تخمک هاي مولدینی که از منابع چربی سرشار از اسیدهاي چرب اشباع امگا 3 استفاده نموده اند، سریعتر تفریخ می شوند و لاروها از رشد و بازماندگی بیشتری برخوردار خواهند بود.

تاثیر تغذیه مولدین با اسید چرب در تفریخ تخم و تکامل لارو حاصله از این مولدین:
اسیدهای چرب اشباع امگا 3 می تواند بیشترین منبع انرژی در تغذیه آبزیان پرورشی مصرف گردد.
تخمک های مولدینی که از منابع چربی سرشار از اسیدهای چرب اشباع امگا 3 استفاده نموده اند، سریعتر تفریخ می شوند و لاروها از رشد و بازماندگی بیشتری برخوردار خواهند بود.
چربیها (اسیدهای چرب) نقش مهمی را در ذخیره انرژی در جنین ماهیان بازی می کنند و اسیدهای چرب بشدت فوق غیراشباع از گروه امگا 3 به ویژه DHA، برای تکامل لارو ضروری هستند(Furuita et al., 2009).

نقش و اثر تغذیه ای ترکیباتHUFA در بسیاری از مولدین سبب افزایش درصد لقاح، باروری و افزایش کیفیت و بقاء تخم و افزایش نرخ شکوفایی تخم میشود.
نتایج تحقیقات نشان داده است که با فزایش اسیدهای چرب به شدت اشباع تا سطح6/1 درصد و یا افزایش سطوح چربی از 12 تا 18درصد در جیره مولدین منجر به افزایش باروری و نرخ تخم گشایی میشود، چه بسا این اثر میتواند به افزایش تدریجی مقدار اسیدهای چرب ضروری در جیره وابسته باشد.
همچنین Watanabe در نتایج تحقیقات خود عنوان کرده است که مقدار اسیدهای چرب ضروری در جیره مولدین به طور معنی داری بر عملکرد تولیدمثلی ماهی اثر میگذارد از طرفی Izquierdo در سال 2001 در نتایج تحقیق خود چنین عنوان نمود که
کمبود اسیدهای چرب سبب به تأخیر افتادن و طولانی شدن دوره زرده زایی در تخمک ماهی میشود.
Billard نیز نتایج تحقیقات خود را اینچنین تفسیر نمود که در گونه های مختلف ماهیان خاویاری، ترکیب اسیدهای چرب گناد ماده به طور مستقیم توسط اسیدهای چرب جیره تحت تأثیر قرار میگیرد که درنهایت طی مدت بسیار کوتاهی بر کیفیت تخم اثر می گذارد. در ماهیان مولد نر، بلوغ گناد جنسی، تولید اسپرم و کیفیت آن نیز توسط جیره های غذایی تحت تأثیر قرار میگیرد.
بررسی اثرات جیره هایی با کمبود اسیدهای چرب امگا 3 HUFA بر تخم و اسپرم ماهیان خاویاری نشان داده است که کیفیت تخمریزی در ماهیان ماده و اسپرم گیری در ماهیان نر تغذیه شده با چنین جیره هایی کاهش می یابد.
در ماهیان مقدار بهینه اسیدهای چرب امگا 3 HUFA به منظور افزایش کیفیت گوشت تقریباً 12 درصد (پورعلی و همکاران، 1392) و ارتقای کیفیت تخمکها تقریباً 20 درصد کل اسیدهای چرب (بهمنی و همکاران، 1386) پیشنهادشده است.

از طرفی Bruce در مطالعه خود نشان داد که نسبتهای اسید اکوزاپنتانویک/دکوزاهگزانوئیک{اسید اکوزاپنتانوئیک EPA; 20: 5n-3)) و اسید دکوزاهگزانوئیک DHA; 22: 6n-3))}در جیره غذایی مولدین برای بالا بردن کیفیت تخم بسیار مهم است.

اسید ها ی چرب در ترکیب شیمیایی غذای ماهیان خاویاری نقش حیاتی دارد و اغلب بین 12 تا 14 درصد جیره غذایی را شامل میشوند. (EPA و DHA ) از دیگر اسیدهای چرب مهمتر بوده و در رژیم پایه غذایی تاسماهیان حدود 40% ترکیب اسیدهای چرب غذا را تشکیل میدهند. بقیه ترکیبات چربی شامل اسیدهای چرب اشباع شده است. در فرمولاسیون غذایی جیره تاسماهیان توصیه میشود از چربیهای اکسیدشده به دلیل زیان آور بودن آنها استفاده نگردد و می بایستی آنتی اکسیدانهای مناسب با چربی مصرفی به آن اضافه شود. درصد چربی خام در غذای بچه ماهیان و ماهیان پرواری خاویاری به ترتیب 14 و 12 گزارش شده است (کیوان، 1373).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *