ماهی خاویاری و تزریق هورمون در زمان رسیدگی جنسی

دامنه دمایی تزریق و تکثیر مولدین گونه های ماهیان خاویاری پرورشی بومی و غیر بومی کشور بین 12 تا 22 درجه سانتیگراد متفاوت می باشد.

ماهی خاویاری و تزریق هورمون در زمان رسیدگی جنسی
ماهی خاویاری و تزریق هورمون در زمان رسیدگی جنسی

دامنه دمایی تزریق و تکثیر مولدین گونه های ماهیان خاویاری پرورشی بومی و غیر بومی کشور بین 12 تا 22 درجه سانت ی گراد متفاوت م ی باشد. در زمان مناسب و در هنگام کاهش دما و قطع خوراک دهی، مولدین ماده با حداقل دستکاری و استرس مورد بررسی قرار م ی گیرند و به وسیله تایگون نمونه تخمک از مولدین در مرحله چهار رسیدگی جنسی تهیه م ی گردد.

و پس از برش و تهیه تصویر دیجیتالی، به کمک نرم افزار مخصوص قطر، اندازه، شکل و رنگ تخمک و GV، اندازه و شکل هسته بررسی م ی گردد و در صورت مناسب بودن این شاخص ها و وجود دمای مناسب (11 تا 14 درجه سانت ی گراد برای مولدین فیل ماهی)، جهت انتقال به حوض مخصوص و تزریق هورمون و تکثیر مصنوعی آنها برنامه ریزی م ی گردد.

لذا بلافاصله مولد یا مولدین آماده با برانکارد مخصوص و حداقل استرس و رعایت هم دمایی آب به حوض مخصوص تزریق مولدین ماده منتقل م ی گردند.

در صورت ی که، دامنه GV تخمک بین 6 تا 9 و میانگین 7 محاسبه گردد و شرایط جسمی، شاخص های تخمک و شرایط آب و دما مناسب باشد احتمال جوابدهی مولدینی که روند پرورش خوبی را گذرانده باشند به تزریق هورمون به حداکثر خواهد رسید.

حوضچه مخصوص تزریق مولدین نر و ماده دو حوض بتنی گرد جدا از هم با قطر 6 و ارتفاع 1.4 متر می باشد که از آب سطحی و چاه یا با آب شیرینی که با سیستم های برودتی تنظیم دما می گردند تامین می شود.
 

همزمان با هر مولد ماده سه مولد نر مناسب نیز انتخاب شده و بصورت جداگانه به حوض مخصوص تزریق مولدین نر منتقل می گردد و پس از حدود 4 روز آرامش و کاهش استرس، نوع، دوز مناسب، زمان تزریق، مراحل تزریق و فاصله بین تزریق هورمون بر اساس شرایط مولد، وزن، جنسیت، GV و … محاسبه و تزریق م ی گردد.

معمولاً مولدین ماده که دارای شرایط مناسب هستند، در دو مرحله با فاصله 9 تا 12 ساعت و به نسبت 10 و 90 درصد کل هورمون مورد تزریق قرار م ی گیرند و همزمان با تزریق نهایی مولدین نر نیز در یک مرحله تزریق می گردند. در حال حاضر مناسب ترین هورمون موجود در بازار، هورمون LHRH A2 می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *