهی محبوبی برای ماهی داران مبتدی است. نگهداری آن ها نسبتاً آسان است و در رنگ های بسیار زیبایی وجود دارند. تفاوت اصلی آنها با جانوران در تخم گذاری آنهاست. تخم‌ها توسط ماده گذاشته می‌شود و با ریختن خناب در آب توسط نر بارور می‌شود. پس از لقاح، حدود 30 تا 40 بچه از تخم خارج می شود.

الگوی تخم ریزی گونه های مختلف تترا از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است، اما معمولاً تشخیص ماده از نر آسان تر است. تتراها معمولاً در دریاچه‌ها یا آب‌های پس‌آب، معمولاً در اطراف ریشه‌های درختان و تکه‌های پوشش گیاهی زندگی می‌کنند. آنها دوکی شکل با بدنه های فشرده و باله های توسعه یافته هستند. بیشتر گونه ها دارای یک باله پشتی قابل توجه و یک باله مقعدی هستند.

ماهی های نر به سرعت در اطراف ماده شنا می کنند و باله های خود را قفل می کنند. سپس، نر در حالی که ماده وارونه است، تخم ها را بارور می کند. سپس نر تخم‌ها را روی ته یا گیاه می‌ریزد. وقتی جفتگیری تمام شد، نر تخم‌ها را می‌چراند.

بچه تتراها در 24 ساعت از تخم خارج می شوند

تتراها گونه های باله بلند هستند و نرهای آن ها باله های بلند خود را برای نمایش قلمرو دراز می کنند. تماشای آنها قابل توجه است. ماده ها می توانند تا 100 تخم در یک تخم ریزی تولید کنند. بچه ماهی تترا به مقدار متوسط تا زیاد مواد مغذی نیاز دارد و بسیار مقاوم است.

درجه حرارت و سطح pH آب در مخزن پرورش باید برای تخم گذاری ماهی ها ایده آل باشد. همچنین باید جفت مولد را در یک مخزن جداگانه قرار دهید. در صورت امکان، محیط کم نور را برای مخزن پرورش انتخاب کنید. با این حال، مطمئن شوید که آب خیلی تاریک نباشد.

در طول دوره بارداری، تتراهای ماده تغییرات رفتاری را نشان خواهند داد. آنها همچنین یک نقطه تیره روی شکم خود ایجاد می کنند که به آن لکه حاملگی می گویند. این نشان دهنده باردار بودن ماهی است. تتراها باردار حساس هستند، بنابراین آنها به یک مخزن پرورش جدا از بقیه مخزن نیاز دارند.

آنها به تانن نیاز دارند

تانن ها موادی هستند که در آب یافت می شوند و به طور طبیعی توسط گیاهان در حال پوسیدگی و چوب های رانده شده تولید می شوند. تقریباً تمام خانواده های گیاهی حاوی تانن هستند. آنها می توانند تا 50 درصد وزن خشک برگ ها را تشکیل دهند. اگرچه برخی از آبزیان به تانن ها حساسیت دارند، اما برخی دیگر می توانند از آنها سود ببرند.

این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد رادیکال و ضد جهش زایی هستند. آنها همچنین طول عمر حیوانات را افزایش می دهند. آنها همچنین نقش مهمی در متابولیسم میگو دارند. آنها همچنین به فرآیندهای پوست اندازی و سازگاری کمک می کنند. علاوه بر اینکه برای ماهی های شما خوب هستند، برای گیاهان آکواریوم نیز مفید هستند.

هنگام ایجاد یک آکواریوم خانگی برای تترا، باید مطمئن شوید که پس زمینه ای تیره برای جلوگیری از استرس دارد. تترا شما از نور درخشانی که از ته مخزن بالا می آید قدردانی نمی کند. علاوه بر این، یک بستر تیره باعث می‌شود که رنگ‌های تترای شما برجسته شود و از رنگ پریدگی آن‌ها جلوگیری کند.

تتراهای نئون محیط های کم نور را ترجیح می دهند. شما می توانید زیستگاه طبیعی این ماهی ها را به صورت مکانی شبیه سازی کنید

2 پاسخ

  1. درود سپاس عالی بود
    کارها تا چه مدت میتوانند در آکواریوم بدون غذا بمانند ؟

    1. سلام
      بسته به نژاد تا چند هفته هم امکان دارد بدون غذا باشند ولی نگذارید بیشتر از یک هفته گرسنه بمانند مخصوصا در تابستان و دماهای بالا که بدن نیاز به سوخت و ساز زیادتری دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *