تولید مثل تیلاپیا:

در تمامی گونه تیلاپیا، ماهی نر یک فضای گود به عنوان آشیانه بنا میکند. این آشیانه ها معمولا در کف بستر آب در آب هایی کم عمق تر از 2 متر بنا میشوند. در آنجا ماهی نر با چندین ماهی ماده لقاح انجام میدهد. در این فرایند پس از انجام یک مراسم تولید مثلی کوتاه ماهی ماده در آشیانه تخم ریزی میکند (حدود 2 الی 4 تخم نسبت به هر گرم از وزن ماهی مولد)، ماهی نر تخم ها را بارور کرده و سپس ماهی ماده آنها را برداشته و در دهان خود نگهداری میکند تا زمانی که از تخم خارج شوند. ماهی های از تخم خارج شده همچنان در دهان ماهی ماده میمانند تا زمانی که محتویات کیسه زرده خود را مصرف کنند. بعضا این دهان پروری چند روز دیگر ادامه پیدا میکند تا زمانی که این ماهی توانایی تغذیه از محیط را بدست میاورد.

بلوغ جنسی تیلاپیا وابسته به عوامل محیطی، سن و اندازه است. ماهی های تیلاپیایی که در جمعیت های بزرگتر در استخر های بزرگ یا برکه ها زندگی میکنند در ابعادی بزرگتر و سنی بالاتر نسبت به جوامع کوچکتر به بلوغ میرسند. به طور مثال تیلاپیای نیل در برکه های آفریقای شرقی تحت شرایط مساعد محیطی طی 10 الی 12 ماه با وزن 350 تا 500 گرم بالغ میشود.

این اعداد برای ماهی هایی که در استخر های پرورش نگهداری میشوند طی شرایط مساوی به 5 الی 6 ماه و 150 تا 200 گرم تغییر میکند. وقتی فرایند رشد کند است بلوغ در ماهی تیلاپیای نیل 1 تا 2 ماه عقب می افتد

استراتژی هایی که میتوانند جلوی بالارفتن بیش از حد تراکم ماهی تیلاپیا را در استخرتان بگیرند:

پرورش در قفس که باعث میشود تخم ها پیش از آنکه ماهی ماده بتواند آنها را بردارد به کف استخر سقوط کند.

پلی کالچر کردن تیلاپیا با یک گونه مهاجم مانند ماهی سوف دهان بزرگ (400 هدد به ازای هر هکتار).

پرورش دادن مونوسکس ماهی نر در استخر نه فقط برای جلو گیری از زاد و ولد بیرویه بلکه به دلیل اینکه تیلاپیای نر دو برابر سریع تر از ماده رشد میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *