ماهی خاویاری و استحصال مواد تناسلی به روش زنده

با توجه به درجه حرارت آب و شرایط ماهی، ممکن است مولدین نر 28 تا 36 ساعت پس از تزریق، اسپرم ریزی نموده، لذا در این فاصله هر چند ساعت باید مورد بررسی قرار گیرند.

ماهی خاویاری و استحصال مواد تناسلی به روش زنده
ماهی خاویاری و استحصال مواد تناسلی به روش زنده

جوابدهی مولدین و استحصال مواد تناسلی به روش زنده:


با توجه به درجه حرارت آب و شرایط ماهی، ممکن است مولدین نر 28 تا 36 ساعت پس از تزریق، اسپرم ریزی نموده، لذا در این فاصله هر چند ساعت باید مورد بررسی قرار گیرند و در صورتی که با فشار دست از مخرج ماهی اسپرم خارج گردد، باید آن را بر روی برانکارد مهار نموده و به وسیله شیلنگ مخصوص متصل به سرنگ، اسپرم را به آرامی استحصال نمود و به ظروف مناسب منتقل گردد.
 اسپرم در آزمایشگاه مورد بررسی کمی و کیفی قرار گرفته و در صورت مناسب  بودن، شماره گذاری و در یخچال نگهداری می گردد.
دستکاری پیش از تخمریزی در مولدین، ایجاد استرس نموده و ممکن است مانع از اوولاسیون گردد.
 لذا محاسبه زمان جوابدهی مولدین، بر اساس دما و تجربه و رفتارهای مولدین بسیار ضروری می باشد.
 مدت زمان جوابدهی به تزریق هورمون در گونه های مختلف ماهیان خاویاری و بسته جنس متفاوت می باشد و با افزایش جثه ماهیان متناسب با گونه افزایش می یابد. بطوریکه، مدت زمان جوابدهی به تزریق هورمون  در نرها کوتاهتر از ماده  ها می باشد. کوتاهترین زمان جوابدهی به تزریق هورمون در  در بین ماه ها در گونه ازون برون (26 – 20 ساعت) و طولانی ترین آن در گونه فیل¬ماهی ماده (44 – 38 ساعت) می باشد.
با توجه به دما، حرکت و شکل ظاهری مولد باید در ساعات متعدد مورد بازدید قرار گرفته و در صورت خروج تخمک از مخرج ماهی، ناحیه باتر از مخرج تناسلي را با پارچه بسته و در صورت آزاد شدن کامل تخمک ها در همه قسمت های محوطه شکمی، مولد با کمک برانکارد حمل شده و بر روی میز جراحی مهار و عمل میکروسزازین انجام می گیرد و تخمک ها تخلیه شده و پس از تزریق آنتی بیوتیک، مولد به وان مجزا و مناسب حمل شده و 48 ساعت بعد با جیره مناسب تغذیه شده تا در سال¬های آینده امکان تخمک¬زایی مجدد را پیدا نماید.
 جهت تولید 50 هزار قطعه بچه ماهی نیاز به جوابدهی حداقل 40 درصد مولدین یعنی 2 مولد از 5 مولد ماده آماده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *