کرچ شدن به حالتی از مرغ گفته میشه که در طی اون مرغ آماده خوابیدن بر روی تخم و درآوردن جوجه میشه و با نژاد ، آب و هوا ، محل تخمگذاری پرنده و تغذیه نسبت مستقیم داره.  عزیزانی که قصد راه اندازی واحد بزرگ مرغ جهت تولید تخم خوراکی رو دارن ، مرغ کرچ  رو یک اتفاق بد میدونن. چون پرنده شون دان میخوره ولی تخم نمیذاره. از طرفی هم ، دوستانی که در مقیاس کوچیک کار میکنن ترجیح میدن که مرغ کرچ بشه تا از تخمهای نطفه دارشون جوجه بگیرن.   لازم به ذکره که تقریبا تمام افرادی که شغلشون تولید تخم مرغ خوراکی هست. با کرچ شدن مرغ مشکل دارن و نمیخوان مرغشون کرچ بشه.  در واقع در اینجا با دو چالش کاملا متفاوت مواجه هستیم. :   چالش اول این که چگونه مرغ خودمون رو از کرچی در بیاریم؟ و چالش دوم این که چرا مرغ کرچ نمیشه؟و چگونه مرغ رو کرچ کنیم؟   

 قبل از پرداختن به ادامه مبحث اینکه چگونه مرغ را کرچ کنیم ، خوبه بدونید که پرورش موفق مرغ ، شامل دانستن و رعایت صدها نکته است که ، کرچ شدن مرغ و راههای رفع آن ، یکی از این صدها نکته هست و رعایت همه نکات در کنار هم موفقیت شما رو تضمین می کنه. در فیلم های

چالش اول: چگونه مرغ کرچ را از کرچی در بیاوریم؟

الف ) نشانه های مرغ کرچ :

مرغ کرچ رو می‌شه با صدای مخصوصی که مرغ از خودش بیرون می‌ده تشخیص داد. در هنگام کرچی مرغ حساستر و نسبت به دیگر مرغها و همچنین حضور انسان واکنش نشون می‌ده.

مرغ کرچ ترجیح می‌ده که اوقات روز رو بجای دانه چیدن و گردش در جایی که تاریک و خلوت باشه بر روی تخمهای دیگه مرغها بخوابه.

مرغ های کرچ معمولاً در طی دوران کرچی پرریزی می‌کنن و تخمگذاری اونها نیز در این مدت قطع می‌شه، از اینرو نژادهایی که زیاد کرچ می‌شن مطلوب مرغداران تجاری نیستن.

دوران جوجه کشی در مرغها بسته به نوع نژاد پرنده از ۱۹ تا ۲۱ روز متفاوت بوده و در این مدت مرغ کرچ فقط یک بار در طول روز اقدام به خوردن و آشامیدن کرده و به سرعت سر جای خود برمی‌گرده.

ب) کرچ شدن مرغ و راههای رفع آن

کرچی در مرغها رو میشه به عواملی مانند نژاد، آب و هوا، محل تخمگذاری پرنده و تغذیه نسبت داد که در این میان نقش نژاد از همه پررنگ تر هست؛ بطوری که در نژادهای سنگین میزان کرچی نسبت به نژادهای سبکتر، بیشتر هست. همچنین تاریک و دنج بودن محل تخمگذاری و جمع نکردن تخم مرغها بطور منظم خود عاملی هست که مرغ رو تحریک به کرچ شدن می‌کنه به نحوی که می‌شه از این عامل برای کرچ کردن مرغ در هنگام نیاز سود برد.

چگونه مرغ کرچ را از کرچی خارج کنیم :

١– استفاده از روش مدیریتی : 

جهت خارج شدن مرغ کرچ از کرچی لازمه کارهای فوق انجام بشه: تغییر شرایط محیطی پرنده ، جلوگیری از نشستن بر روی تخم ها ، جلوگیری از توقف طولانی در لانه ها ، جمع آوری سریع تر تخم مرغ ها ، ایجاد آشیانه کافی ، ایجاد نور یکدست در تمام لانه ها ، تغییر مکان لانه ها و یا پرندگان 

٢– استفاده از داروها :

هدف در این سطح این هست که مقدار پرولاکتین کاهش پیدا کنه و از طرفی ترشح گنادوتروپین بیشتر بشه . چون گنادوتروپین ها باعث کرچی می شن . آسپرین ، سیترات کلومیفن و تاموکسیفن ، pimozide , p- chlorophenylalanie  می تونن مصرف بشن .

در هر صورت پرنده باید از بقیه جدا بشه . تغذیه اون مانند بقیه طیور گله اجرا بشه . بهتره در مکانی خنک تر و نور فراوان نگهداری بشه تا دوره کرچی مرغ کوتاه بشه .

٣- استفاده از روش سنتی ولی موفق:

 در این روش ، مرغ کرچ شده رو به مدت ۴ دقیقه در آب خنک قرار میدیم، به طوری که سر پرنده بیرون از آب بوده و نیمه پایین بدن پرنده در آب باشه.

چالش دوم : چرا مرغ کرچ نمیشه و چگونه مرغ را کرچ کنیم؟

الف)چگونه مرغ را کرچ کنیم؟

در مقابل گروه اول که کرچ شدن مرغ رو یک مشکل میدونن و به فکر پیش گیری و رفع کرچی در مرغ شون هستن ، گروه دومی هم هستن که دقیقا بر عکس اون گروه فکر میکنن و به دنبال راهکارهایی هستن که چگونه مرغ خودشون رو کرچ کنن.

با مطالعه بخش اول این مقاله ، با علتهای کرچ شدن مرغ آشنا شدین و این بدین معناست که با ایجاد شرایط مذکور ، میتونیم شرایط رو برای کرچ شدن مرغمون فراهم کنیم.

اما نکته مهمی که باید بدونید اینه که ، میزان کرچ شدن مرغ ، علاوه بر مسائل مدیریتی که به اون پرداختیم ، بسیار وابسته به نژاد بوده و اگه کرچ شدن مرغ براتون مهمه باید به دنبال نژادهایی باشید که کرچی بالایی دارن.

مرغ های اصلاح شده تخمگذار بومی که در بازار وجود دارن ، از کرچی پایینی برخوردارن و در واقع یکی از صفاتی که در اصلاح مرغ به اون پرداخته شده کاهش میزان کرچی مرغ هست و از این موضوع میتونیم نتیجه بگیریم که مرغهای بومی اصیلمون و مرغهای که اصالت بیشتری دارند (مانند مرغ بومی مازندران واقع در مرکز اصلاح نژاد ساری) میزان کرچ شدن بیشتری دارن. 

ب) چرا مرغ کرچ نمی شه؟

از اصلی ترین علت های کرچ نشدن مرغ ، نژاد مرغ هست. همونطور که در بالا بهش اشاره کردیم ، مرغها هر چه قدر که بیشتر اصلاح بشن ، از میزان کرچ شدنشون کاسته میشه و در مرغ های سفید تخمگذار که بیشترین اصلاحات رو جهت تولید بیشترین تخم دارن ، میزان کرچی رو به صفر میره. و به همین علته که شاهد هستیم مرغ کرچ نمیشه ، با اینکه شرایط محیطی و مدیریتی جهت کرچ شدن رو فراهم کردیم.

از اینرو هر چه مرغی که تهیه میکنیم اصیلتر باشه ، میزان کرچی اش هم بیشتر خواهد بود.

ج) آیا کرچ کردن مرغ کار درستیه؟

 اگه نگاهمون به پرورش مرغ ، تفریحی باشه و نگاه اقتصادی نداشته باشیم ، طبیعتا خرید مرغی که کرچ بشه برامون جذابتر هست. ولی امروزه دیگه کسی با نیت تفریح اقدام به پرورش مرغ نمیکنه (غالب افراد و نه همه) و در این شرایط کرچ شدن مرغ نه تنها خوب نیست بلکه میتونه منجر به ورشکستگی پرورش دهنده هم بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *