فـراهم آمـدن شـرایط بهینـه برای رسیدگی جنسی امری پیچیده می باشد کـه اگـر مـورد توجه قرار نگیرد، منجر به بروز ناهنجاری های در سطح  تخمدان و روند تشکیل تخمکها در ماهیـان بـه ویـژه در مراحـل پایـانی اووژنز میشود.


 از عوامل مهم دخیل در این پدیده مـیتـوان به تغییرات دمایی، مدیریت اسـترس و تغذیـه نامناسب اشاره نمود.


در شرایط نامناسب محیطی، رسیدگی جنسی مولدین غیرهماهنگ شده و یا یكی از سیكلهای تولیدمثلی و رشد نهایی تخمدان و تخمكها به صورت طبیعی اتفاق نمی افتد.


دستكاری می تواند عامل استرسی مهمی در تاسماهیان باشد، بطوریكه استرس ناشی از دستكاری در ماهی ازون برون میتواند حالت فیزیولوژیك اولیه فولیكول ها را تغییر داده و در نهایت باعث تغییر روند عملکرد فولیكولها شود.


استرس ناشی از هر گونه دستکاری همچون سوند زدن حالت فیزیولوژیک‌ اولیه تخمدان را تغییر میدهد.


استرس بر میزان هورمونهای تولید مثلی همچون تستسترون اثر گذار بوده و همچنین  تعییر در سطوح هورمونهای تولید مثلی سبب عملکرد غیر عادی سیستم‌ تولید مثل و روند ویتلوژنز می گردد.
از طرفی تغییر سطوح هورمون موثر در زرده سازی باعث اختلال در این روند شده در نتیجه تخمکها تخریب گردیده و در برخی موارد به صورت کیست های خونی ظاهر میگردند. همچنین استرس سبب افزایش کورتیزول شده و این هورمون غلظت تستسترون را تحت تاثیر قرار داده و سبب سست شدن و تخریب تخمکها در تخمدان می گردد.


تستوسترون نقش بسیار مهمی در مرحله پس از  زرده سازی تا پایان و تکمیل پروسه رسیدگی ایفا می نماید.
 کاهش معنی دار در میزان تستوسترون در انتهای مرحله زرده سازی می تواند منعکس کننده ساخته شدن استرادیول از تستوسترون باشد.
 کاهش در تولید استرادیول میتواند باعث باقی ماندن فولیکول تخمدانی در مرحله پس از زرده سازی گردد و میتواند منجر به بروز ناهنجاری های فولیکولی تخمدان یا به شکل کیست های تخمدانی نمایان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *