لارو ماهیان خاویاری و آماده سازی انکوباسیون
سالن انکوباسیون باید تاریک باشد، نور تاثیر منفی بر جنین میگذارد. زمان تخم گشایی، لاروها همراه با جریان خروجی آب وارد تراف جمع کننده لارو میگردد و پس جمع آوری،توزین شده و به مخازن پرورشی منتقل می شوند.

لارو ماهیان خاویاری و آماده سازی انکوباسیون

با در نظر گرفتن میانگین وزن مولدین ماده 50 کیلوگرمی با 14 درصد وزن بدن تخمک، در هر مرحله از تکثیر يك مولد، تخمک استحصالی حدود 7 کیلوگرم خواهد بود.
حال اگر ظرفیت هر انکوباتور حدود نيم کیلوگرم تخم باشد، لذا نیاز است که 14 تا 15 انکوباتور بر روی پایه های مخصوص نصب و آماده شوند.
آب چاه مناسب به مقدار 4 لیتردر ثانیه به منبع ذخیره، هوادهی و تنظیم دما هدایت می شود. در موقع نیاز این آب در منبع هوادهی شده و به کمک ابزار برودتی یا حرارتی تنظیم دما و پس از عبور از یک منبع تولید اشعه UV استرلیزه شده و بصورت ثقلی به تک تک انکوباتورها با فشار ثابت می رسد. فشار آب مناسب سبب حرکت دائم تخم ها شده و از خفگی آنها جلوگیری می کند.
3 تا 4 ساعت پس از لقاح، در مرحله گاسترولاسیون و تقسیم دوم بلاستولایی امکان محاسبه درصد لقاح وجود خواهد داشت.
سالن انکوباسیون باید تاریک باشد، زیرا نور تاثیر منفی بر جنین می گذارد. در زمان تخم گشایی، لاروهای شناور همراه با جریان خروجی آب وارد تراف جمع کننده لارو می گردد و پس جمع آوری، توزین شده و به مخازن پرورش منتقل می شوند.
بطور مثال اگر در هر دوره تكثير و در طی چند مرحله تکثیر، حدود 10 کیلوگرم تخمک استحصال شود، با در نظر گرفتن 50 عدد تخمک در هر گرم، 500000 عدد تخمک لقاح داده می شوند و با در نظر گرفتن درصد لقاح 70 درصدی، 350000 عدد تخم زنده به وجود می آید و درصورتی که بازماندگی دوره انکوباسیون 50 درصد باشد، در نهایت حدود 175000 لارو زنده تولید می گردد.
نگهداری و پرورش لارو (بخش ونیرو)
در این بخش لاروهای یکروزه دارای کیسه زرده که در بخش انکوباسیون تفریخ شده اند، تا مرحله بچه ماهی نورس (100 میلی گرمی) پرورش می یابند. جهت پرورش لاروماهیان خاویاری از مخازن فایبرگلاس گرد به قطر حداكثر 2 و ارتفاع 0/5 متر با خروجی ها ی مخصوص استفاده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *