ماهی هامور سفید، مرغوبترین نوع ماهی از خانواده هامور ماهیان می‌باشد که به آن حمور یا هامور معمولی نیز گفته می‌شود. از نام های لاتین این ماهی می توان به White-blotched Grouper و Orange Spotted Grouper اشاره کرد.

انواع ماهیان هامور از جمله ماهی هامور سفید، بزرگ‌ جثه و دارای گوشت زیاد بوده و شکارچی و گوشت‌خوار به حساب می‌آیند. ماهی هامور سفید یکی از ارزشمندترین ماهیان خلیج فارس است که در میان بومیان منطقه محبوبیت ویژه ای دارد. دلیل این محبوبیت ارزش غذایی فراوان، ارزش اقتصادی و گوشت لذیذ این ماهی است.

ماهی هامور سفید

ارزش غذایی ماهی هامور سفید

اسیدهای چرب امگا 3، انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین D، ویتامین B، کلسیم، آهن، پروتئین‌ و دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ماهی هامور سفید تمامی مواد و انرژی موردنیاز بدن را در طول روز فراهم خواهد کرد.

هر 100 گرم از گوشت ماهی هامور سفید، 12 درصد کالری با خود به همراه دارد. این مقدار از گوشت ماهی هامور سفید حاوی 16 گرم پروتئین، 28 میلی گرم آهن، 326 میلی گرم فسفر و 2 دردصد چربی می باشد.

خواص ماهی هامور سفید

ماهی هامور سفید منبعی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی بوده و توام ‌بودن این مسئله با طعم مطبوع این ماهی، مصرف آن را لازم و ضروری می‌کند. در ادامه به برخی از خواص بی نظیر مصرف ماهی هامور سفید اشاره خواهیم کرد:

– گوشت ماهی هامور سفید به علت دارا‌بودن ویتامین A، ویتامین D، مواد معدنی و پروتئین موجب افزایش استحکام و سلامت دندان ها، تقویت ریشه و افزایش قطر مو‌ها و جلوگیری از ریزش آن‌ها می‌شود.

– سدیم موجود در این نوع ماهی در جلوگیری از ناتوانی ناشی از گرما و آفتاب‌زدگی موثر است. علاوه بر این در تقویت عمل اعصاب و عضله شده، تنظیم PH بدن و پروتئین‌سازی نقش مهمی ایفا می‌کند.

– ویتامینB COMPLEX  موجود در ماهی هامور سفید موجب کمک به تولید گلبول قرمز خون در بدن شده و به بهبود کم‌خونی کمک می‌کند.

– میزان بالای منیزیم موجود در این ماهی موجب رفع گرفتگی عضلات، درمان افسردگی، منظم شدن ضربان قلب، درمان از دست دادن اشتها، کنترل فشار خون و درمان سردردهای میگرنی می گردد.

– فسفر موجود در ماهی هامور سفید باعث تسهیل در دفع مواد زائد توسط کلیه، ترمیم بافت و حفظ ساختار استخوان‌ها، حفظ سلامت دهان و دندان، بهبود حافظه و عملکرد بهتر مغز می‌شود.

– وجود روی در ماهی هامور سفید به رشد بهتر کودکان و تقویت سیستم ایمنی آن ها کمک فراوانی می کند.

لازم به ذکر است که ماهی هامور سفید فاقد مواد قندی بوده و کمترین میزان اسید چرب اشباع را بین ماهیان هم‌خانواده خود دارا است. جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، تقویت قوای بینایی، جلوگیری از خشکی پوست، افزایش قدرت یادگیری و درمان بی‌خوابی از دیگر خواص سلامتی ماهی هامور سفید می باشد.

مصرف ماهی هامور سفید به چه افرادی توصیه می‌شود

قرار دادن ماهی هامور سفید در کنار دیگر انواع ماهی در سبد غذایی تمامی افراد از جمله سالمندان، کودکان، زنان باردار قطعا با خود تضمین سلامتی را به همراه می‌آورد. علاوه بر این، به طور خاص مصرف ماهی هامور سفید را به افراد زیر توصیه می کنیم:

– افرادی که از نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند

– بیماران مبتلا به میگرن، افسردگی و اضطراب

– افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به دندان

– افراد مبتلا به پوکی استخوان، درد‌های استخوانی و بیماری مفاصل

– بیماران دیابتی و افرادی که در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع دو قرار دارند.

– مبتلایان به اختلالات هورمونی

– افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا

– مبتلایان به انواع کم‌خونی

– خانم‌ها در زمان سندروم پیش از قاعدگی، بارداری و شیر‌دهی

– افراد دارای اختلالات یادگیری و تمرکز

شکل ظاهری ماهی هامور سفید

طول ماهی هامور سفید معمولا بین 45 تا 150 سانتی‌متر است. این ماهی پوستی با رنگی بین طیف سفید تا قهوه‌ای با طرح خال‌دار دارد. بدن دوکی شکل، کشیده و گوشتی، دهان بزرگ، فشرده بودن از دو پهلو، فلس‌های متوسط و داشتن باله‌های تیغ‌دار و سخت، از ویژگی‌های ظاهری این ماهی است.

محل زندگی ماهی هامور سفید

ماهی هامور سفید ساکن دریا است و در آب‌های لب شور نیز یافت می‌گردد. این ماهی معمولا در سواحل شنی یا سنگی و صخره‌ای زندگی می‌کند. ساختار‌های طبیعی و سازه‌های مصنوعی همچون صخره‌های مرجانی، بستر‌های شنی، تاسیسات دریایی و اسکله‌ها نیز از جمله زیستگاه‌های این ماهی به شمار می‌روند. البته به ندرت دیده شده که این ماهی‌ها دهانه‌های شنی رودخانه‌ها را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

این نوع از ماهی در عمق 1 تا 110 متری دیده می شود؛ ماهی هامور سفید در مناطق مختلف کره زمین از جمله دریای عمان، خلیج فارس، اقیانوس هند، اقیانوس آرام، شمال غربی استرالیا، دریای اندونزی و … یافت می‌شود.

گوشت ماهی هامور سفید چگونه است

ماهی هامور سفید دارای گوشتی سفید ‌رنگ، پر مغز و کم چرب است. بافت منسجم حتی بعد از طبخ و طعم مطبوع آن، این ماهی را بین مصرف‌کنندگان بسیار محبوب کرده و امکان پخت انواع غذا‌ها را با آن میسر کرده است.

میزان خار و دور‌ریز ماهی هامور سفید چقدر است

میزان خار و تیغ های ماهی هامور سفید متوسط است؛ با ‌توجه به درشت‌بودن و سخت‌بودن خار‌ها، جدا ‌کردن آن‌ها به آسانی میسر است.

میزان دور‌ریز این ماهی به وزن ماهی بستگی داشته و با افزایش وزن ماهی، به آن افزوده می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی می‌توان گفت که حدود 20 درصد از وزن ماهی هامور سفید را مواد دور‌ریز تشکیل می‌دهد. در مدل فیله کردن ماهی هامور سفید بیشترین دورریز را خواهیم داشت.

وزن ماهی هامور سفید چقدر است

وزن ماهی هامور سفید به سن آن بستگی دارد و می‌توان گفت به طور متوسط وزنی بین 1 تا 3 کیلو‌گرم دارد.

مدل‌های پاک‌کردن ماهی هامور سفید

با توجه به روش طبخ می‌توان ماهی را به روش پاک شده کامل، قطعه قطعه و فیله شده تهیه کرد.

– مدل پاک شده: در این روش محتویات داخل شکم ماهی، فلس و پولک ها را جدا می کنند اما دم و سر ماهی را نمی زنند.

– مدل قطعه قطعه شده: در این روش پس از خارج کردن محتویات داخل شکم ماهی سر و دم را جدا می کنند و سپس ماهی را به قطعات مساوی تقسیم می نمایند.

– مدل فیله شده: در این روش پس از خارج کردن محتویات شکم و بریدن سر و دم، ماهی را به پهنا برش می زنند و استخوان ها را جدا می کنند.

روش‌های پخت ماهی هامور سفید

گوشت ماهی هامور سفید در مناطق جنوبی ایران به دلیل داشتن لعاب فراوان بعد از پخت، در طبخ قلیه ماهی و غذا‌های خورشتی استفاده زیادی دارد.

در مناطق غیر بومی، این ماهی را به صورت شکم‌پر و کبابی استفاده می‌کنند. از دیگر روش‌های طبخ ماهی هامور سفید، سرخ کردن آن است. در این روش ماهی را به همراه مخلفات گوناگون مانند فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و سبزیجات، سرخ کرده و سرو می‌کنند.

روش‌های تشخیص سالم بودن ماهی هامور سفید

هنگام خرید ماهی از جمله ماهی هامور سفید به نکات زیر توجه نمایید:

– داشتن بویی ملایم و مطبوع مانند بوی علف دریایی

– نبود لکه‌های خونریزی و جای زخم و خراش روی پوست ماهی

– محکم بودن، درخشان بودن، مرطوب بودن و کشسان بودن پوست ماهی

– جدا نبودن پوست از بدن ماهی و چسبیدن آن به گوشت

– نداشتن ترشحات قابل مشاهده روی پوست ماهی

– جدا نشدن آسان فلس‌ها از سطح پوست

– داشتن چشم‌های شفاف، کاملا سیاه‌رنگ و محدب و همچنین پر بودن کامل کاسه چشم توسط محتویات درون آن

– نبود لکه‌های خونی بر روی سرپوش آبشش و محکم بودن آن در جای خود

– مرطوب بودن و رنگ صورتی یا قرمز آبشش

– نبود تورم یا فرو‌رفتگی در ناحیه شکم و پاره نشدن آن در اثر فشار دست یا شی سخت

– بالا آمدن سریع گوشت ماهی در اثر فشار انگشت و خاصیت ارتجاعی آن

خرید آنلاین ماهی هامور سفید

خرید آنلاین ماهی یک روش آسان و به صرفه برای افراد شاغل و کسانی است که نمی‌توانند بوی ماهی در بازار ماهی فروشان را تحمل کنند.

اگر تمایل دارید ماهی هامور سفید را به صورت آنلاین با بالاترین کیفیت و استانداردها خریداری کنید، مجموعه هیدروفارم در خدمت شماست. برای خرید اینترنتی ماهی هامور سفید، می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فروش عمده ماهی هامور سفید

چنانچه مصرف ماهی شما بالاست یا بعنوان سازمان و شرکت برای اعضای خود می خواهید بصورت گروهی خرید انجام دهید یا بعنوان یک مرکز غذایی و رستوران نیاز به محصول عمده با کیفیت و با اصالت دارید، ما در هیدروفارم پیشنهادات ویژه جهت خرید گروهی و فروش عمده ماهی هامور سفید داریم کافیست با ما در ارتباط باشید.

صادرات ماهی هامور سفید

مجموعه هیدروفارم با سال ها تجربه آماده صادرات ماهی هامور سفید با استانداردهای جهانی و قیمت های رقابتی به صورت مستقیم کشورهای مختلف می باشد.

ضمنا این امکان را برای تجار مختلف فراهم آورده ایم تا بتوانند بدون نگرانی از بابت سلامت و کیفیت محصولات جهت صادرات ماهی هامور سفید با مجموعه هیدروفارم مشارکت داشته و بالاترین استانداردها را تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *