پکینگ مدیای شناور
پکینگ مدیای شناور

پکینگ مدیا چیست(bio roll)؟ پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب وسیله ای است که به شکل ورقه بلوک یا قطعاتی از جنس PVC یاPP . که در فرایندی با عنوان رشد چسبیده که یک فرایند بیولوژیک است، به عنوان بستری برای رشد میکروارگانیسم ها در نظر گرفته می شود.این قطعات مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی همانند الکل، اسید، چربی، روغن و گریس دارند.استفاده ی عمده این پکینگ ها در صنعت آب و فاضلاب و پتروشیمی به عنوان تصفیه کننده و تهویه کننده است.
طراحی خاصی که در ساخت و تولید قطعات پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب به کار برده می ‌شود موجب شده تا بیشترین تماس سطحی را در حجمی به نسبت کوچک داشته باشند.در واقع عملکرد سیستم هوادهی به این صورت است که با در نظر گرفتن یک سطح جامد (که همان مدیا می باشد) و رشد میکرو ارگانیسم ها بر روی سطح مدیا، مواد آلی هنگام عبور جریان فاضلاب جذب این سطح شده و فاضلاب شروع به تجزیه و تصفیه شدن می کند. پکینگ های مدیا به دو نوع پکینگ ثابت و پکینگ معلق/شناور تقسیم می شوند: :

پکینگ مدیا ثابت :

پکینگ مدیای ثابت نیز همانند مدیای معلق بستری است برای رشد میکروارگانیسم ها و در نتیجه ایجاد تصفیه خانه بیولوژیکی مقرون به صرفه که در این محصول به منظور افزایش رشد بیولوژیکی میکرو ارگانیسم ها از مواد جاذب نانو بیولوژیک استفاده می شود.
در پکینگ مدیای ثابت عموما از پلی پروپیلن با سطح چگالی 95 درصد استفاده می شود. از پکینگ مدیای ثابت به منظور تصفیه هوازی فاضلاب ها که به صورت بیولوژیکی ساخته می شود و در اصطلاح به آن IFAS میگویند و همچنین تصفیه غیر هوازی آنها استفاده میشود. این سیستم همچنین در فرآیند چربی گیری نیز کاربرد گسترده ای دارد.
پکینگ مدیای ثابت نیز همانند مدیای معلق بستری است برای رشد میکروارگانیسم ها و در نتیجه ایجاد تصفیه خانه بیولوژیکی مقرون به صرفه که در این محصول به منظور افزایش رشد بیولوژیکی میکرو ارگانیسم ها از مواد جاذب نانو بیولوژیک استفاده می شود.
در پکینگ مدیای ثابت عموما از پلی پروپیلن با سطح چگالی 95 درصد استفاده می شود. از پکینگ مدیای ثابت به منظور تصفیه هوازی فاضلاب ها که به صورت بیولوژیکی ساخته می شود و در اصطلاح به آن IFAS میگویند و همچنین تصفیه غیر هوازی آنها استفاده میشود. این سیستم همچنین در فرآیند چربی گیری نیز کاربرد گسترده ای دارد.

پکینگ مدیا معلق :

در پکینگ مدیا معلق از یک مدیای کوچک با سطح ویژه زیاد استفاده می شود. در واقع سطح ویژه بالا باعث مخلوط شدن بهتر می شود و در نتیجه همین امر باعث بازدهی بالاتر این سیستم تصفیه می شود.
پکینگ مدیا شناور دارای مزایا و معایبی می باشد. از مزایای این سیستم راندمان بالای تصفیه فاضلاب می باشد . همچنین به واسطه استفاده از پکینگ مدیا معلق می توان 5 تا 10 متر مکعب از حجم حوضچه هوادهی را کاهش داد و در نتیجه به فضای کمتری برای انجام عمل تصفیه فاضلاب احتیاج داریم. علاوه بر این میزان کیفیت عمل تصفیه نیز با استفاده از این روش به شدت افزایش می یابد.

پکینگ مدیا معلق
پکینگ مدیا معلق

موارد کاربرد این پکینگ مدیا

در صنعت تصفیه فاضلاب استفاده از پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب برای افزایش کاردهی مخازن بیولوژیکی استفاده می شود. با استفاده از این پکینگ مدیا ثابت ابعاد مخزن بیولوژیکی کمتر می شود و در مقابل، راندمان مخازن تصفیه بیولوژیکی افزایش می یابد.
این پکینگ ها با حذف نیترات از آب آن را تصفیه کرده و تبدیل به آب شرب می کنند، عمل تصفیه در این پکینگ ها به روش بیولوژیکی انجام می‌گیرد.این پکینگ ها در حوضچه های پرورش ماهی به عنوان تصفیه کننده عمل می کنند و با حذف آمونیاک از آب حوضچه پرورش ماهی سلامت و ظرفیت استخر پرورش ماهی را افزایش می‌دهند.از پکینگ های مدیا در برج هایی که مایع و گاز با هم در تماس هستند و برج گاز زدایی و برج خنک کننده استفاده می شود.پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب از جنس pvc یا pp در کاربردهای مختلفی برای صنعت تصفیه فاضلاب به کار گرفته می شوند در جایی که نیاز به سطح تماسی بالا باشد این پکینگ ها با نام saff و در تصفیه خانه فاضلاب کارخانجات نوشیدنی به عنوان فیلترهای چکنده استفاده می شود.

کاربرد پکینگ در تصفیه بیولوژیکی

●افزایش ظرفیت و راندمان فرآیندهای تصفیه فاضلاب.
●ارتقا ظرفیت و افزایش راندمان تصفیه خانه های موجود.
●در فرآیندهای شناورسازی (حذف چربی) سبب افزایش سرعت صعود ذرات چربی که این نوع پکینگ CPI نام دارد.
●در فرآیندهای ته نشینی (زلال سازی) سبب افزایش سرعت ته نشینی ذرات معلق که این نوع صفحه لاملا نام دارد.

کاربرد پکینگ در صنایع مختلف

●برجهای گاز زدایی.
●برج های خنک کننده.
●برجُ های تماس مایع و گاز.
●حذف نیترات از آب شرب به روش بیولوژیکی.
●حذف آمونیاک از مزارع پرورش ماهی و افزایش ظرفیت آن.
●استفاده در تصفیه خانه های آب و فاضلاب در قسمت هوازی و بی هوازی بمنظور فراهم نمودن بستر رشد باکتری
●در صنعت تصفیه فاضلاب به منظور افزایش سطح مخازن بیولوژیکی و کاهش ابعاد مخازن و افزایش راندمان تصفیه بیولوژیکی.
●استفاده در کولینگ تاورها برای بالا بردن سطح تماس با آب و نهایتا افزایش قدرت خنک کردن سيال و همچنین بعنوان قطره گیر برجهای خنک کننده و چیلر

مزایای استفاده از پکینگ مدیا در حوض هوادهی تصفیه خانه‌های فاضلاب:

● بالارفتن راندمان تصفیه خانه و تولید لجن کمتر
●ارتقاء تصفیه‌خانه‌های در حال کار بدون نیاز به احداث سازه فلزی ویا بتونی جدید با افزودن پکینگ مدیا
●کاهش زمان هیدرولیکی حوض هوادهی تصفیه خانه که منجر به کوچک شدن سطح اشغالی تصفیه خانه می‌گردد.
●افزایش MLSS حوض هوادهی که منجر به در اختیار قراردادشتن میکروارگانیزم بیشتر جهت تصفیه فاضلاب و بالا رفتن شوک پذیری تصفیه خانه در برابر بارآلی ورودی
●پکینگ مدیا ها قطعات یا بلوک هایی سبک که در اشکال مختلف مانند لانه زنبوری ، مورب و… تولید می شوند و در عین حال بسیار مقاوم هستند که با استفاده از فرایند رشد چسبیده ظرفیت تصفیه خانه ها را افزایش می دهتد. در این فرایند(رشد چسبیده) میکروارگانیزم ها به سطح داخلی و خارجی پکینگ میچسبند و با تشکیل بیوفیلم بر سطوح پکینگ مدیا و با گذر جریان هوا از میان پکینگ مدیا ، مواد آلی یا بار آلودگی فاضلاب را تجزیه میکنند.

مشخصات پکینگ ها

سطح ویژه :

پکینگ های ثابت از اتصال ورق های PP و یا PVC که به روش ترموفرمینگ فرم داده شده اند تشکیل شده و بصورت بلوک در می آیند، بر اساس میزان تراکم ورق ها سطح ویژه پکینگ ها افزایش و یا کاهش می یابد که این تراکم ورق اصلاحا گام نامیده می شود. انواع گام های پکینگ مدیا شامل 12، 14، 19، 25 و… می باشد. گام 19 پرکاربردترین نوع پکینگ می باشد. این مدل دارای سطح ویژه 150 متر مربع بر متر مکعب می باشد که رایج ترین مدل مصرفی می باشد. سطح ویژه یکی از عوامل بسیار موثر در برآورد قیمت پکینگ می باشد. به این صورت که هرچه تراکم ورق ها بالاتر باشد سطح ویژه افزایش می یابد و به طبع قیمت محصول هم افزایش خواهد داشت.

جنس پکینگ :

پکینگ های ثابت در دو جنس PVC و PP تولید می شوند، جنس پکینگ از جمله مهمترین عوامل تعیین قیمت پکینگ مدیا ثابت می باشد. پکینگ های PP قیمت به مراتب بالاتری نسبت به نوع PVC دارد. از جمله مهمترین تفاوت های مدل های PP با PVC نحوه اتصال ورق ها به هم می باشد. در نوع PP نحوه اتصال جوشی و در نوع PVC نحوه اتصال چسبی می باشد.

ضخامت ورق:

ضخامت ورق بیشتر در پکینگ های PVC تعیین کننده است هر چه ضخامت ورق مورد استفاده بیشتر باشد به همان نسبت قیمت آن نیز افزایش می یابد. ضخامت متداول در پکینگ های PVC ضخامت 400 میکرون می باشد.

مواد اولیه :

برای تولید پکینگ مدیا ثابت می توان از مواد اولیه (گرانول) نو و یا بازیافتی استفاده کرد، استفاده از مواد بازیافتی و ضایعات باعث کاهش کیفیت و عمر محصول و به همان نسب کاهش قیمت می شود. دلیل عرضه پکینگ مدیاهایی با قیمت نازل استفاده از مواد بازیافتی می باشد که موجب وسوسه خریدار و در نهایت متضرر شدن خریدار می شود.
عوامل دیگری نیز در قیمت این محصول موثر هستند مانند نوع افزودنی های مورد استفاده در تولید ورق، نوع چسب مورد استفاده در پکینگ های PVC و ابعاد آن.

شماره تماس
شماره تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *