ارتمیا

ارتمیا


به نظر اینجانب و البته اکثر پرورش دهندگان ماهی بهترین غذا برای پرورش بچه ماهیان نوزاد میگوی آب شور ( ناپلی ارتمیا) میباشد که ماهانه مقدار قابل توجهی از این محصول در کشور پهناور ایران استفاده میشود.
به دلیل مزایای بسیاری که تخم میگو دارد، بدون آن پرورش صنعتی ماهی زینتی بسیار سخت خواهد بود .
آرتمیا یک سخت پوست بوده و در آبهایی با شوری بالا که جانوران دیگر قادر به زندگی در آن نیستند زندگی میکند . دریاچه ارومیه یکی از زیستگاههای این جانوردر ایران است . البته امروزه به خاطر مصرف زیاد آن اقدام به پرورش درجاهای غیر از محیط طبیعی نیز میکنند .

همانطور که گفته شد این جانور یک سخت پوست میباشد و تا ۱ سانتی متر رشد کرده که شاید شما ان را در محیط طبیعی یا در مغازه های اکواریوم فروشی دیده باشید که با ارزش غذایی زیاد ، بسیار مورد توجه علاقمندان است . البته در سالنهای پرورش ماهیان زینتی بیشتر از این محصول درتغذیه بچه ماهیان و ماهیان مولد استفاده میشود .
توجه داشته باشید بهترین زمان برای استفاده از نوزاد ارتمیا دقیقا بعد از هچ میباشد پس بلافاصله بعد از هچ شدن تخم میگو از ان استفاده کنید .

ارتمیا برای ادامه نسل خود اقدام به تولید جنین غیر فعالی بنام سیست میکند که به آن در بازار تخم میگو یا سیست ارتمیا گویند که در بسته بندیهای گوناگون و یا بصورت فله به دو صورت مرطوب یا خشک مشاهده میکنید .
مرطوب
خشک
این سیستها (تخم میگو) برای ماهیان غیر قابل استفاده میباشد برای قابل استفاده شدن میتوان به دو روش اقدام کنیم:
۱-روش زنده کردن تخم میگو
۲-روش پوسته زدایی کردن
که توضیح روش اول که در سالنهای پرورش ماهیان زینتی از آن استفاده میکنند به شرح زیر است :
برای هچ کردن تخم میگو نیاز به یک ظرف مناسب هست بهترین ظرفها به صورت مخروطی میباشند از مزایای این ظروف این است که میتوان بایک انشعاب هوا و هوادهی داخل ظرف از تجمع سیستها برروی هم در ته ظرف جلوگیری کرد . توجه داشته باشید در صورتی که سیستها روی هم ته نشین شوند درصد هچ سیست شما بسیار پایین می آید.

از ظروف با سطح مقطع بزرگ اجتناب کنید این ظرفها دارای نقطه هایی هستند که در انجا سیست ها ته نشین میشونند و جریان هوا نمیتواند انها را به حرکت درآورند و سیست از بین میرود و دیگر تبدیل به نوزاد میگو (ناپلی ارتمیا) نمیشود .
میتوانید از بطری نوشابه برای این منظور استفاده کنید ته یک بطری نوشابه را بریده و به صورت سر و ته از ان استفاده کنید . در مصارف صنعتی از زوک های پلی اتیلنی استفاده میشود .

ارتمیا

در سالنهای پرورش ماهیان زینتی اقدام به ساخت زوک از شیشه میکنند .

برای هچ با درصد بالا باید چند فاکتور مهم زیر را در نظر گرفت رعایت نکردن هر یک از موارد زیر باعث پایین امدن درصد هچ میشود و ضریب خطای شما را بالا میبرد .
۱-دما
۲-نور
۳-مقدار تخم میگو در یک لیتر
۴-مقدار شوری
۵-جلوگیری از روی هم قرار گرفتن سیستها روی هم
که هر یک توضیح داده خواهد شد
– دما:
دما باید بین ۲۵ تا ۲۸درجه تنظیم شود در دماهای بالاتر از ۳۳ درجه سانتی گراد کیفیت تخم میگوی شما به شدت کم میشود از نوسانات زیاد دما جلوگیری کنید میتوانید در ظرف هچ (زوک) از یک بخاری اتوماتیک با رعایت اصول صحیح استفاده کنید .
– نور:
بر روی زوک خود یک لامپ قرار دهید نور کافی برای هچ با درصد بالا بسیار مهم است دقت کنید لامپ گذاشته شده روی زوک باعث بالا رفتن دمای آب داخل زوک نشود .
– مقدار تراکم تخم میگو در یک لیتر(تراکم سیست) :
بهترین مقدار ۳ تا ۵ گرم در یک لیتر است که برای زوکها با ظرفیت بالاتر یا پایین تر باید این تناسب را در نظر گرفت
– مقدار نمک در یک لیتر آب (شوری) :
بهترین مقدار شوری ۳۰تا ۳۵ گرم نمک در یک لیتر اب است که اگر اندازه زوک شما بزرگتر یا کوچکتر بود باید با همین نسبت مقدار نمک را انتخاب کرد( دقت کنید که از نمک بدون ید استفاده شود) .
– جلوگیری از رویهم انباشته شدن سیستها :
که قبلا توضیح داده شد که نباید در ته ظرف (زوک) سیست ها روی هم انباشته شود .
البته برای موفقیت بهتر به راهکارهای فروشنده نیز توجه کنید ولی به طور معمول در سالنها از اعداد و ارقام ذکر شده در بالا برای دما ، شوری و… استفاده میشود .
بعد از مهیا کردن شرایط اولیه برای هچ کردن تخم میگو اول زوک را با آب مناسب (از نظر دما وشوری و… ) پرکرده و با توجه به مقدار مصرف خود مقداری از سیست را داخل زوک میریزیم .
به این عمل در اصطلاح کاشتن تخم میگو میگویند بعد از کاشتن تخم میگو باید منتظر بمانیم تا نوزادان از پوست خارج شوند که این زمان علاوه بر شوری، دما ونور به نوع سیست شما هم بستگی دارد بعضی از سیستها۲۴ ساعته و بعضی دیگر۳۶ ساعته هچ میشود . ( البته امکان دارد سیستی باشد که از این زمان کمتر یا بیشتر نیزهچ بشود)
بعد از بیرون آمدن ناپلی ها از پوست و برای استفاده از انها برای تغذیه ماهی ها باید ناپلی ها را از پوسته ها و سیست های هچ نشده جدا کنیم .
برای جدا سازی بعد از هچ شدن کامل باید سنگ هوا را از داخل زوک بردارید تا اب ساکن شود بعد از ان روی زوک را با نایلون مشکی میپوشانیم تا روی زوک را تاریک کنیم . این کار برای ان است که نوزادان تازه متولد شده ارتمیا که همیشه جذب نور میشوند به پایین زوک که نور بیشتری دارد بروند .
بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه که شما روی زوک را پوشاندید و هوادهی را قطع کردید پوسته های خالی روی اب شناور شده ، و سیست های هچ نشده در کف ظرف یا زوک شما ته نشین میشود و ناپلی ها به صورت یک توده نارنجی در ته ظرف روی سیست های هچ نشده جمع میشوند.
پوسته های خالی روی اب
توده نارنجی ناپلی ارتمیا
برای جدا کردن ناپلی ها باید خیلی ارام و بدون ایجاد تلاطم یک تکه شلنگ را داخل زوک فرو ببرید بعد از رسیدن شلنگ به توده ناپلی ها با یک مکش قوی ناپلی ها را از زوک سیفون میکنیم و داخل یک سطل میریزیم اگر نتوانستید با یک مکش سیفون را انجام بدهید و ناپلی ها و پوستها باهم مخلوط شدن باید محتوای سطل را داخل زوک ریخته و مراحل قبل را دوباره تکرار کنیم .
دقت کنید که تمام توده نارنجی را کاملا سیفون کنید نباید همراه با ناپلی ها سیست های هچ نشده و پوسته ها را بکشیم .
بعضی از دوستان یک شیر تخلیه در زیر زوک تعبیه میکنند که کار جداسازی را راحتتر انجام میدهند و بجای وارد کردن شلنگ و سیفون کردن با باز کردن شیر تخلیه اقدام به برداشت ناپلی ها میکنند .
به یاد داشته باشید که ناپلی ها به سمت نور جذب میشوند ومیتوان برای متمرکز کردن انها علاوه بر تاریک کردن با نایلون مشکی از یک لامپ در زیر زوک هم استفاده کنید .
همیشه از ارتمیای تازه هچ شده استفاده کنید .
میتوانید درصورتی که مصرف شما کم است بعد از جدا سازی ناپلیها را در یک ظرف ریخته و اقدام به فریز کردن انها کنید که بعدا از انها استفاده کنید.
میشود با صافی های مخصوص ناپلی هارا از اب شور جدا کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *