فصل یکم: مقدمه و کلیات
 فصل دوم: معرفی کارآفرین
 فصل سوم: مزیت های پرورش تیلاپیا
 فصل چهارم: تولید تیلاپیا در جهان
 فصل پنجم: مشخصات و الزامات زیستی
 فصل ششم: مشخصات ظاهری تیلاپیا
 فصل هفتم: الزامات زیستی
 فصل هشتم: بازه دمایی مناسب
 فصل نهم: فضای مورد نیاز جهت تولید اقتصادی
 فصل دهم: عملیات و مزیت های اقتصادی
 فصل یازدهم: وزن ایده آل بچه ماهی
 فصل دوازدهم: پیشگیری و مقابله با بیماری ها
 فصل سیزدهم: مزیت های اقتصادی
 فصل چهاردهم: رفتار شناسی
 فصل پانزدهم: ضروریات

اطلاعات بیشتر در مورد آموزش پروش ماهی تیلاپیا مطالعه کنید

  1. مقدمه آموزش پروش ماهی تیلاپیا :
  2. مزیت های ماهی تیلاپیلا :
  3. زیستگاه ماهی تیلاپیا :
  4. نکات مهم در آموزش پرورش ماهی تیلاپیا :
  5. مزیت پرورش ماهی تیلاپیا :
  6. آموزش پرورش ماهی تیلاپیا در آب شور:
  7. شرایط اقلیمی پرورش ماهی تیلاپیا:

مقدمه آموزش پروش ماهی تیلاپیا :

پرورش ماهی تیلاپیا امروزه با استفاده از روشهای نوین پرورشی به یکی از راه های سودآور برای کسب در آمد تبدیل شده و می تواند با ایجاد اشتغال بصورت مستقیم برای پرورش دهندگان و بصورت غیر مستقیم برای صنایع وابسته، مانند تامین لوازم و تجهیزات پرورش تیلاپیا گرفته تا صنایع چرم و فراوری های سودآور باشد.

امروزه ماهی تیلاپیا بعد از کپورماهیان و آزادماهیان، جایگاه سوم را در آبزی‌پروری به خود اختصاص داده و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان پرورش داده می‌شود .

مزیت های ماهی تیلاپیلا :

غنی از ترکیبات مغذی مانند ویتامین ها و اسیدهای چرب غیر اشباع و مواد معدنی است .
توسط سازمان های فعال در امور سلامت مثل سازمان غذا و دارو آمریکا، به زنان باردار توصیه شده است .
مقاومت بالا در برابر طیف وسیعی از شرایط زیست محیطی است .
ماهی تیلاپیلا، دارای انواع پروتئین از قبیل کارئتنوئید است .
نیاز غذایی کم دارد .
در برابر بیماری های ویروسی، باکتریایی وانگلی، مقاوم است .

آموزش پرورش ماهی تیلاپیا| آموزشگاه هیدروفارم

آنالیز اسیدهای چرب ماهی تیلاپیلا بر اساس پژوهش های مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور نشان می دهد که نسبت اسیدهای چرب OMEGA ۳ به OMEGA ۶ در این آبزی، کم تر از ۲ است که نصف آستانه مجاز سازمان بهداشت جهانی است . در ۲۸گرم گوشت تیلاپیلا، ۶۱ میلی گرم اسیدچرب امگا۳ و ۵۸ میلی گرم اسیدچرب امگا۶ وجود دارد .

زیستگاه ماهی تیلاپیا :

اگر اطلاعی در مورد زیستگاه اصلی ماهی تیلاپیا ندارید باید بدانید که زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا می‌باشد . ژاپنی‌ها به دلیل کمبود غذا، ماهی تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند و به پرورش ماهی تیلاپیا پرداختند . امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش‌هایی از آمریکا و اروپا بطور گسترده پرورش داده می‌شود.

بیشتر تیلاپیاها میکروفیت خوار هستند اما تعدادی از آنها گیاهان عالی‌تر را ترجیح می‌دهند و در محل‌هایی که دیگر گونه‌های پرورشی از پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند از گیاهان عالی استفاده می‌کنند. گونه‌هایی که خارهای آبششی کوتاه تر و زمخت تری دارند از ذرات غذایی بزرگتر تغذیه می‌کند .

نکات مهم در آموزش پرورش ماهی تیلاپیا :

اولین نکته در آموزش پرورش ماهی تیلاپیا نقطه دمایی بالا برای تغذیه و زنده ماندن است. این ماهی به هیچ عنوان نمی تواند در سرچشمه ها و رودهایی که دمای پایین تر از ۱۳ درجه داشته باشند زنده بماند.

عوامل محیطی یا شرایط آبزی پروری زیادی از جمله شوری، دما، اکسیژن، آمونیاک و نیتریت و کدورت آب بر رشد ماهی تیلاپیا موثرند که در این میان شوری و دما از اهمیت بیشتری برخورداند؛ بنابراین این موارد برای پرورش ماهی تیلاپیا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند .

آموزش پرورش ماهی تیلاپیا| آموزشگاه هیدروفارم

اگر قصد درآمدزايي از محل پرورش ماهي تيلاپيا داريد بايد بدانيد كه فقط بايد از بچه ماهي تك جنس شده استفاده نماييد چون ماهيان ماده تيلاپيا اصلا بازدهي لازم براي توليد گوشت را ندارند . ماهي تيلاپيا در نرها ضريب تبديل غذا به گوشت را بشكل اقتصادي و مقرون به صرفه انجام ميدهد و ماده ها فاقد چنين خصوصيتی هستند .

مطلب مهم دیگر این است که در پرورش ماهی تیلاپیا، تنها یک بار آبگیری انجام می شود و در ادامه تنها بحث تصفیه آب در میان است. در سیستم های گلخانه ای در هر ۱۰۰۰ متر مربع، می توان ۱۵ تا ۲۳ کیلوگرم در هر متر مربع ماهی را پرورش داد. بنابراین با مصرف کم آب، می توان این ماهی را تولید کرد. تحمل آلودگی این ماهی هم بالاست و با آب های آلوده ما همخوانی دارد .

مزیت پرورش ماهی تیلاپیا :

این ماهی در اکوسیستم هایی که بار مواد آلی در آن ها زیاد است و خیلی از گونه ها حذف شده اند، می تواند رشد کند. چون پیکره مواد آلی گیاهی را به پیکره پروتئین حیوانی تبدیل می کند.  ماهی تیلاپیا را می توان با تراکم بسیار زیاد، مصرف کم آب و غذای ارزان تولید کرد که می تواند نقش برجسته ای در اقتصاد ملی ایفا کند .

آموزش پرورش ماهی تیلاپیا در آب شور:

تولید و پرورش ماهی تیلاپیا ، آب کمی نیاز دارد و این موضوع برای اقتصاد کشاورزی ایران که با چالش آب روبرو است، امکان پرورش ماهی تیلاپیا را در مناطق مرکزی و کویری می دهد. اگر ساکن مناطق نزدیک خراسان جنوبی هستید، پرورش ماهی تیلا پیلا، سود خوبی داشته و ظرفیت های اقلیمی نیز اجازه می دهد. چرا که ماهی تیلاپیا در آب های شور و لب شور که در خراسان جنوبی وجود دارد، قابلیت تولید انبوه دارد. پرورش ماهی تیلاپیا ، با صرفه ترین آبزی قابل پرورش در مناطق کویری ایران است. واردات ماهی تیلاپیا از اسفند ۹۶ قطع شد .

شرایط اقلیمی پرورش ماهی تیلاپیا:

بیشترین شرکت کننده در آموزش پرورش ماهی تیلاپیا به ترتیب از شهر های :بندرعباس،بوشهر،لار،لامرد،سبزوار،زاهدان، کرمان، اهواز ، شیراز،یزد، مشهد می باشد . با توجه به این آمار می توان فهمید علاقه مندان در شهر های گرمسیری به پرورش این ماهی بیشتر است که با توجه به گرمابی بودن این ماهی امری طبیعی می باشد. شهریور، پایان دوره پرورش ماهی های گرمابی از جمله تیلاپیا است و خرید بچه ماهی و پرورش ماهی تیلاپیا در این فصل چیزی جز اتلاف وقت و هزینه نخواهد داشت زیرا رشد بهینه این ماهی در دمای ۲۷ تا ۳۰ درجه می باشد و از آنجا که دمای هوا روبه کاهش می باشد تامین این دما دشوار خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *